Projekt sdílených kol pro kolumbijské hlavní město

Výběrové řízení na projekt sdílené cyklistické dopravy v hlavním městě Kolumbie bude vyhlášeno v prvním čtvrtletí 2021.

Bogota stále čeká na svůj veřejný systém sdílených jízdních kol. Tento způsob dopravy byl už několikrát občanům slíben, ale do dnešního dne se ho nepodařilo realizovat tak, aby fungoval dlouhodobě a udržitelně.

V letech 2015 až 2019 na území hlavního města podobný systém existoval. Čítal celkem 56 cyklistických stanic v osmi zónách města a k dispozici bylo 2 851 jízdních kol. Smlouva s provozovatelem se ale skončila v roce 2019 a projekt dále nepokračoval. Další starosta města vypsal v roce 2019 nový projekt APP, který počítal s 200 stanicemi a 3 000–4 000 koly. Výběrové řízení ale bylo nakonec prohlášeno za neplatné.

Odbor pro mobilitu hlavního města na konci února médiím potvrdil, že se v prvním čtvrtletí letošního roku očekává zahájení veřejné soutěže na zavedení systému sdílených jízdních kol se stanicemi na území celého hlavního města. Současná starostka Claudia Lópéz tento projekt zahrnula do svého Plánu rozvoje Bogoty s tím, že implementace veřejného systému bicyklů má z pohledu mobility města prioritu. Kromě několika základních údajů nejsou podrobnosti o této iniciativě zcela známy.

Důležitou informací je ale fakt, že se současná administrativa poučila z chyb svých předchůdců a projekt byl navržen tak, aby v budoucnu nebylo možné od této iniciativy odstoupit nebo ho např. modifikovat pouze na určené lokality hlavního města. Mělo by se jednat o komplexní projekt zahrnující celou Bogotu. V současnosti se řeší udržitelný model financování projektu a jeho následného provozu.

Ačkoliv má Bogota nejdelší síť cyklostezek v rámci celé Latinské Americky, v rozvoji tohoto typu dopravy a především systému sdílených kol výrazně zaostává za ostatními „cyklistickými“ metropolemi jako např. New York a Mexico City. Za nejpokročilejší systém v zemi je považován ten v Medellínu, který se jmenuje EnCicla. Disponuje 1 900 koly umístěných na 82 stanicích a registruje přibližně 17 000 jízd denně. Tento systém je zdarma, resp. je ze 100 % financován státem.

Využívání bicyklů pro dopravu do práce a cyklistika obecně je v Kolumbii velice populární. Proto existuje spousta veřejných projektů v menších městech a obcích. Místní nadace Despacio zaregistrovala pilotní projekty půjčoven jízdních kol v menších městech jako např. Popayánu, Sinceleju, Chíi, Menteríi nebo Pereiře. Mezi sledované a podporované iniciativy ve velkých městech patří ty v Cali, Bucaramanze, Monteríi a nebo ve zmíněné Bogotě.

• Teritorium: Amerika | Kolumbie | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod

Doporučujeme