Právničku přivedla k byznysu kreativita. V kosmetice Yage je síla přírody

Stoprocentně přírodní kosmetika ze vzácných botanických extraktů. To je ryze česká značka Yage, pojmenovaná podle šamanského nápoje, přenášejícího indiány do transcendentního světa, ve kterém poznávají taje matky přírody.

Podle zakladatelky firmy Yage Petry Drvoštěpové v sobě její kosmetika obsahuje asi 160 aktivních látek z rostlin, které poznala u amazonských indiánů, ale i těch, které sbírala jako malá s babičkou v Podkrkonoší.

Petra Drvoštěpová (Yage)

Od paragrafů k přírodě

Petra Drvoštěpová je vystudovanou právničkou, svět paragrafů ji ovšem připadal příliš fádní. Chtěla dát průchod své kreativitě, a tak založila vlastní značku přírodní kosmetiky.

„Při práci v advokacii jsem zjistila, že právo není mým šálkem čaje. K úvahám o změně mě přitom nasměrovala mateřská dovolená. Období, kdy je žena na mateřské, je ideální pro přerovnání hodnot a uvědomění si toho, co chcete. A když jsem po narození syna přemýšlela, čemu chci věnovat čas a energii a kde je ta moje vášeň, rozhodla jsem se, že chci být víc kreativní, mít vlastní produkt…“ říká podnikatelka v další epizodě podcastu Podnikatelka Kateřiny Haring na Info.cz.

Petra Drvoštěpová prý od malička tíhla k umění. „Vystudovala jsem střední výtvarnou školu. Pro mne bylo studium práv spíš odbočkou a pak nastal návrat k sobě,“ přiznává.

Nepopsaná deska

Petra Drvoštěpová o oboru, ve kterém se rozhodla podnikat, zpočátku nevěděla téměř nic. Byla jsem doslova tabula rasa, přiznává.

Především díky péči o čerstvě narozeného syna nicméně začala u kosmetiky sledovat složení výrobků a účinnost jednotlivých látek a zjistila, „že je jen minimum krémů a mastí, které může s klidným srdcem použít“.

Exmanažerka pojišťovny rozjela e-shop s cyklodresy. Nabízí pestrost a kreativitu

Právě to ji přivedlo k nápadu na výrobu vlastní kosmetiky. „Začala jsem studovat aromaterapii, ayurvedu, účinky bylin, a nakonec jsem se rozhodla vyrábět pro svou rodinu pečující přírodní bylinné balzámy,“ popisuje Petra Drvoštěpová co předcházelo založení značky Yega. Pak už ji prý hnala touha vyvinout stoprocentně přírodní aktivní kosmetiku pro zákazníky.

Nejzásadnější pro úspěch jakéhokoliv kosmetického produktu je přitom podle Drvoštěpové jeho kvalita. „Vše vyrábím tak, jako bych to dělala sama pro sebe. A sama pro sebe chci jen to nejlepší. Pokud máte kvalitní produkt, je jen otázkou času a marketingu, než se o něm zákazníci dozví,“ uzavírá Petra Drvoštěpová. Výrobky Yage jsou pravidelně testovány v laboratořích ve Velké Británii a Německu

Nejlepším důkazem o tom, že lidé na Yage oceňují kvalitu, je právě věrnost zákazníků. „Oslovit klienty poprvé je těžké, protože na trhu je velké množství produktů, ale máme zkušenosti s tím, že když už klientka Yage objeví, tak se k nám vrací,“ dodává.

Nejdůležitější pro nás při výzkumu a vývoji produktů Yage bylo, abychom vybírali pouze přírodní suroviny v bio kvalitě, které jsou získávány v souladu s principy udržitelnosti a zároveň mají prokazatelně blahodárné účinky na pleť. Volili jsme aktivní látky s klinickými testy, pocházejí z přírodních rostlinných zdrojů

A jak obtížné byly začátky v oboru, který byl pro ni neprobádaným územím? „Kdo se v tom pohybuje, ví, jak je to strašně složité a náročné. Já ze začátku viděla jen to hezké. Vždy když jsem si myslela, že jsem něco dodělala, objevil se nový problém. Když ale vidíte jen jeden problém, tak ho překonáte. Měla jsem štěstí, že jsem ty strašáky neviděla všechny najednou,“ směje se podnikatelka. 

Spuštění výroby zabralo mnoho času, na počátku si Petra Drvoštěpová většinu věcí zajišťovala sama – od designu produktů, přes fotografie až po vlastní web. Tím ušetřila peníze (nejen) za tým lidí.

„Investovala jsem do Yage zejména vlastní čas a energii. Nějaké peníze na vstupní investice jsem měla vydělané z předchozího zaměstnání v advokacii. Projekt mi pomáhala financovat i moje další firma,“ přiznává.

Kosmetika Yage

Inspirace v přírodě i jiných kulturách

A kde Petra Drvoštěpová čerpá inspiraci při vymýšlení nových kosmetických produktů, ale i v soukromém životě?

„Inspiruje mě příroda, lidé kolem nás, jiné kultury, které poznávám při cestování. A to, co mne inspiruje, mne zároveň nabíjí. Síly mi naopak bere současný rychlý svět plný moderních technologií,“ popisuje.

Ženám, které učiní zásadní rozhodnutí a vstoupí do světa byznysu, radí, aby byly vytrvalé a nikdy se nevzdávaly.

„Vždycky potřebujete zdravé sebevědomí, musíte mít pocit, že chcete něco dokázat. Pokud máme nadšení a vášeň, což je ten vnitřní nabíjecí motor, úspěch se určitě se dostaví. Tomu věřím. Pokud se rozhodnu, že budu podnikat jen proto, abych vydělala peníze a chybí mi nadšení pro věc, může se to povést, ale také nemusí,“ myslí si zakladatelka značky Yage.

Chyby, které jsou běžnou součástí podnikání, bere jako nutnou zkušenost a drobnými neúspěchy se nenechá zlomit. Největší potíže má jako velké procento podnikatelů se skloubením práce a volného času.

Musíme čelit i rozšířeným fámám o tom, že je přírodní kosmetika neefektivní a nemá takovou účinnost jako standardní kosmetika, a že je vhodná jen pro lidi, kteří trpí alergiemi, což není pravda. A přírodní kosmetika je navíc nejúčinnější.

„Teoreticky mám work life balance zvládnutý dobře, prakticky mi to ale stále ujíždí. Zachovat rovnováhu mezi prací a volným časem je stále složitější ve společnosti, ve které žijeme. Tlak na výkon a práci je veliký. Řeším, to tak, že si jezdím vyčistit hlavu za hranice, abych byla tam, kde je pomalejší rytmus života. To je ale taky náročné, protože abyste mohla odjet, musíte tady zařídit vše, aby to fungovalo, což stojí velké úsilí,“ směje se podnikatelka.

Jakub Procházka