Dle dat z letošní China Agricultural Outlook Conference dosáhla v roce 2021 celková spotřeba produktů mlékárenství objemu 59,27 milionu tun, což je o 11,8 % více než v roce 2020. Pro rok 2022 se celková spotřeba odhaduje na 63,74 milionu tun.
V roce 2021 dosáhla spotřeba na osobu 42,29 kg, v letošním roce by to mohlo být už 45,1 kg. Stále se jedná o poměrně nízkou úroveň, což implikuje významný růstový potenciál, čemuž napomáhá i zvyšování povědomí o zdravotních benefitech konzumace mléčných produktů.
Zpráva dále na základě dat General Administration of Customs uvádí, že se celkový objem dovozů mlékárenských produktů v roce 2021 meziročně zvýšil o 18,5 % na 3,95 milionu tun s hodnotou 89,4 miliardy CNY. Ačkoli došlo v období od ledna do července 2022 k meziročnímu propadu objemu dovozů o 19 %, jejich hodnota se lehce zvýšila.
Jak vypadá mistrovská židle? Přečtěte si o nábytkářské značce Master and Master
Dle Zhongshang Industrial Research Institute v roce 2021 v Číně působilo 589 mlékárenských firem s ročními tržbami přes 20 milionů CNY. V roce 2021 se součet tržeb těchto firem meziročně zvýšil o 11,7 %, v letošním roce se očekává další růst o zhruba 6 %. Hlavními hráči na čínském trhu jsou dvě místní mlékárenské firmy – Yili a Mengniu Dairy. Tržní podíl Yili v roce 2021 činil 25,8 %, v případě Mengniu Dairy to bylo 22,8 %. Společně tedy ovládají téměř polovinu čínského trhu.
Z produktů se nejlépe prodávají jogurtové či mléčné nápoje a UHT mléka, v minulém roce se celkem prodalo jogurtových a mléčných nápojů za 153,6 mld. CNY a UHT mléka za 109,24 mld. CNY. Ačkoli prodeje sýrů dosáhly pouze částky 12,27 mld. CNY, mezi roky 2021 a 2026 se u této kategorie očekává výrazný růst. Mezi prodejními kanály rychle roste prodej přes e-commerce a hromadné komunitní nákupy.