Restart malých firem mohou urychlit technologičtí giganti. Usnadňují export

Propad ekonomiky po pandemii koronaviru zasáhl řadu výrobních firem i prodejců. Zacelit rány po ekonomickém propadu jim může pomoci zahájení nebo posílení vývozu na zahraniční trhy. Řešení mohou nabídnout digitální firmy jako Amazon, Google nebo Facebok.

Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Zavřené obchody, omezení výroby, výrazné propady obratu. Tak se projevila koronavirová krize u mnoha českých výrobních nebo obchodních firem. Především ty malé a střední se tak mnohdy dostaly do velmi obtížné situace.

Jednou z cest, jak rychleji snížit současné škody, by pro ně mohl představovat export. Klasický vstup na zahraniční trhy by ale zároveň znamenal velké výdaje, které si oslabené firmy nemohou dovolit. Výrazně levnější cestu tak pro ně představuje využití možností, které nabízejí digitální technologie a klíčový hráči v tomto oboru.

České firmy mohou například prostřednictvím služby Amazon Marketplace snadno prodávat své produkty na pěti evropských stránkách globálního e-shopu Amazon. Prostřednictvím jednoho účtu mohou malí a střední podnikatelé i živnostníci z České republiky oslovit miliony nových zákazníků.

Pokud se podnikatelé zaregistrují do programu Fulfillment by Amazon (FBA), mohou těžit i z rozsáhlé evropské logistické sítě společnosti Amazon. Tím jednoduše dostanou své zboží do některého z více než 40 evropských distribučních center, Amazon pak zajistí nejen rychlé doručení zboží zákazníkům kdekoliv v Evropě i jinde ve světě, ale i správu služeb zákazníkům. Včetně komunikace v místním jazyce.

Z obýváku na druhý konec světa

„Amazon vytvořil sadu nástrojů, které českým firmám usnadní prodej v zahraničí. Zahrnují marketingový obsah pro místní prodejce, intuitivní prodejní účet, uživatelskou podporu v pěti jazycích a jednoduchý platební proces,“ říká Miroslava Jozová, PR manažerka Amazonu pro střední a východní Evropu.

dennizn / Shutterstock.com

V okamžiku, kdy český prodejce přidá nové zboží, může jej zahrnout do nabídky všech evropských online obchodů Amazonu a okamžitě jej zpřístupnit desítkám miliónů zákazníků. Prodejci mají také k dispozici řadu automatizovaných reportů a analytických nástrojů, které poskytují detailní obchodní informace a podporují efektivní plánování marketingu, prodeje i doručování zboží.

V České republice nyní využívá služeb Amazon Marketplace více než 3000 firem a podnikatelů. Patří mezi ně například firma Trihorse vyrábějící originální dřevěné hračky nebo společnost Evexpert.cz, česká technologická a obchodní firma, zabývající se elektromobily, s celoevropskou působností. „Vyvinuli unikátní koncept vlastní nabíjecí stanice za nejlepší cenu při zachování špičkové kvality, maximální bezpečnosti a nejvyšších parametrů,“ popisuje Miroslava Jozová.

Prostřednictvím Amazonu dodává své výrobky také společnost Terezia Company vyrábějící a prodávající doplňky stravy, výrobce šátků na nošení dětí Dacony, producent loutek Czechmarionettes, výrobce kosmetiky Dermacol, společnosti Profimed nebo oděvní firma Rejoice. Mohou přitom využívat také technologie pro překlady názvů a popisů produktů prodejců do libovolného z jazyků online obchodů Amazon.

Od webu po průzkum trhu

Také český Google stále rozšiřuje podporu pro tuzemské podnikatele s pomocí několika bezplatných nástrojů. A to od úplného začátku. Nástroj Website builder umožňuje vytvořit první, jednoduchý web zdarma. „Pokud firma ještě nemá vlastní internetové stránky, tento nástroj jí je pomůže vytvořit snadno a rychle,“ říká Pavlína Fojtíková, marketingová manažerka pro Google Ads v Česku a na Slovensku.

Sean Locke Photography / Shutterstock.com

Nástroj Testmysite zase umožňuje otestovat existující stránku. Například zda se dostatečně rychle zobrazí na mobilu a zákazníci mezitím neztratí s jejím načítáním trpělivost. Podnikatelé také obdrží několik doporučení, jak stránku pro své uživatele vylepšit a neztrácet zákazníky.

