ExportMag.cz: Posedlí krásou. Jihoameričané čím dál víc investují do kosmetiky a péče o tělo

V Brazílii, Kolumbii, Venezuele i dalších zemích Jižní Ameriky graduje zájem o kosmetické výrobky či plastické operace. Kult osobní krásy nutí Latinos investovat své úspory do péče o tělo i v době, kdy mají kvůli recesi hluboko do kapsy.

Některé kulturní stereotypy jsou urážlivé a skoro zábavné zároveň. To platí i pro jeden předsudek, kteří mají Latinoameričané vůči cizincům ze Západu. „Když potkám lidi z Evropy, obvykle jsou špatně oblečení, špinaví. Někdy jsou nepříjemně cítit. To se v Evropě tak málo myjete?“ ptá se třeba s nelíčeným údivem Sofie, mladá obyvatelka kolumbijského Medellínu, kde v současnosti rychle roste komunita expatů a digitálních nomádů ze západních zemí.

Kosmetický průmysl roste v Brazílii skoro třikrát rychleji než ekonomika jako celek.

Tento předsudek má svůj racionální důvod. Vlastně hned dva. Předně je pravda, že ve svých zemích potkávají Jihoameričané často ten typ cizinců, kteří na svůj zevnějšek tolik nedbají – různé baťůžkáře a dobrodruhy, kteří cestují napříč kontinentem a na cestách nemohou udržet noblesní outfit, ani kdyby chtěli. Jiní turisté přilétají do Jižní Ameriky s automatickým očekáváním, že jdou do tropických veder, a pak i ve studených andských státech chodí po ulicích v kraťasech a otevřených botách. Místní lidé to považují za podivínství a nevychovanost, asi jako kdyby si Čech vyšel na zasněžené vánoční trhy v pyžamu a bačkorách.

Jde ale i o to, že Latinoameričané jsou prostě sami na oblečení a osobní hygienu daleko náročnější. V regionu platí silný kult osobní krásy nejen u žen, ale i u mužů. „Že šaty dělají člověka, to tu platí dvojnásob víc než jinde. Krása a upravený zevnějšek patří mezi ukazatele osobní prestiže a společenského postavení,“ říká Pavel Šembera, autor knihy Obchodníkem po Latinské Americe.

Prodej roste i v době pandemie

Důsledkem je, že Latinos investují do svého zevnějšku nemalou část úspor a jedná se tudíž i o obrovský byznys. Zejména se to týká Brazílie. Ta spolyká téměř desetinu veškerých kosmetických výrobků planety a je tak čtvrtým největším trhem na kosmetiku a péči o tělo na světě (hned po Spojených státech, Číně a Japonsku).

Mezi běžné investice do krásy patří v Brazílii nejen kosmetika či péče o nehty, ale také přípravky na hubnutí, plastické operace nebo vpichování botoxu.

A odbyt krásy roste navzdory všem ekonomickým problémům, kterých si Brazilci v předešlých letech užili mnoho. Jen v rozpětí let 2010 až 2015 vzrostl podle údajů portálu Chameleon Pharma Consulting obrat tohoto odvětví v Brazílii o 58 procent. A expanze pokračuje nyní i přes globální pandemii. „Rok 2020 jsme uzavřeli s meziročním růstem prodejů o 5,8 procenta. Navzdory výzvě, kterou pandemie představuje, ukázal brazilský kosmetický průmysl pevnost a životaschopnost,“ řekla v rozhovoru pro Premium beauty news zástupkyně asociace brazilského kosmetického průmyslu Gueisa Silvério.

Brazilský trh částečně sytí místní výrobci – v první řadě dvě velké společnosti Natura Cosmétics a Grupo Boticário. Brazilské firmy také kosmetiku rozsáhle vyvážejí do více než 130 zemí. Ročně přesahuje vývoz v přepočtu dvě miliardy korun.

Zároveň se na velký brazilský trh s více než 212 miliony obyvatel samozřejmě tlačí exportéři ze zahraničí včetně těch českých. „Působí zde firma Dermacol. Potýká se však jako každá zahraniční společnost s vysokými dovozními cly a poplatky a také s nutnou certifikací výrobků Národní agenturou pro sanitární dohled (ANVISA),“ podotýká Jan Michálek, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v São Paulu.

Tomáš Stingl

Za co všechno utrácejí Brazilky peníze při vylepšování svého vzhledu?

V čem se projevuje marnivost tamějších mužů?

Proč v Kolumbii vyrostlo mnoho klinik plastické chirurgie, které patří k nejlepším na světě?

Více zdarma v plné verzi článku na sesterském webu EXPORTMAG.CZ.




• Témata: Zahraniční obchod