Koronavirová krize totiž zdaleka neskončila a cílenou pomoc s oživením byznysu formou bezplatného odborného poradenství od předních tuzemských podnikatelů a expertů žádají další tuzemské společnosti.
Do druhého kola programu, který aktuálně startuje, se mohou hlásit firmy s obratem od 3 do 300 milionů korun, podobně jako tomu bylo v kole prvním. To začalo letos v březnu a celkem se ho účastnilo 124 firem, které mají dohromady více než 1700 zaměstnanců a jejich průměrný obrat je 25 milionů korun.
Program vznikl z iniciativy pražského byznysového centra Opero, za nímž stojí bývalý manažer poradenských firem a investor Pavel Přikryl s jedním z nejúspěšnějších tuzemských podnikatelů Pavlem Bouškou (VAFO) a Pražského inovačního institutu v čele s Bobem Kartousem.
„Důvodů proč nyní vyhlašujeme druhé kolo programu je několik. V prvním kole jsme jednak nebyli schopni uspokojit všechny zájemce a zároveň vnímáme, že situace tisíců malých a středních firem je v současné době v důsledku covidu stále nestabilní,“ říká Pavel Přikryl. Zároveň podobně široký a velkorysý program v tuzemsku neexistuje.
Podle druhého ze spoluautorů Boba Kartouse se má program DoToho! postupně vyvinout do dlouhodobé podpory malých a středních firem. „Dlouhodobou koncepci již nyní připravujeme,“ uvádí Bob Kartous.
Program, jehož druhé kolo se uskuteční do konce února příštího roku, bude i nadále pro podnikatele zdarma. Velkým lákadlem je účast špičkových expertů z řad majitelů firem a seniorních manažerů, kteří pomáhají firmám hledat nové rozvojové aktivity. V prvním kole působilo celkem 142 mentorů. Velká část z nich pokračuje i v druhém kole a stále se mohou hlásit další.
Projekt DoToho! zahrnuje několik stupňů poradenství, které dohromady vytvářejí jedinečný a funkční celek. Základ tvoří mentoři, kteří pomáhají definovat oblasti, na které se mají firmy zaměřit a které jim umožní jejich rozvoj. Na ně navazují experti, kteří se svými radami již zaměřují na oblasti, kde má dojít ke změnám. I jejich vstupní konzultace jsou zdarma. Součástí platformy jsou také odborné semináře a přednášky s tématy jako nastavení obchodních procesů, řízení lidí, zahraniční expanze, digitální marketing, brand management či online prodej.
Nejčastější motivací pro zapojení do prvního kola programu byl významný pokles tržeb v roce 2020 v důsledku pandemie, a tedy snaha o oživení byznysu. V mnoha řešených případech již nyní firmy dosáhly pozitivních změn. „Dokázali jsme propojit mentory s firmami tak, že si sedli lidsky i byznysově a dnes už v mnoha případech můžeme vidět konkrétní výsledky jejich spolupráce. Jelikož vidíme, že to funguje a zájem firem i mentorů je stále velký, rozhodli jsme se proto spustit na podzim další kolo projektu,“ říká Pavel Přikryl.
Program DoToho! je pro firmy zdarma díky podpoře hl. města Prahy, projektu Prague Smart Accelerator hrazeného z fondů EU a vybraných firem jako Google, Pražská energetika, Česká spořitelna, ABRA Software, Havel & Partners či Arbol Capital. Nad programem, který se stane součástí pražské inovační strategie převzal záštitu pražský primátor Zdeněk Hřib.
Příklady úspěšných řešených projektů v prvním kole DoToho!
Martin Kasa, Pilulka.cz (mentor) & Alexander Kozin, Veselá Veverka
Činnost: maloobchodní prodej sušeného ovoce, oříšků a cukrovinek, vlastní výroba oříškového másla, chystají se pořídit linku na pražení ořechů
Obsah spolupráce: přechod firmy do online prostředí (e-shop), nezávislost na kamenných prodejnách, rozšíření sortimentu
Antonín Kokeš, Albi (mentor) & Pavel Láznička, Hanibal
Činnost: maloobchodní prodej sportovního sortimentu, 4 kamenné obchody
Obsah spolupráce: nová nabídka služeb (kurzy, např. ferraty, lavinové kurzy, lyžařské, ledovcová turistika apod.)
Michal Nýdrle, Kindred (mentor) & Egor Kolpakov, The Miners
Činnost: síť kaváren s vlastní pražírnou kávy, v roce 2021 vlastní kompostovatelné kapsule kompatibilní se všemi stroji (Nespresso, Tchibo…)
Obsah spolupráce: nové produkty, pobočky a rozjezd B2B
Pavlína Kouřilová, Pražská plynárenská (mentorka) & Kateřina Říhová, Andělín
Činnost: babysitting na společenských událostech, animační programy, provozování dětských koutků v restauracích
Obsah spolupráce: nalezení nových klientů, rebranding a nová marketingová strategie (web, SoMe, atd.)
Do programu, který je přístupný na webu https://dotoho.pro/ se již nyní mohou hlásit jak účastníci, tak i další mentoři či experti.