Projekt IMETAS podpořený Technologickou agenturou ČR (TA ČR) se zaměřuje na prevenci a osvětu, aby se tento trend zastavil a motorkáři se mohli cítit na silnicích bezpečněji.
Pod vedením vysokoškolského pedagoga Mariána Lamra odborníci z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií Technické univerzity v Liberci (TUL) ve spolupráci s Asociací autoškol a Asociací polygonů Autoklubu ČR ukončili práci na projektu s názvem IMETAS, jehož výsledek by měl přispět ke zlepšení nepříznivé situace.
Experti vyvinuli software, který analyzuje styl jízdy řidičů a upozorňuje na potenciální rizika pomocí gyroskopu, akcelerometru a GPS. Vývoj podpořila Technologická agentura ČR (TA ČR), a to částkou zhruba 6 milionů korun z programu Ministerstva dopravy DOPRAVA 2020+.
„Autoškoly díky tomu získají data z jízdy žáka a instruktora, která mohou porovnat a ukázat žákům případné odlišnosti a chyby. Spolupráce se původně zaměřovala na predikci nebezpečných míst na silnicích, ale postupně vznikl zájem o zařízení pro výcvik motorkářů na zdokonalovacích kurzech,“ upozornil Petr Konvalinka, předseda TA ČR.

Odborníkům se při práci potvrdilo, že o podobné zařízení je v motorkářské komunitě zájem. Nová softwarová aplikace má potenciál výrazně snížit počet nehod motorkářů, včetně těch smrtelných. Zařízení analyzuje průběh jízdy, rychlost, plynulost v zatáčkách i náklon motocyklu. Systém zahrnuje nejen aplikaci TetryApp v mobilním telefonu, kterou má jezdec u sebe, ale také malé zařízení TetryBox připevněné přímo na motorce a propojení s webovou aplikací.
„Mým úkolem byla především analýza dat pro účely predikce, návrh algoritmu pro hodnocení jízdy řidiče a koordinace jednotlivých dílčích aktivit. Zároveň jsem se podílel na testování s kolegy, a dbal na to, aby nedocházelo v jednotlivých částech toho dlouhého řetězce k chybám. Je to náročná práce, která začíná sběrem dat a končí vizualizací ve webové aplikaci,” dodává Marián Lamr.
Výzkum probíhal od února 2022 a skončil v únoru 2025. Od léta chtějí autoři projektu začít aplikaci testovat na polygonech s prvními účastníky kurzů „učme se přežít“. Využít ji pak budou moci především motoškoly pro zlepšující se kurzy jízdy na motocyklu.