Psí vodítka, která se zrodila ve skalách. Příběh společnosti Tamer

Inspirace k unikátnímu výrobku může číhat kdekoli. Své o tom ví Tamer s.r.o., která vyrábí a prodává potřeby pro pejskaře. Pro všechny, kteří vnímají psa jako parťáka, jenž si zaslouží to nejlepší vybavení.

„Máme jasně danou cestu kvality,“ líčí v rozhovoru spolumajitel firmy Josef Kunášek. Jak se společnosti podařilo aplikovat horolezecké know-how do tak vzdálené oblasti? A v čem tato firma vyčnívá na trhu?

Expozice Tameru na veletrhu v Norimberku | SIC

Původně jste se živil výškovými pracemi. Teď vyrábíte potřeby pro domácí mazlíčky. To vypadá na pěkný životní kotrmelec…

Ani ne, firma Tamer vznikla ve skupině kamarádů, se kterými nás spojovala vášeň pro technické lezení a horolezectví. Odtamtud jsme znali tzv. Prusíkův uzel, který jsme používali každý den při práci. V praxi jsme si mnohokrát ověřili, jak funguje. Když si pak kamarád pořídil psa, potřeboval pro něho vodítko. Takže v podstatě na koleni vytvořil náš první produkt EasyLong, u kterého využil právě lezecký Prusíkův uzel. V té době jsme samozřejmě netušili, že to bude naše životní cesta.

Proč mu žádné vodítko na trhu nevyhovovalo?

Na trhu bylo samozřejmě vodítek hodně – klasická vodítka, vodítka navíjecí nebo přepínací, každé z nich mělo ale nějakou nevýhodu. Nerad bych se pouštěl do kritiky konkurence, to by měli vždy rozhodnout uživatelé… Pokud jako uživatel ohodnotím navíjecí vodítko, tak z mého pohledu dokáže usnadnit venčení, ale nebuduje správné návyky pro psa. Oproti němu přepínací vodítka mají oka, do kterých cvaknete karabinku a tím si nastavíte jejich délku. Jenže když je lano napnuté, nemůžete s ním už moc manipulovat, a navíc má nastavení délek omezené.

Jak EasyLong tyto limity překonává?

EasyLong je vodítko se samostahovací smyčkou, která se omotá kolem lana a projíždí po něm. Díky tomu můžete přetvořit čtyřmetrové vodítko ve vteřině na dvoumetrové. Při výcviku pejska najednou zjistíte, že mu můžete dát prostor a zároveň můžete vodítko zkrátit na takovou vzdálenost, aby vám pejsek nikam neodskočil. Dokonalost je v tom, že se smyčka v tahu utáhne a nepustí psa dál, ale zároveň se nikdy neutáhne tolik, abyste ji nemohl jednou rukou povolit. Právě proto jsme ji používali ve stoupání na laně. Je to jednoduše posuvný systém, kterým si délku vodítka snadno nastavíte. Proto mu říkáme EasyLong.

EasyLong patří mezi vaše nejprodávanější vodítka, byť jeho cena začíná na 979 Kč. Co na něm zákazníci nejvíc oceňují?

Oceňují hlavně funkční hodnotu posuvného systému, to je opravdu návykové. (smích) Krom toho nabízíme vysokou kvalitu materiálu a zpracování. To přináší zákazníkům jistotu, že vodítko opravdu vydrží a samozřejmě zaručí bezpečnost pro psa i jeho okolí. Především reaktivní chlupáči totiž můžou nadělat spoustu potíží. Pes vám snadno odskočí, když se na něj při venčení na chvíli nesoustředíte. A my opravdu nechceme, aby odskočil nedej bože do silnice.

Josef Kunášek a jeho pes April (úvodní stránka produktového katalogu) | SIC

EasyLong děláme z polyamidu, který zaručuje, že vám vodítko vydrží neporovnatelně déle než vodítka z méně kvalitních lan. Já ho používám už léta, a když ho vyperu, vypadá jako nové. Polyamidové lano je další inspirace z horolezectví. Jedná se bezpochyby o nejkvalitnější lano na trhu.

Psi umí být hodně nároční – snadno něco rozkoušou, rádi se vyválí v blátě…

To ano, pes má pudovou potřebu nosit domů pachy. Průzkumníci se vyválí v exkrementu, aby smečka měla přehled například o tom, jaký predátor se v okolí pohybuje. Navíc pejskaři občas nechají vodítko vláčet po zemi, někdy při venčení prší, jindy stříká bahno, musíte ho často prát. A víte… je to jako když si koupíte levné kalhoty, párkrát je vyperete a objeví se vám na nich bílé fleky a proužky. My jsme chtěli, aby si od nás pejskař koupil takové vodítko, do kterého sice bude muset trochu investovat, ale jen tak se mu neopere a nerozedře. Proto děláme EasyLong z polyamidového lana, jehož vlákna se tolik neroztřepí a nepustí do sebe moc nečistot.

To vypadá, že jste prostě vsadili na kvalitu.

Moje oblíbená kapela z Kolína zpívá píseň Vyhodit a koupit nový… A o tom to přesně je. Samozřejmě jsme na začátku stáli před rozhodnutím, jestli půjdeme cestou kvantity nebo kvality, a rozhodli jsme se jednoznačně pro kvalitu.

Jenže jste začali podnikat v odvětví, kde panuje obří konkurence – vždyť v Česku žijí dva miliony psích domácích mazlíčků. Co vám pomohlo prosadit se na trhu?

