„Potkáte tu někoho, jak přináší starý jídelní stůl nebo počítač, o hodinu později na něj narazíte, jak odjíždí na novém motocyklu. Přesně to chceme,“ vypráví manažerka obchodního centra Anna Bergströmová.
Obchodní centrum funguje již pět let, v loňském roce tržby za recyklované výrobky dosáhly v přepočtu zhruba 28 miliónu korun. A obchodní koncept zaujal i další evropské státy, o otevření uvažují například v Německu, Švýcarsku a naposledy i ve Velké Británii.
„ReTuna není jen obyčejným obchodním centrem. Kromě jiného se angažuje i v organizování vzdělávacích akcí, workshopů a přednášek týkajícího se recyklace a soběstačného způsobu života““ píše se na webových stránkách projektu.
Nákupní centrum s 12 obchody navštíví ročně kolem 250 tisíc zákazníků. Práci v něm našla zhruba padesátka lidí z regionu, který v minuosti patřil k nejprůmyslovějším částem Švédska. Projekt vznikl za finanční podpory města, který na něj vynaložil v přepočtu necelých 400 miliónů korun.
„Švédové mají filosofii udržitelnosti rádi, ale často nákupy v second handech zaměňují za nákupy na bleších trzích. Snažili jsme se dostat co nejdále od těchto vžitých představ,“ dodává Bergströmová, která má za sebou více než 15-ti letou zkušenost vedením obchodních center.
Převzato z portálu e15.cz. Autorka článku: Petra Jansová.