Módní obor výroby velkokapacitních baterií přitahuje další zájemce. Prostějovská společnost EV Battery zahájila malosériovou výrobu již v roce 2011. Nyní má v plánu skokové navýšení výroby, produkční kapacita vzroste na 25 megawatthodin úložné kapacity za rok. Mezi zákazníky budou patřit velká bateriová úložiště elektrické energie, ale také výrobci autobusů, lodí či vysokozdvižných vozíků.
Jak týdeníku Euro sdělil jednatel a většinový vlastník firmy EV Battery Jaroslav Kašpárek, na tuto investici již má zajištěné financování. Výhledově má v plánu další expanzi, a to až na produkční kapacitu jedné gigawatthodiny ročně. Tady by se již jednalo o investici v řádu několika miliard korun, což není reálné bez účasti strategického investora.
V současné době je EV Battery jediným českým výrobcem lithium-iontových akumulátorů. Firma se zatím vyhýbá mediální pozornosti. Volí tak poněkud jiný přístup než ambiciózní investoři společnosti Battery Unite, kteří chtějí na konci roku rozjet ve velkém výrobu údajně revolučních baterií HE3DA. Nad tímto projektem, kterému se týdeník Euro obšírně věnoval, stále visí řada otazníků.
Velkokapacitní baterie se stále více stávají strategickou komoditou. Evropa však na tomto poli zatím prohrává. Zejména trh s akumulátory pro elektromobily již prakticky ovládli čínští a korejští výrobci. Evropská komise proto přemýšlí, jak podpořit domácí výrobce. Ve hře je přidělování dotací z evropských fondů, na které by mohli dosáhnout i čeští producenti.
Převzato z týdeníku Euro, Autor: David Tramba, foto: archiv MF.