Průzkum ukáže, jak by americká cla dopadla na české firmy a jakou očekávají pomoc

Mezinárodní obchodní komora ČR (ICC ČR) ve spolupráci se společností CZECH TOP 100 a pojišťovací makléřskou skupinou RESPECT Group organizují průzkum, jehož cílem je zjistit, jak mohou nově zavedená cla ze strany USA ovlivnit české podniky.

Výsledky průzkumu mají sloužit jako podklad pro doporučení Rady expertů při ICC ČR a budou využity v komunikaci s vládními a obchodními institucemi.

Ilustrační obrázek

Průzkum má zjistit i to, jakou podporu by firmy od státu či institucí v případě obchodní války s USA očekávaly.

Zástupci firem musejí vyplnit dotazník nejpozději do 30. května 2025. Odpovědi budou anonymní, respektive zpracovány pouze v souhrnné podobě bez uvedení názvu společnosti. Dotazník je určen výhradně pro ověřené podniky z okruhu společností Czech TOP 100, RESPECT a ICC.

Autoři ankety se zástupců podnikatelské veřejnosti ptají například na velikost jejich společnosti, obor její činnosti a „charakter zahraniční obchodní činnosti“ podniku. Zajímá je tedy primárně, zda je firma pravidelným exportérem či dovozcem.

Obchodní válka: Z čeho mají podniky obavy

Jedna z otázek směřuje i na to, čeho se podniky v souvislosti s případnou obchodní válkou nejvíce obávají. Mezi možnostmi jsou kromě přímého omezení exportu do Spojených států například také zvýšení nákladů v důsledku odvetných cel, zdražení vstupů či zvýšená administrativní zátěž (celní řízení, certifikace apod.)

Exportní fórum: Obchodní války mají jen poražené. Jaké budou případné dopady vyšších cel?

ICC ČR se chce rovněž dozvědět, jaká opatření ze strany státu nebo obchodních či finančních institucí by firmám nejvíce pomohla a jaké negativní dopady amerických opatření podnikům z jejich pohledu hrozí – a nemusí jít přitom výhradně o vývozce a dovozce.

Američané nepatří ke klíčovým obchodním partnerům

České firmy loni vyvezly do Spojených států amerických zboží a služby za 166 miliard korun, v žebříčku exportních zemí byly USA pro Českou republiku na 10. místě s celkovým vývozem 2,7 procent.

Přestože tedy americký trh není pro tuzemské podnikatele rozhodující, takzvaná reciproční cla zavedená Spojenými státy z rozhodnutí administrativy Donalda Trumpa by Česko a tuzemské podniky pocítily.

Dotazník: Dopady amerických cel na české podniky 

„Zcela jisté je, že Česko, kterému se nyní ekonomicky daří, dopad pocítí. Jsme malá otevřená ekonomika zaměřená na export. Tato situace je příležitostí, zejména však velkou hrozbou. Obchodní války nemají vítěze, mají pouze poražené,” řekl letos v dubnu na Exportním fóru v táboře člen bankovní rady České národní banky Jan Procházka.

Sílící obavy českých exportérů se odrážejí například v poptávce po pojištění jejich obchodních aktivit. Exportní pojišťovna EGAP tak eviduje vyšší zájem o pojištění zahraničních a domácích investic i běžných vývozních smluv.

red

Doporučujeme