Realitní startup Flatio našel volné místo na trhu. I když pro zákazníky začal fungovat teprve v březnu 2016, zrodil se na základě několikaletých zkušeností v oboru. „Vše začalo, když jsem hledal bydlení jako student v Brně. Tehdy jsem si uvědomil, jak je těžké něco najít a nenaletět. Vadily mi běžně zažité stereotypy realitních kanceláří,“ vzpomíná Radim Rezek, zakladatel a šéf Flatio.
„Tenkrát jsem chtěl najít bydlení rychle a přitom si prohlídnout co nejvíce bytů. Ale následně mě vadila nutnost okamžitě složit kauci, aniž bych měl podepsanou smlouvu. Řekl jsem si, že když já mám takové problémy, musí mít podobné starosti i ostatní studenti. A proto jsem v roce 2009 založil portál studentreality.cz, který dodnes zjednodušuje studentům hledání bydlení,“ dodává Radim Rezek.
Následovaly další realitní projekty, které se věnovaly jak dlouhodobému, tak i krátkodobému bydlení. Za svůj podnikatelský milník považuje Radim Rezek portál chillhills.cz spuštěný v roce 2013. Tento brněnský realitní projekt je určený hlavně mladým lidem a také zahraničním studentům, kteří hledají startovací bydlení. Na trhu uspěl a nyní mají chillhills.cz ve správě 8 apartmánových domů s celkovou kapacitou 300 lůžek a 98 procentní roční obsazeností. Navíc se připravuje expanze do dalších studentských měst.
Firmu nyní již spravuje profesionální management, který pracuje na dalším růstu společnosti. V rámci holdingu působí také projekt 7nights zaměřený na krátkodobé ubytování v Brně, který dnes také již funguje soběstačně.
Všechno vyřídí přes internet
V rámci několikaletého působení v oblasti realit společnost vybudovala vlastní systém pro správu nemovitostí. „Protože úspěšně funguje, chtěli jsme jej uplatnit i jinde. Tehdy jsme přišli s myšlenkou Flatio, tedy pronajímáním online. Zkoušeli jsme nejdříve dlouhodobé pronájmy, na což ale konzervativní trh neslyšel. A tak jsme objevili trh střednědobého bydlení s pronájmy od 1 do 6 měsíců, kde se nám daří,“ popisuje Radim Rezek. Startup tak vycházel ze zkušeností jeho starších projektů zaměřených na bydlení, a nemusel se inspirovat globálním portálem Airbnb, který má navíc odlišné zaměření na krátkodobé pronájmy.
Práce na Flatio začaly v polovině roku 2015 a jeho komerční spuštění přišlo v březnu 2016. V květnu téhož roku pak služba přešla na nabídku střednědobého bydlení, na kterém dnes stojí. Kromě Radima Rezka za Flatio stojí ještě šéf marketingu Ondřej Dufek a šéf pro technologie Jakub Škorpík. V současnosti se startup opírá také o dva silné investory, kterými jsou Enern a Incomming ventures. „Nedovedu si nyní upřímně představit, že bychom na straně investorů mohli dostat lepší partnery, protože spolupráce s nimi je něco, co nám významně pomáhá,“ oceňuje Radim Rezek.
Firma na trhu dokázala uspět právě proto, že v prvních týdnech po ostrém startu zvládla změnit své zaměření na oblast, kde o ni byl hlavní zájem. „Nejprve jsme chtěli s Flatio začít měnit zaběhlé stereotypy v dlouhodobém pronajímání, ale zjistili jsme, že trh dlouhodobého bydlení se teprve vyvíjí tímto směrem,“ podotýká Radim Rezek.
„Střednědobé pronájmy jsme objevili v době, kdy jsme si dělali detailní analýzu trhu a viděli jsme od zákazníků poptávku na bydlení na několik měsíců, ale nikdo podobnou službu v našem regionu nenabízel. Našli jsme díru na trhu a rozhodli jsme se nabídnout službu postavenou na moderních technologiích. Dnes rosteme v řádu desítek procent měsíčně,“ připojuje Radim Rezek.
Smlouvu podepíší přes SMS
Flatio je postaveno na technologiích, jako je virtuální prohlídka, podpis smlouvy přes SMS, aplikace po majitele i nájemníka, možnost pravidelné platby pronájmu online kartou a online správy smlouvy, tedy její potenciální vypovězení nebo prodloužení.
„Přes Flatio si můžete pronajmout byt odkudkoliv na světě, přes internet stejně, jako byste nakupovali na e-shopu. Pro nájemníky se jedná o velmi jednoduchou službu, kdy my jim nabízíme garance, že přes internet ‚objednaný‘ byt bude splňovat jejich očekávání. Všechny byty v naší nabídce jsou plně vybavené včetně internetového připojení tak, aby se nájemci cítili jako doma. Naši zákazníci tak potřebují jenom vlastní zubní kartáček,“ usmívá se Radim Rezek. Flatio funguje také bez tradiční kauce, vyúčtování, přepisu energií a služeb, stejně tak bez tradiční provize realitní kanceláři.
