Během kongresu byl produkt Vinamilk Super Nuts oceněn jako nejlepší alternativa mléka roku 2023. Ředitel marketingu, Nguyen Quang Tri, na londýnském světovém kongresu prezentoval nejdůležitější události ve vývoji společnosti Vinamilk za téměř 50 let existence a její vize do roku 2030.
Základním potenciálem pro Vinamilk je rostoucí počet obyvatel Vietnamu, který letos dosáhl 100 milionů, zmínil na začátku své prezentace pan Tri. Od perestrojky na konci 90. let vznikají ve VSR silné národní korporace a také dochází k privatizaci. Vlastnické poměry jsou ve VSR utajené, ale předpokládá se, že většina vlastníků kapitálu jsou bývalé i současné politické špičky a jejich rodiny (cao cấp = high-class).
ExportMag.cz: Namíchat si müsli po svém? „Zábavné pochoutky“ firmy Mixit uspěly i ve světě
Na rozdíl od jiných korporací se Vinamilk zaměřuje důsledně na svůj obor, ve kterém je velmi úspěšný. Přitom má Vietnam přibližně stejné množství skotu jako Česká republika (1,5 mil. kusů), navíc s nižší dojivostí. Vinamilk má také silnou domácí konkurenci (firma TH Milk aj.). Většinu produktů Vinamilk proto vyrábí z dovezeného sušeného mléka a syrovátky. Bez ochranářské politiky šité na míru (vysoká cla na mléčné produkty a zároveň nulové clo na suroviny) by firma ve světové konkurenci těžko přežila. Celní bariéry ale nyní postupně odbourávají dohody o volném obchodu (EVFTA aj.).
V roce 2013 investoval Vinamilk 100 mil. USD do vybudování obrovské továrny na kojeneckou výživu s roční kapacitou 54 000 tun. Tato investice znamenala pro Vinamilk průlom v kapacitě i kvalitě. Kojenecká výživa Dielac je nyní hlavním exportním produktem Vinamilk. Letos získaly výrobky Vinamilk cenu Purity Award, což je americká cena za hygienické a bezpečnostní standardy pro potraviny udělovaná na základě více než 400 důležitých kritérií.
Vinamilk se řadí mezi 40 největších mlékárenských společností na světě a z hlediska tržeb patří mezi 10 nejhodnotnějších mlékárenských značek. Společnost má vlastní farmy a vyváží mléčné výrobky do téměř 60 zemí světa. Předsedající Richard Hall řekl, že ho příběh společnosti Vinamilk, která se ve velmi těžkých podmínkách dostala mezi světové podniky, fascinuje.
Vietnamský mléčný průmysl dosáhl tržní hodnoty přes 5 mld. USD a má stále velký potenciál pro další rozvoj. Navzdory tomu, že je jedním z největších producentů mléčných výrobků v jihovýchodní Asii, zůstává spotřeba mléčných výrobků na obyvatele ve Vietnamu nízká: 27 litrů na osobu a rok, ve srovnání s 35 litry v Thajsku a 45 litry v Singapuru.
Zpráva společnosti Research and Markets předpovídá, že spotřeba mléčných výrobků ve Vietnamu poroste ročně o 4 % a v roce 2030 dosáhne 40 litrů na osobu za rok. Dairy Research Network uvádí, že celosvětová produkce je na vzestupu a očekává se, že poptávka po mléčných výrobcích bude do roku 2030 o 35 % vyšší. Předpokládaný rychlý růst světové spotřeby mléčných výrobků a úspěch firmy bez většiny vlastních i domácích zdrojů by tak měly být povzbuzením pro české výrobce a exportéry mléčných výrobků.