Pravda je, že jsme jedním z nejzapejskovatelnějších regionů v Evropě (smích). Konkurence byla ohromná, ale nikdo nepoužíval náš systém samostahovací smyčky na vodítku a to byla první velká výhoda. Zároveň jsme díky horolezectví našli skvělý zdroj materiálu pro výrobu našich produktů. Hlavním hybatelem našeho byznysu ale nakonec byli lidé, kteří naše výrobky vyzkoušeli a fandili jim – oceňovali, že jsme jim nabídli novou kvalitu. Zjistili jsme, že jsme úplně první, kdo tento typ uzlu používá v prostředí pejskařů a zaregistrovali jsme si použití jako ochrannou známku.

Místo štítů pro zdravotníky vytiskli na 3D tiskárně MyCello, první elektrické cello na světě (video a podcast)

To zní pohádkově. Jak těžké ale bylo vybudovat portfolio Tameru, které dnes v e-shopu nabízí i softy obojky, postroje, lanové hračky a spoustu dalších doplňků?

Jednoduchý proces to teda nebyl. Od roku 2012 do roku 2017 byl Tamer vysloveně časově náročná garážovka. Myšlenka vybudovat e-shop se širším portfoliem se pár let jen převalovala. Měli jsme nápad a energii, ale neměli jsme žádné zkušenosti s byznysem. V té době jsem odjel na Nový Zéland a sledoval překotný vývoj Tameru odtamtud. Jak jsem říkal, klíčovým hybatelem bylo, že jsme vnesli do světa chovatelských potřeb inovaci z jiného oboru, která ale v chovatelství skvěle fungovala. Řada výrobců vymyslí třeba nový spoj, nový design nebo novou karabinu, ale tím se na trhu ještě neprosadíte. My jsme se začali prosazovat proto, že jsme do chovatelství psů vnesli něco, co se v něm dosud vůbec nepoužívalo.

Nejste jen inovativní, ale zakládáte si také na precizní řemeslnosti. Co všechno si vyrábíte ručně pod jednou střechou v Kolíně?

Celý základ našeho portfolia. To znamená vodítka, postroje, obojky a lanové hračky. Zároveň doplňujeme portfolio našeho e-shopu dalšími výrobky od externích dodavatelů, pokud jsou kvalitní a dávají nám smysl z pohledu zákazníka. Ať už jde o lízací misky, pamlsky, hlavolamy nebo třeba krmiva. Je za tím jednoduchý byznys princip, že se snažíme doplnit košík zákazníka o věci, které by z našeho pohledu neměly chybět v psí domácnosti.

Snažíte se komunikovat s (potenciálními) zákazníky vtipně pomocí profilu na sociální síti Instagram. Jednou z vašich výzev je Tamer-caching. O co jde?

Tamer-caching je naše úspěšná obdoba geocachingu. Naši kamarádi, kolegové, ambasadoři a trenéři od nás dostanou balík produktů zabalený v odolné nádobě. Jednou za čas uděláme výlet po českých či slovenských regionech. Zadáme GPS souřadnice nebo natočíme video nápovědu. Lidé hledají a první bere vše (smích). Všichni zúčastnění pak dostávají Tamer voachery či poukázky. V naší bublině je tohle veleúspěšný způsob, jak budovat love brand.

Zmínil jste, že máte ambasadory. Jaká je jejich role?

Ambasador je člověk, který nám dává zpětnou vazbu na prototypy našich výrobků. Dáme mu novinku na čtrnáct dní, on ji zkouší s pejskaři a pak nám předává feedback, jak se jim líbí a co by na ní případně změnili. Ambasadoři nejsou naši klienti, ale lidé, kteří denně pracují s pejskaři a sbírají od nich poznatky z terénu. Ty pak využíváme pro designování našich služeb.

Prototyp zkoušíte klidně i půl roku, než s výrobkem vyjedete na trh. Proč je pro vás pečlivost tak důležitá?

Když nebudeme pečliví, zákazníci nám to přirozeně vrátí. Když už máte vybudovaný brand, který sází na kvalitu, a najednou nabídnete něco, co nefunguje, ztratíte důvěru.

Svojí inovativností a důrazem na kvalitu jste zaujali Středočeské inovační centrum (SIC). Co vám přinesl jeho program INO:EX?

Od počátku jsme chtěli vyplavat z českého rybníčku a zaplavat si někde venku. Měli jsme zkušenost z pár evropských veletrhů, takže jsme věděli, že reprezentativní stánek je klíčový pro prezentaci našich produktů v zahraničí a navázání nových kontaktů. Teprve s finanční podporou SIC jsme si ale mohli dovolit udělat prezentační expozici profesionálně – oslovili jsme výrobce nábytku a společně vytvořili mobilní stánek, který snadno dle situace upravíme. 

Jak zafungoval na veletrhu v Norimberku?

Získali jsme stěžejní kontakty na velké zahraniční odběratele – konkrétně na odběratele z Itálie, Rakouska, Belgie a Maďarska, se kterými už obchodujeme. To je první výstup programu INO:EX. Jsme český výrobce, který je téměř nezávislý na dodavatelském řetězci z Asie, máme své know-how a samozřejmě svoji hrdost, proto nechceme prodávat pod cizí značkou.

Jaké další výsledky spolupráce se SIC přinesla?

Kromě prezentačního stánku jsme vytvořili také produktový katalog a marketingové video. Naše prezentace je teď profesionálnější a díky tomu nám zafungovala spolupráce s distributorem v Německu, který už našemu brandu udělal čtyři expozice. Vidíme do budoucna obrovský potenciál, jak zlepšit přehled a cílení našich produktů, protože nám portfolio pěkně nabobtnalo (úsměv).

Zdroj: Středočeské inovační centrum

• Témata: Inovace a startupy
• Oblasti podnikání: Kreativní průmysly

Doporučujeme