Jde o první data z dosud nejkomplexnějšího výzkumu digitalizace veřejných služeb v Česku, který probíhá v rámci projektu Služby.Digital ve spolupráci s výzkumným ústavem STEM.
Cílem projektu je popsat stav digitálních služeb státu očima občanů, firem, politiků i samotných úředníků z ministerstev i samospráv, najít systémová zlepšení a získat podporu pro jejich implementaci napříč politickým spektrem.
Význam digitalizace vidí Česko.Digital nejen v efektivitě – příkladem je třeba Estonsko, kde zvládnutá digitalizace šetří až dvě procenta HDP – ale také ve vlivu proklientských služeb státu na důvěru v demokratické instituce.
Digitalizace: Na kvalitní služby státu máme právo
Devět z deseti respondentů se domnívá, že na digitální služby mají právo. Téměř 95 % firem preferuje online komunikaci se státem, většina ale hodnotí služby lehce podprůměrně (známka 3).
Třetina firem přišla kvůli chybám v digitálních službách státu o čas, peníze nebo obchodní příležitosti, zmínili jejich zástupci.
Index prosperity: Digitalizace a infrastruktura? Česko v tom pokulhává
Rozpor mezi vnímanou důležitostí a reálnou spokojeností je největší v případně přístupnosti služeb. Za důležité téma to považuje 83 procent lidí, jen necelá polovina je ale s dostupností spokojena. Rezervy vidí účastníci průzkumu také u proaktivní komunikace a důvěryhodnosti digitálních služeb státu.
OECD data potvrzují také nízkou důvěru českých občanů ve stát. Česko v tomto ohledu výrazně zaostává za průměrem OECD (důvěra ve státní správu: 34 % vs. 45 %). Také důvěra ve vládu je v Česku mnohem nižší než průměr v členských zemích Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj.
Kompletní výsledky budou v září
Na základě více než 2 000 odpovědí občanů a 300 firem tedy vzniká detailní obraz o očekáváních i frustracích uživatelů státních digitálních služeb. Ačkoliv se 88 procent lidí považuje za digitálně zdatné, jen 62 % se cítí komfortně při řešení úředních záležitostí online. Digitalizace v Česku je podle nich nedotažená.
Management kvality digitálních služeb státu prý není dostatečně řízený. Chybí centrální místo pro sběr a vyhodnocování dat o efektivitě a kvalitě služeb. Naději přináší vznikající Datahub v rámci Digitální a informační agentury.
Po výzkumu přijde na řadu segmentace dat, tvorba mapy silných a slabých stránek a příprava doporučení pro příští vládu. Kompletní výsledky budou představeny 8. září 2025 v rámci Týdne pro digitální Česko.