Řecký trh potravin a nápojů je na vzestupu

Potraviny hrají v česko-řecké obchodní výměně významnou roli. V loňském roce reprezentovaly pětinu našeho dovozu z Řecka s meziročním nárůstem o zhruba 16 % a hlavním podílem ovoce a zeleniny.

Zanedbatelný nebyl ani český vývoz této komodity do Řecka, který představoval zhruba desetinu vývozu s meziročním nárůstem o 5 %. Je bezpochyby, že kvalitní řecké potraviny by mohly obohatit český trh a že mezi českými potravinami jsou konkurenceschopné výrobky, které by mohly zkusit štěstí na řeckém trhu. Athénský veletrh FOOD EXPO může být příležitostí, jak se o to pokusit.

Ilustrační fotografie

Potravinářský průmysl a zemědělská výroba byly vždy důležitými odvětvími řecké ekonomiky. Nabídka domácích potravin na řeckém trhu se rozšiřuje. Kromě vysoce specializovaných výrobků s chráněným zeměpisným označením či chráněným označením původu jako olivy z Kalamaty, šafrán z Kozani či pistácie z ostrova Aegina, jsou široce dostupné řecké jogurty, sýry, olivový olej, med, zeleninové, moučné a masné výrobků, ryby a mořské plody, ale i vína.

ExportMag.cz: Namíchat si müsli po svém? „Zábavné pochoutky“ firmy Mixit uspěly i ve světě

Současně stoupá zastoupení řeckých výrobků na potravinářských trzích Evropy i USA. Řeckým potravinářským společnostem se daří inovovat výrobky i obaly a popularita místních potravin v zahraničí roste také díky široké oblibě zdravé středomořské stravy. Růstu sektoru nahrává v posledních letech také orientace na zajištění vyšší soběstačnosti a potravinové bezpečnosti.

Ve dnech 9.–11. března 2024 proběhl v Athénách na prestižním výstavišti Metropolitan Expo další ročník mezinárodního veletrhu FOOD EXPO, jehož význam a rozsah rok od roku stoupá. Letos se zde sešlo na 1300 vystavovatelů z řad výrobců a obchodníků s potravinami a nápoji, z nichž 280 zahraničních ze 30 zemí světa. Nechyběly ani národní expozice, mezi kterými vedly turecká a polská. Veletrh navštívilo okolo 35 tisíc návštěvníků – profesionálů z odvětví organizovaného maloobchodu, velkoobchodu, hotelů a stravovacích služeb, včetně 3500 zahraničních nákupčí a dalších tisíc, kteří přijali pozvání organizátorů veletrhu v rámci programu „hosted buyers“.

Ilustrační fotografie

Na designově velmi zajímavých stáncích se představilo na 50 tisíc druhů potravin a nápojů. Nechyběly ani české výrobky. Cereálie české společnosti BONAVITA s.r.o. prezentoval její dlouholetý řecký zástupce, obchodní společnost ELGIO, jejímž prostřednictvím putují také do dalších 11 zemí Evropy a Asie. Kromě dodávek pod firemní značkou „BONA VITA“ řecký zástupce reaguje na zájem spotřebitelů o levnější, avšak neméně kvalitní výrobky, dodávkami pro supermarkety pod svou vlastní značnou.

Účast nebo návštěva athénského veletrhu FOOD EXPO představuje nejvhodnější způsob, jak se seznámit s řeckým trhem a zvážit perspektivy vývozu, dovozu či investic. V případě širšího zájmu ze strany českých podnikatelů by bylo možné zorganizovat společnou prezentaci českých výrobců potravin na stánku České republiky. Velvyslanectví ČR v Athénách je připraveno pomoci při realizaci.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Athénách (Řecko). Autorky: Martina Kapounová, ekonomická diplomatka, Jitka Chromcová, ekonomická specialistka.

• Teritorium: Evropa | Řecko | Zahraničí

Doporučujeme