Průkopníci reklamy. Agentura Atlas AG začala fungovat krátce po roce 1989

Firma se na trhu dlouhodobě prosadila i díky tomu, že investovala do technologií. Nezůstala tak jen u grafických návrhů, ale byla schopná je v praxi vyrobit a instalovat. Zaměřuje se také na interiéry prodejen, bankovních poboček nebo reklamních a propagačních stánků.

Foto: Atlas Advertising Group

V dobách, kdy si lidé po slovem reklama představovali jen krátké televizní šoty, které uváděl animovaný „Pan vajíčko“, začala svoji dráhu reklamní agentura Atlas Advertising Group. Dnes patří k nejvýznamnějším firmám v oboru a pracuje pro giganty, jako jsou Samsung, Heineken nebo T-Mobile. 

„Naše firma vznikla cca po roce 1989 a u jejího zrodu stál pan Jan Zelenka starší. Neměli jsme žádné zkušenosti s podnikáním ani oborem, ale odhodlání pustit do něčeho nového nás táhlo kupředu. A tak jsme se pustili do nových vod a začali podnikat,“ vzpomíná Jaroslav Foglar, jednatel společnosti. 

Díky tomu, že celý obor vznikal v podstatě z ničeho, mohli ho velmi výrazně spoluvytvářet. „Situace na československém trhu byla v tomto oboru velmi zajímavá a ještě ‚v plenkách‘. Cesta byla sice trnitá, ale spousta podnikatelů chtělo přijít s něčím novým, najít si svou klientelu a předvést na trhu něco, co jiný nemá. A jak toho docílit jinak, než správnou reklamou?“ pokračuje Jaroslav Foglar.

Reklama má smysl

Na začátku podle něj bylo nejtěžší přimět zákazníky k tomu, aby považovali propagaci výrobků a zviditelňování na trhu za důležitou součást svého podnikání. „Přesvědčit je, že nic není zadarmo, a když chtějí podnikat, musí lidem o sobě dát vědět a nabídnout jim své výrobky a služby. Bylo to velmi zavazující a vyžadovalo to značné investice do technologií tak, abychom byli schopni nabídnout v našem oboru služby od A do Z, to znamená, od zaměření, grafického návrhu, výroby až po samotnou montáž,“ zmiňuje jednatel Atlas Advertising Group.

Foto: Atlas Advertising Group

Firma, která zaměstnává zhruba sto pracovníků, se musí vždy vypořádat se snahou po originalitě a nevšednosti, a zároveň s různými marketingovými pravidly a poučkami. „V tomto případě je vždy potřeba sladit přání klienta s možností způsobu výroby a hlavně s konečným efektem na koncového zákazníka. Ne vždy je možné vyjít všem vstříc, ale v zásadě je důležité udělat maximum, aby naše produkty oslovily koncového zákazníka a výrobky splnily svůj účel,“ konstatuje Jaroslav Foglar.

Jaký bude restart?

Po dvouměsíční přestávce vyvolané pandemií koronaviru covid-19 se znovu začala otevírat nákupní centra, restaurace, ekonomika začala postupně fungovat. Ale například veletrhy, které jsou postaveny na velkém množství návštěvníků, jsou zatím stále zrušené. Právě ty tvoří pro podniky z reklamní branže jedny z důležitých zdrojů příjmů. 

Foto: Atlas Advertising Group

„Asi jako každý si i my nyní klademe otázku, kam se bude situace na trhu vyvíjet. Již nyní máme informace od našich stálých klientů o přerušení či stornech některých projektů, což se projevuje v naší výrobě a bude mít i vliv na měsíce budoucí. Věříme však, že společnými silami najdeme cestu, jak tuto krizi překonat,“ doufá Jaroslav Foglar.

Pro firmy z reklamní branže by mohla být alespoň určitou náplastí snaha menších prodejen a provozoven služeb přiblížit se po stránce designu svým větším konkurentům. Zatímco velké firmy věnují grafickému provedení prodejen výraznou pozornost dlouhodobě, i těm menším stále více dochází, že zákazníky si dlouhodobě udrží, pokud bude nákup spojený s nějakým zážitkem, včetně povedeného a originálního designu. „Co si budeme říkat, ale většina z nás nakupuje očima a je důležité zaujmout na první pohled,“ zdůrazňuje Jaroslav Foglar.

Oživení zrychleného oboru

Na tom, jak rychle se ekonomika po koronavirovém propadu zotaví, bude záviset kondice celé reklamní branže.

Foto: Atlas Advertising Group

„Náš obor je svým způsobem velmi zrychlený, téměř platí rčení: ‚Včera bylo pozdě‘.  A to bude platit asi nadále. Každopádně si myslíme, že pro klienta jako takového bude vždy důležité najít si dodavatele, který bude schopný pro něj zajistit komplexní služby. A o to se snažíme již několik let a budeme se snažit i nadále posouvat naše hranice, zlepšovat technologie, výrobní postupy a přicházet s inovacemi a uspokojit přání zákazníka tak, aby se k nám vždy vracel, když bude potřeba,“ uzavírá Jaroslav Foglar.

Dalibor Dostál

Společnost Atlas AG v kostce

Raklamní agenturu Atlas Advertising Group  založil po roce 1989 Jan Zelenka starší. Společnost postupně začala pracovat pro největší podniky působící na českém trhu. V roce 2015 obdržela na pražském veletrhu Reklama – Polygraf cenu poroty za společenskou odpovědnost v sociální oblasti za podporu projektu křížové cesty výtvarníka Ivana Komárka.




• Témata: Uspěli v podnikání
• Oblasti podnikání: Marketing, média a PR | Služby
• Teritorium: Česká republika