Dobrá zpráva pro více než 507 milionů evropských spotřebitelů: nová směrnice o právech spotřebitelů, která vstoupila v platnost, posiluje práva spotřebitelů při nákupu kdekoli a kdykoli v Evropě – jak on-line, tak v kamenných obchodech.
Také podnikům přinesou nová pravidla výhody, jelikož vytvářejí všude stejné podmínky pro podnikání a obchodníkům snižují náklady při nabízení produktů a služeb spotřebitelům v zahraničí. Podle nových pravidel mají například spotřebitelé v celé EU 14 dnů na to, aby si svůj nákup mohli rozmyslet a odstoupit od smlouvy na nákup on-line či mimo obchodní prostory (kdy prodejce navštíví zákazníka doma) – oproti předchozímu minimu 7 dnů.
Nová pravidla také zakazují příplatky za použití kreditních karet a speciálních telefonních linek i předem zaškrtnutá políčka na dodatečné platby u internetových transakcí (například při nákupu letenek on-line). Aby tato nová pravidla byla uplatňována jednotně v celé EU a spotřebitelé jich mohli využívat bez ohledu na to, ve kterém členském státě se nacházejí, zveřejňuje Evropská komise rovněž pokyny pro vnitrostátní orgány, které obsahují i nezávazný vzor základních informací pro spotřebitele, které by měly být uvedeny u digitálních produktů.
„Různým trikům na spotřebitelích nakupujících na internetu v Evropě odzvonilo. Ode dneška může každý spotřebitel v Evropské unii vymáhat svá práva v rámci směrnice o právech spotřebitelů, což znamená: Už žádná předem zaškrtnutá políčka při nákupu letenek, žádné dodatečné poplatky za platbu kreditní kartou na internetu a konec obchodníkům, kteří vám tvrdí, že zboží zakoupené přes internet nemůžete vrátit,“ uvedla místopředsedkyně Komise Viviane Redingová, komisařka EU pro spravedlnost.
„Jednotný trh potřebuje sebevědomé spotřebitele. Upevnit sebedůvěru spotřebitelů a dát jim hlavní slovo je tím nejlevnějším stimulačním opatřením, jaké může Evropa zavést. Evropská komise bude nyní přísně kontrolovat, zda členské státy dodržují dohodnuté zásady, tedy zda správně provádějí pravidla a přiznávají spotřebitelům práva, která jim náleží.“
Nová směrnice o právech spotřebitelů harmonizuje právní předpisy jednotlivých států na ochranu spotřebitelů v několika významných oblastech, jako jsou nezbytné informace před zakoupením zboží a služeb a právo spotřebitelů zrušit nákup provedený přes internet. Větší míra harmonizace znamená, že spotřebitelé nyní mohou využívat stejných práv bez ohledu na to, kde v EU nakupují. Obchodníkům také přináší jednodušší, předvídatelnější pravidla a větší motivaci k rozšíření svého působení za hranice.
Podle nových pravidel EU (viz informační přehled o nových pravidlech) mohou nyní spotřebitelé z EU využívat (více informací v příloze):
- větší cenovou transparentnost;
- odstranění neopodstatněných příplatků za použití kreditních karet a speciálních telefonních linek;
- pravidla zakazující předem zaškrtnutá políčka na internetových stránkách, například při nákupu letenek;
- prodloužení lhůty, do kdy si svůj nákup mohou rozmyslet, ze sedmi na 14 dnů v celé EU;
- silnější nárok na vrácení peněz (do 14 dnů poté, co spotřebitel zrušil nákup);
- pravidla zakazující skryté poplatky na internetu, například u on-line nabídek, které falešně inzerují bezplatný obsah (například horoskopy nebo recepty);
- lepší ochranu týkající se digitálního obsahu, zejména pokud jde o informace o softwaru a hardwaru, s nimiž příslušné produkty pracují.
Návrh nového souboru spotřebitelských práv předložila komise v říjnu 2008. Díky úsilí komisařky EU pro spravedlnost Viviane Redingové se Evropský parlament a Rada v červnu 2011 dohodly na konečné podobě směrnice o právech spotřebitelů a tento právní předpis byl přijat 10. prosince 2011. Členské státy měly dva roky – do 13. prosince 2013 – na provedení pravidel na vnitrostátní úrovni, přičemž lhůta pro skutečný vstup pravidel v platnost byla 13. června 2014.