Zakázky pro lotyšskou část projektu začne místní zadavatel společnost Eiropas dzelzceļa līnijas publikovat ve druhém čtvrtletí letošního roku.
RailBaltica je projektem vysokorychlostní železniční trati, která plánuje propojit státy Pobaltí s evropskou železniční sítí. Vznikne tak přímé spojení Tallinnu s Varšavou přes Rigu a litevský Kaunas. Bude zajišťovat osobní i nákladní železniční dopravu a povede k lepší provázanosti infrastruktury střední a severní Evropy. Celý projekt má být dokončen v roce 2026 a celková délka trati bude měřit bezmála 900 km.
V dubnu letošního roku vstoupil projekt RailBaltica do další fáze své realizace. Ještě před velikonočními svátky uspořádali manažeři společnosti RB RAIL AS, která je zastřešující organizací projektu, online prezentaci, během které byl představen plán zveřejnění tendrů, jeho časová osa i částky, které mají být v jednotlivých dílčích projektech investovány. Souhrnně se v letošním roce bude jednat o 2 miliardy eur.
Jaké nové typy letounů nabízejí tuzemští výrobci?
S plánem zakázek je možné se seznámit na webu RailBaltica a část týkající se Lotyšska, tedy tendry pod hlavičkou lotyšského zadavatele Eiropas dzelzceļa līnijas (česky Železnice pro Evropu), je uvedena na webové stránce zakázek. Českým subjektům se v průběhu roku 2022 otevřou možnosti zapojení se do jednotlivých tendrů týkajících se železniční signalizace, designu a následné výstavby regionálních stanic či poskytování služeb v oblasti IT a dodávání software.
Pro zúčastněné státy představuje prezentovaný plán dalším splněným krokem směřujícím k dokončení projektu v zadaném termínu. RailBaltica je realizován se silnou podporou z fondů EU, zejm. fondem Nástroje pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF), jehož podmínky je nutno splnit, aby bylo možné čerpat prostředky na stavbu tohoto „projektu století“, jak je RailBaltica nazýván.