Turbulentní období v turecké vnitřní i zahraniční politice se loni projevilo také výraznými výkyvy v ekonomice, které měly přímý dopad na tureckou měnu. Ta devalvovala o 30 procent.
Ekonomické potíže se v automobilovém sektoru podepsaly zvláště na prodeji nových vozidel. Segment osobních vozů zaznamenal v meziročním srovnání pokles zhruba o třetinu – ze 723 000 prodaných vozidel v roce 2017 na 486 000 prodaných vozů v roce 2018. Během některých měsíců minulého roku byl pokles ještě mnohem dramatičtější – v srpnu dosáhl 70 %, v listopadu a prosinci 50 %. Zásadní propady se nevyhnuly ani předním značkám jako Renault, Volkswagen, Fiat nebo Hyundai.
Poklesu prodeje neunikly ani škodovky, společnosti Škoda Auto se nicméně prostřednictvím svého zastoupení Yüce Auto podařilo navýšit podíl na tureckém trhu. Škoda loni v Turecku prodala více než 21 000 vozidel, což byl v meziročním srovnání pokles o 13,5 %. Vzhledem k poklesům ostatních značek to nicméně znamenalo zvýšení podílu na tureckém trhu ze 3,4 % na 4,4 %.
Pesimistické vyhlídky
Přestože turecká vláda loni reagovala na ekonomické potíže snížením daní a snahami o stimulaci trhu, čtyřměsíční období vysoké inflace přes 20 % na konci roku 2018 výrazně zvýšilo ceny všech výrobků na tamním trhu. Vzhledem k současnému zpomalení turecké ekonomiky není divu, že zájem Turků o nákup nových vozidel dál klesá. Letošní prodej by se měl podle prognózy pohybovat mezi 250–300 000 osobními automobily. Pro srovnání: v Německu při podobném počtu obyvatel dosahuje prodej zhruba 3,5 milionu vozidel ročně.
Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Istanbulu (Turecko). Autor: Jan Ondřejka, ekonomický diplomat.