Dorazí jiné zboží, zásilka přijde s několikaměsíčním zpožděním, popřípadě se jí spotřebitel vůbec nedočká. Jedním z nejvíce řešených témat ve spotřebitelské poradně dTest jsou neblahé zkušenosti spotřebitelů s nákupy v internetových obchodech. Mezi takové, s nimiž se v dotazech či stížností spotřebitelů setkává dTest opakovaně, patří například Beliamo, Rivalenti, Mollio nebo Booho.
„Problematických e-shopů se na internetu vyskytuje celá řada a stále vznikají nové,“ upozorňuje Karolína Valouchová, vedoucí právní poradny spotřebitelské organizace dTest. Spotřebitelé na e-shop narazí například prostřednictvím reklamy na sociálních sítích, případně při hledání určitého výrobku. Často totiž právě zde naleznou lákavou nabídku specifického zboží, které na internetu hledali.
Rádoby slevy
Problematické internetové obchody ve snaze nalákat zákazníky nešetří nabídkou slevových akcí, avšak nejnižší cenu za období 30 dnů před začátkem slevové akce většinou neuvádějí. Je otázkou, zda se tedy jedná o skutečnou slevu. Naopak jasno je v tom, že prodávající z daného e-shopu nesplnil svoji zákonnou informační povinnost.
E-shopu v Česku stále přibývá, většina zakladatelů má s e-commerce zkušenosti
„Expresní“ doručení
Další oblíbenou praktikou je uvádění přinejmenším zavádějících informací ohledně dodání zboží. „Při procesu vytváření objednávky je u zboží napsáno ‚expresně odešleme do 24 hodin‘, spotřebitel se tak mylně domnívá, že mu zboží bude doručeno brzy, maximálně v řádu několika dní,“ vysvětluje vedoucí spotřebitelské poradny dTestu.
„Při nahlédnutí do obchodních podmínek se pak spotřebitelé dozví, že subjekt, o němž se domnívali, že je prodejcem zboží, je pouhým zprostředkovatelem obchodu například s čínskými prodejci. Patrně z tohoto důvodu pak doručení zásilky, i přes případné expresní odeslání, trvá déle, než spotřebitelé očekávají,“ dodává Karolína Valouchová.
V dodacích podmínkách se obvykle můžete dočíst, že doba dodání zboží z e-shopu je „standardně v rozmezí 5 až 30 pracovních dní.“ Dále se v nich například píše, že „dodací lhůta doposud nikdy nepřesáhla tři měsíce“. Při pročtení uživatelských recenzí nacházejících se mimo stránky problematických obchodů se však můžete přesvědčit, že zkušenosti spotřebitelů jsou docela jiné. Rovněž spotřebitelé obracející se na naši poradnu si stěžují na dlouhou dobu dodání, ale dále také na nekomunikaci ze strany e-shopu či na nekvalitní zboží.
dTest: Musí zaměstnavatel umožnit práci z domova?
Zároveň se u nabídky zboží můžete setkat s různými „certifikáty“ a oceněními, například „ověřeno zákazníky“, dále „garance spokojenosti“, „100% garance vrácení peněz“, „výměna zboží zdarma“ a nechybí ani nálepka „nejoblíbenější internetový obchod“. Tvrzení jsou většinou neověřitelná, a vzhledem k tomu, že nejsou doplněna ani o informaci, že by je snad udělila některá z renomovaných nezávislých autorit, je nutné je brát s velkou rezervou.
Příliš dobré recenze
Při výběru obchodníka se spotřebitelé rádi inspirují recenzemi ostatních zákazníků. Problematické portály jim k tomu nabízejí plno příležitostí. Opakujícím se rysem je, že recenze působí věrohodně a jsou doplněny různými proklamacemi jako „96 % zákazníků doporučuje“ a dále třeba „0,16 % reklamovanosti“. Ačkoliv je u recenzí napsáno, že jsou ověřeny, tak obchody následně nevysvětlují, jakým způsobem k ověření dochází.
Více o problematických nákupních galeriích
„Přehnaně pozitivní hodnocení e-shopu, opakující se fráze či celé jméno a příjmení včetně fotek nebo chybějící informace o způsobu ověření recenzí mohou vzbuzovat pochybnosti o autenticitě recenzí, byť na první pohled působí věrohodně,“ uzavírá Karolína Valouchová, vedoucí spotřebitelské poradny dTestu.
Při nákupu na internetu proto buďte obezřetní a recenze na daný e-shop si ověřte na nezávislých portálech. Navštivte také naši webovou stránku VašeStížnosti.cz, kde můžete obchodníka vyhledat a ověřit si, zda na něj evidujeme stížnosti a jak se k nim případně staví.