Restaurace mají nižší tržby než před pandemií. Chování zákazníků se mění

Od počátku restrikcí byl gastro trh zavřený téměř osm měsíců. Ačkoli jsou restaurace a bary už několik měsíců opět otevřené, hosté se vracejí pomalu a chodí do nich s nižší frekvencí. Několikrát týdně navštěvuje podniky zhruba o třetinu méně lidí než před pandemií.

Ukázaly to výsledky průzkumů v rámci projektů Customer On trade 2019–2021, Audit On trade 2019–2021 ad.

„Návyky a chování hostů se výrazně změnily. Hosté si osvojili nové způsoby, jak se stravovat, jak se scházet s přáteli a jak se bavit,“ sděluje ředitelka společnosti Data Servis – Informace s.r.o. Marcela Šimková. To pro restaurace, hospody a bary znamená nižší příjmy než před covidem.

Stomiliardový výpadek v krizi

Rok, kdy virus řádil v Česku nejvíce (březen 2020 až březen 2021) přinesl v tržbách českého gastrosektoru výpadek 103 miliard korun, což přestavuje pokles o 57 procent oproti stejnému období o rok dříve.

Už rok chodíme k okénkům. Tržby gastra se propadly o více než třetinu

Nejvíce zasažené byly diskotéky, kluby a bary. Z regionů měly nejhorší výsledky podniky v Praze, které jsou do značné míry závislé na zahraniční klientele.

Do konce roku 2020 ukončilo v Česku – podle výsledku průzkumů, zveřejněných společností Data Servis – provoz pět procent podniků zaměřených na gastronomii.

Lidé si nechávají jídlo dovážet

Přechodné uzavření restaurací v době restrikcí přineslo možnost častěji nabízet rozvoz jídla a nápojů, na které si Češi zvykli a využívají jej i nadále. Do této formy prodeje se zapojilo 47 % podniků, ať již zajišťovaly vlastní rozvoz nebo využily externích dodavatelů.

Celkem 80 procent lidí si v době uzavřeného trhu objednávalo v restauracích jídlo. „Jídlo bylo také v době dlouhých restrikcí primárním zdrojem tržeb. Zaměstnanci na home-office často využívali služeb podniků pro své stravování,“ doplňuje Marcela Šimková.

Dovoz jídla z konkrétního hostince využívalo 21 % lidí na home-office, 17 % si samo chodilo do podniků pro jídlo v krabičce a 14 % si jej objednávalo přes různé aplikace.

Až 40 % hostů zůstalo u zvyku nechat si dovážet jídlo i poté, co byl trh otevřen, přičemž polovina z nich si jídlo s sebou nebo na rozvážku objednává dnes alespoň jednou týdně.  

V době omezeného fungování se hlavním komunikačním prostředkem mezi restauracemi a hosty staly sociální sítě. Téměř 7 z 10 podniků používalo k informování svých hostů Facebook.

Na počátku uzavření trhu byla viditelná i vysoká ochota zákazníků podporovat své oblíbené restaurace. Celkem 23 % zákazníků se do nějaké formy podpory zapojilo.

Jak to bylo po otevření?

Na konci května se po téměř osmi měsících (s drobnou pauzou v prosinci 2020) český gastronomický trh opět otevřel.

V prvních třech týdnech stihlo některý z podniků navštívit 74 % Čechů, ale většina (62 %) z nich sedávala jen na zahrádce nebo terase. Nejvíce návštěv měly podniky se zaměřením na jídlo (standardní restaurace a řetězce fast food), pivo a kávu.

První týdny a měsíce ukázaly zajímavý fenomén. Snižuje se frekvence návštěv, hosté přecházejí z každodenního posezení na pár návštěv za měsíc.

Před uzavřením trhu na jaře 2020 chodilo do gastra 37 % Čechů několikrát za týden, nyní po více než roce je to o desetinu zákazníků méně.

Naopak přibývá hostů, kteří chodí do hospod, barů a restaurací méně často (jen několikrát za měsíc). Těch je nyní 26 %, zatímco v době před pandemií to byla zhruba šestina. Právě snižování frekvence návštěv snižuje celkovou návštěvnost a tedy i tržby firem.

Chybějí zahraniční turisté

Stále chybí českému on trade zahraniční hosté, kteří celorepublikově tvořili více než 10 % návštěvníků gastro podniků. V některých regionech byl podíl zahraničních turistů dokonce 30 až 50 % (Praha, Český Krumlov).

Téměř 60 % návštěvníků zaregistrovalo nějaké zvýšení cen – většinou ale spíše malé, a to zejména u jídla a piva. Návštěvníci předpokládají, že do budoucna utratí buď stejně nebo o něco více než v období před covidem.

Největší hrozby pro restaurace a bary?

  • 65 % návštěvníků považuje domácí setkávání za částečnou nebo úplnou náhradu návštěv gastro podniků. Je to pro ně levnější a při posezení s přáteli nepovažují místo za rozhodující.
  • 40 % hostů je přesvědčeno, že zrušení prokázání bezinfekčnosti (očkování, prodělání covidu nebo testy) by rozhodně zvýšilo návštěvnost podniků.
  • 57 % hostů tato nařízení omezují, i když osobně většinou nemají žádnou zkušenost s tím, že by byli při vstupu kontrolováni.

jap




• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas
• Teritorium: Česká republika