Internetový portál s názvem SimpleGate umožňuje pomocí jednoduchého rozhraní otestovat pro uchazeče o práci z jakékoli výchozí destinace, zda jejich osobní profily odpovídají nějaké pracovní nabídce napříč Evropskou unií.
„SimpleGate by měl uchazeče na této cestě provázet a měl by mu poskytovat relevantní údaje i podporu. Ve finální verzi bude obsahovat veškeré nabídky služeb, které s vycestováním za prací souvisejí,“ prozradil v rozhovoru Miroslav Mühlböck.
Projekt vzniká v rámci Asistenčních kanceláří, které provozujete pro HK ČR. Prozraďte nám o něm více.
Portál SimpleGate je jakýmsi prvním krokem uchazeče k tomu, aby získal informace o tom, zda a jakou šanci uplatnit se na evropském trhu práce má. Tím jeho cesta k potenciálnímu zaměstnavateli může začít. SimpleGate bude ve své finální verzi obsahovat kompletní databáze volných pracovních míst zemí Evropské unie. Tyto databáze budou neustále aktualizovány, a to přímo ze zdrojových dat úřadů práce jednotlivých zemí.
Jak se k těmto údajům dostáváte?
Díky digitalizaci EU lze tato data získat. Mapujeme celý evropský prostor, všechny operující úřady práce a jejich veřejné portály. Hledáme cesty k těmto databázím a jakkoli to není jednoduché, postupujeme úspěšně vpřed. Jako první kompletní databázi nabízíme samozřejmě tu tuzemskou, kterou jednou týdně aktualizujeme. Obsahuje veškeré poptávky po pracovních silách a zdrojová data se utvářejí při tzv. průzkumu trhu. To je povinná procedura pro všechny zaměstnavatele, kteří shánějí pracovníky a jsou připraveni přijmout do svých řad i občany cizích zemí.
Takže vytváříte na jedné straně registr uchazečů a na straně druhé databázi volných pracovních míst?
Přesně tak to je, ale není to zdaleka všechno. To, že náš portál porovná nabídku s poptávkou, je jen první krok v celém procesu. Problematika získání pracovního povolení je velmi robustní, v jednotlivých členských zemích se mnohdy i výrazně liší, a cesta kandidáta k potenciálnímu zaměstnavateli je tak velmi komplikovaná. Náš portál SimpleGate by měl uchazeče na této cestě provázet a měl by mu poskytovat relevantní údaje i podporu.
Jak dlouho bude ještě trvat vývoj systému do jeho finální podoby?
Ještě minimálně rok. A jak to bude fungovat, uvedu na příkladu toho, co funguje již nyní. Máme zde uchazeče o práci. Ten si prostřednictvím našeho portálu otestuje, zda ho někdo na trhu potřebuje a zda jeho nabídka vyhovuje některé z poptávek. O výsledku tohoto porovnání uchazeče informujeme a nabídneme mu dvě možnosti. Předáme mu kontakt na potenciálního zaměstnavatele a popřejeme mu hodně štěstí, což výrazně nedoporučujeme, anebo mu nabídneme podporu naší kamenné kanceláře.
V současné době už operujeme na poměrně velkém území programových zemí, a to z kanceláří v Srbsku, Kazachstánu a Mongolsku. Z těchto zemí operujeme i další země, takže ten záběr je poměrně veliký. Kancelář pak s uchazečem zahájí komunikaci a proces k získání pracovního povolení může začít. Toto je scénář, jaké to je nyní. V budoucnu rozšíříme okruh operujících kanceláří o další členské země i náborové destinace.
Jak toho chcete dosáhnout?
Jsou dvě možnosti. Buď k takovému levelu skokově dorůst, anebo vstoupit do partnerství s někým větším, kdo by do této mise s námi šel. My jsme zvolili druhou variantu a do projektu tak přichází velmi robustní partner.
Zmiňoval jste, že SimpleGate bude mít více funkcí než jen vyhledávání pracovního místa. Můžete nám je popsat?
SimpleGate bude ve finální verzi obsahovat veškeré nabídky služeb, které s vycestováním za prací souvisejí. Takže kromě pracovního povolení, karty či víza budeme nabízet zprostředkování dopravy, tedy letenek nebo jízdenek, dále cestovní i zdravotní pojištění, zřízení bankovního účtu, opatření SIM karty a samozřejmě také ubytování. Tohle je úplné finále projektu, které podaří‑li se nám to až do tohoto bodu dovést, bude představovat něco unikátního, co zde skutečně celoevropsky neexistuje.
To jsou skutečně smělé vize.
To asi ano. Nicméně bych rád zdůraznil, že nechceme bezhlavě podporovat migraci odkudkoli kamkoli. Známe politiku České republiky, víme o tom, že akcent je kladen na tzv. návratovou politiku náborových destinací, a víme o tom, že ne všechny jsou podporovány. Rozumíme tomu a ztotožňujeme se s tím. A právě principy těchto politik – a v budoucnu nejen tuzemských, ale také individuálních pro každou členskou zemi podle jejích vlastních politik, chceme do SimpleGa te otisknout. Zabezpečit to, aby se poptávky s nabídkami potkávaly cíleně, ovlivněny těmito politikami.
Děkuji za rozhovor a přeji celému týmu SimpleGate hodně štěstí.
Děkuji a přeji všem čtenářům měsíčníku Komora pohodový advent, krásné Vánoce a vše nejlepší do nového roku 2024.
Miroslav Mühlböck
Rodák z Prachatic vystudoval vysokoškolské obory Evropská studia a následně Logistika. V roce 1998 založil společnost Monto v Českých Budějovicích, která provedla od svého založení do současnosti kontrolu více než 1,5 miliardy komponent pro výrobu osobních automobilů.
Již dvě desítky let se angažuje v podnikatelských sdruženích a komorách. Je například členem Dozorčí rady Hospodářské komory České republiky nebo Dozorčí rady Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP. V roce 2021 se stal předsedou Správní rady Ázerbajdžánsko-evropské komory.
V období pandemie covidu-19 stál spolu se současným prezidentem Komory Zdeňkem Zajíčkem za projektem Zachraň práci, který měl tlumit negativní dopady pandemie na pracovní trh, a vytvořil systém Privátních hmotných rezerv ochranných prostředků a antigenních testů. Provozuje síť Asistenčních kanceláří Komory v zahraničí. Založil neziskovou společnost Jiné dny.