„Průzkumy Googlu ukazují, že 53 procent uživatelů stránku opustí, pokud se načítá déle než tři vteřiny. Každý druhý navíc očekává, že se internetová stránka načte do dvou vteřin a téměř polovina lidí považuje čekání na načtení stránky za vůbec nejotravnější věc při prohlížení webu na mobilu,“ upozorňuje Pavlína Fojtíková.

S pomocí Google Analytics zase firmy zjistí data o svých online zákaznících. Jak se k nim dostali a na jaké části stránek nejdéle pobyli. S pomocí nástroje Grow with Google mohou podnikatelé získat znalosti, které jim pomohou k dalšímu růstu. Například jak vylepšit marketingové emaily, jak být víc vidět ve vyhledávání, jak získat víc zákazníků v místě, kde podnikají, jak pracovat s webovou analytikou, jak začít expandovat do dalších zemí.

Právě na export se zaměřuje celá řada dalších aplikací. Market finder pomáhá zjistit, v jakých dalších zemích je největší poptávka po zboží či službách, které firmy nabízejí. Nástroj Trends Google ukazuje, jak se mění preference zákazníků, co a jak lidé vyhledávají, jak roste či klesá poptávka po určitém vyhledávacím dotazu. A konečně aplikace Think with Google poskytuje nástroje, statistiky a materiály relevantní pro region střední a východní Evropy, které mohou podnikům pomoci orientovat se v současné době. „Radíme, jak zorganizovat virtuální schůzky a eventy, jak v této době přistupovat k mediálním kampaním a podobně,“ zmiňuje Pavlína Fojtíková.

Placené aplikace nově zdarma

Užitečnou službou je také Google alerts, která podnikatele upozorňuje, když se na internetu objeví výsledky, které by je mohly zajímat. Dozvědí se například, co se na internetu píše o jejich firmě, konkurenci nebo oboru podnikání.

Foto: Shutterstock

Vyhledavač přistoupil v důsledku koronaviru také k některým změnám. Zpřístupnil všem uživatelům bezplatně svůj nástroj pro videokonference s názvem Google Meet. „Dříve jej mohly využívat využívat hlavně velké firmy, dnes pro to stačí pouze účet Google,“ konstatuje Pavlína Fojtíková.

Do podnikání stále více promlouvají i sociální sítě. Přestože byly zpočátku vnímány hlavně jako zdroj zábavy, jsou nyní zajímavým prostorem také pro firmy. „Facebook výrazně změnil způsob, jakým lidé nakupují a prodávají zboží po celém světě. I proto je naším cílem zajistit, aby bylo nakupování bezproblémové a umožnit komukoli, od podnikatele po velké značky, používat naše aplikace na to, aby se spojili se zákazníky jak na lokální, tak i mezinárodní úrovni,“ říká Josef Hlaváček, šéf prodeje pro region střední a východní Evropy ve společnosti Facebook.

Podle podniků, které byly osloveny v rámci takzvané Kodaňské ekonomické studie, pomohly aplikace z dílny společnosti Facebook vygenerovat v loňském roce mezinárodní tržby v rámci vývozu odpovídající zhruba 98 miliardám eur.

Export za miliardy

Velká část firem v současnosti využívá sociální média jakožto součást svého každodenního podnikání. „To platí zejména v případě malých a středních podniků, které využívají sociální sítě nejen k představení své společnosti a svých produktů, ale také jako důvěryhodnou platformu pro komunikaci se zákazníky, nástroj pro analýzu a užitečné přehledy a zdroj nákladově efektivní reklamy, která jim umožní oslovit nové zákazníky doma i v zahraničí. Mezi konkrétní řešení, která napomáhají k expanzi do zahraničí, patří například celosvětové a regionální cílení, které pomáhá zvolit cílovou oblast pro reklamy,“ doplňuje Josef Hlaváček.

Foto: Shutterstock

Také Facebook se zaměřuje na oblast vzdělávání podnikatelů. Získat znalosti spojené s nástroji pro expanzi do zahraničí pomáhá speciální kurz na platformě Blueprint eLearning. Nejen tu nyní podniky využívají výrazně více. Pandemie totiž výrazně urychlila digitalizaci podnikání. „Koronavirová krize nás přinutila přehodnotit, jak žijeme a pracujeme. Z technologického hlediska se změny, očekávané v řádech několika let, dějí jen během několika málo měsíců. Lidé využívají naše služby více, než kdykoli předtím – a to proto, aby zůstali ve spojení,“ zmiňuje Josef Hlaváček.