I když měl s podnikáním již několikaleté zkušenosti, nebyl přesto start nového projektu pro Radima Rezka úplně jednoduchý. „Nejtěžší bylo rozběhnout nápad bez kombinace následujícíh faktorů: bez zkušeností, obchodních partnerů o které se můžete opřít, peněz a nevěřícího okolí. Ta krásná nevědomost mě ale na druhou stranu hnala dopředu. Člověk po cestě zmákne vyřešit všechno, když to moc nepřepálí,“ zmiňuje Radim Rezek.
Pro majitele nabízí alternativu v pronajímání s vyšším zhodnocením nemovitosti v průměru o 25 procent oproti dlouhodobému pronajímání. „Flatio oceňují také ti majitelé, kteří dříve pronajímali krátkodobě, ale nevyhovovala jim nutnost se o byt takřka denně starat,“ doplňuje Radim Rezek.
Manažeři, studenti a digitální nomádi
Na střednědobé bydlení se orientují čtyři hlavní typické skupiny zákazníků. Nejčastěji se jedná o manažery zahraničních korporací přijíždějící do měst, kde projekt působí. Dále pak o takzvané digitální nomády, tedy specifickou skupinu internetových podnikatelů, kteří spojují možnost pracovat odkudkoliv s cestováním po různých místech. Nemalou kategorií jsou také studenti a lidé rekonstruující svoji vlastní nemovitost.
Hotelům ani realitním kancelářím podle Radima Rezka projekt příliš nekonkuruje. „My vytváříme nový trh, který uspokojuje reálnou poptávku, ale před Flatio nikdo podobný produkt neměl. Hotely jsou pro bydlení na několik měsíců drahé a realitní kanceláře bydlení na několik měsíců neumí efektivně nabídnout,“ shrnuje zakladatel Flatio.
Ani v zahraničí nemá startup srovnatelnou konkurenci. „Na některých zahraničních trzích existují podobné služby, ale většinou agregují pouze nabídku bytů pro střednědobé bydlení, ale neprovádí zájemce a majitele celým procesem. Flatio na rozdíl od těchto služeb řeší smlouvy, platby a také případné potíže jak na straně nájemců, tak i majitelů nemovitostí,“ porovnává Radim Rezek. Navíc jsou tyto služby obvykle úzce zaměřené. Například jen na takzvané expaty, tedy experty zahraničních firem přijíždějících do jiné země, nebo jen na studenty evropského programu Erasmus.
V Česku působí Flatio v Praze a v Brně. Další města v tuzemsku zatím pro svůj současný produkt neplánuje. „Podle našich analýz, které jsme opřeli o data z Eurostatu, jsou pro Flatio nejzajímavější hlavní evropská města a kosmopolitní metropole. Tudíž v rámci další expanze se nyní díváme výhradně za hranice. Našim cílem je vytvořit službu, která bude během několika následujících let nabízet byty pro střednědobé bydlení v nejvýznamnějších evropských městech,“ popisuje Radim Rezek.
Po Vídni přijde Berlín
Letos již začalo Flatio nabízet své služby ve Vídni. Co je pro firmu při první zahraniční misi nejnáročnější? „Milion právních odlišností oproti českému trhu, a náš cíl je přitom mít pro celou Evropu jednotnou smlouvu. Dále zajistit ‚echt‘ rakouský překlad, který místní mají moc rádi. Získat si důvěru jako firma z Čech,“ vypočítává Radim Rezek.
Letos by společnost ráda otevřela nabídku v dalších evropských městech. „Na expanzní strategii nyní pracujeme, ale netajíme se, že nás nyní láká Berlín. Než začneme agresivně expandovat, chceme si otestovat fungování ve Vídni a Bratislavě, kde si můžeme odladit všechny procesy, které jsou pro expanzi klíčové,“ plánuje Radim Rezek.
Na neobsazeném trhu si chce společnost ukrojit co největší podíl. „V posledních letech vidíme, jak se mění životní rytmus lidí. Více cestují a častěji mění práci. Velikost střednědobého trhu v rámci celé Evropy je nyní 200 miliard korun. Do pěti let to může být až jeden bilion korun,“ zdůrazňuje Radim Rezek
S tím, jak si lidé budou více zvykat na používání technologií v různých oborech, věří také v oživení původního záměru startupu. „Budoucnost realit je, myslím, v implementaci moderních technologií do pronajímání. Pracovně tomu říkáme RealTech a je to naše vize, že například prohlídky probíhají ve virtuální realitě, což už například my máme. Reality jsou konzervativní obor, ale věříme, že se to změní. My na Flatio vidíme, že jak majitelé, tak i nájemci si oblíbili to, že vše probíhá online, jednoduše a pohodlně,“ konstatuje Radim Rezek.
Menší česká města, která nejsou cílem Flatio s jeho současným produktem, chce oslovit s poněkud odlišnou nabídkou. To však bude aktuální v případě, že uspěje nyní připravovaný produkt pro firmy.
Dalibor Dostál