Jednou z malých a středních společností, která využívá sociální sítě k expanzi, je česká firma Mixit. Ta prodává cereálie také na Slovensku, v Polsku a Maďarsku, zákazníkům přitom umožňuje vytvořit si vlastní kombinace müsli z širokého seznamu nejrůznějších přísad. „Pomocí Facebooku se společnosti Mixit podařilo dosáhnout významného nárůstu v prodeji zboží novým zákazníkům,“ zmiňuje Josef Hlaváček.

Komunikace na dálku roste

Na místech nejvíce zasažených koronavirovou nákazou se například v březnu více než zdvojnásobil počet hlasových hovorů a videohovorů prostřednictvím Messengeru a WhatsAppu. Také se výrazně zvýšily počty zhlédnutí živého vysílání Facebook Live a Instagram Live. Nová situace vedla také k vývoji nových nástrojů. „Spustili jsme Messenger Rooms (Místnosti), které lidem usnadňují a zpříjemňují skupinové videohovory, a to bez ohledu na to, zda mají účet na Facebooku. Uživatelé mohou také požádat o pomoc, nebo ji nabídnout, například doručení nákupu, prostřednictvím nástroje CovidSupport.

Foto: Shutterstock

Různé platformy Facebooku využívá více než 160 milionů podniků po celém světě. „Řada z nich začíná uvažovat o digitální akceleraci – jak organizovat práci, mluvit o své značce a službách, prodávat své produkty a komunikovat se svými zákazníky v době, kdy může rychlý přechod do online prostředí zachránit podnikání. Podobně si mnoho společností uvědomilo, že nejde o to, kde jsou vaši zaměstnanci, ale zda jsou ve spojení a jsou dostatečně informovaní,“ podotýká manažer Facebooku.

Firma proto ohlásila sérii produktů a byznysových aktualizací, které se dotknou platforem a zařízení jako je Workplace, Portal a Oculus. Firmám poskytuje také návod, jak k podnikání efektivně využijí nástroje dostupné na Facebooku, Instagramu a WhatsAppu.

České firmy nezůstávají pozadu

Do digitalizace podnikání se zapojují také české společnosti. Například jeden z největších českých online obchodů Mall.cz funguje zároveň jako internetové tržiště, tedy marketplace. V důsledku zvýšeného zájmu o tuto službu v době koronakrize společnost urychlila zařazení nového prodejce na internetové tržiště již během 24 hodin. 

„Něco takového bylo i pro nás samotné ještě před pár týdny naprosto nemyslitelné. Denně nyní zapojujeme desítku nových obchodů a věříme, že dokážeme ještě zrychlit, protože zájem je vysoký,“ popisuje Jakub Kováč, ředitel programu Mall Partner.

Během jediného dne se podařilo zalistovat například prodejce inovativního grilovacího dřevěného uhlí. Obchodník Luděk Šafránek doposud online neprodával a Mall pro něj byl cestou, jak zajímavý produkt snadno dostat k českým zákazníkům.

Na koronavirovou situaci reagoval také aukční portál Aukro. Ten na dva měsíce zrušil poplatky z prodeje u kategorií mobily, elektronika, počítače, podnikání a průmysl. „Vedlejším efektem nouzové situace, kterou všichni zažíváme, bude bohužel i snížení příjmů u části obyvatel, případně dokonce jejich výpadek v důsledku ztráty zaměstnání. Tito lidé budou potřebovat peníze a budou se tak snažit zpeněžit svoje mobily, elektroniku nebo počítače,“ uvedl Michal Oškera, ředitel Aukra.

Aukční síň zrušila u vybraných kategorií poplatky u podnikatelů i fyzických osob. „Chceme lidem v tíživé situaci pomoci rychle se dostat k prostředkům, protože Aukro funguje dlouhodobě jako rychlý nástroj zpeněžení elektroniky, mobilů i dalšího podobného vybavení domácností. Aukce zároveň umožňují lidem dostat za jejich mobily nebo laptopy co nejvyšší cenu,“ dodává Michal Oškera.

Situace kolem koronaviru nastartovala digitální byznys. Těžily z toho firmy jako Rohlík.cz, přepravce DoDo a další. Pro podniky, které zatím s přechodem na web váhaly, to je další signál, aby se na internetu začaly více angažovat.

Dalibor Dostál

Pravidelné novinky e-mailem