Restaurace a kantýny přestaly být místem, kde se Češi stravují nejčastěji. Ještě loni na podzim podle průzkumu STEM/MARK se v nich pravidelně stravovala největší skupina lidí – 55,4 procenta. Dnes je na prvním místě vystřídali ti, kdo si nosí do práce jídlo z domova v krabičkách – aktuálně se k tomu hlásí 49 procent Čechů.
Restaurace a jídelny pak jsou s mírným odstupem na druhém místě a mají 46,5 procenta pravidelných návštěvníků. Třetí největší skupinou jsou lidé, kteří si jídlo nakupují v supermarketech nebo prodejnách potravin. Až za nimi následují dovážkové a rozvážkové služby.
Už nejde tolik o kvalitu, ale hlavně o cenu
Důvod současné změny spotřebitelského chování? Na prvním místě je cenový růst. Ten od návštěv restaurací odrazuje skoro polovinu (47 procenta) jejich dřívějších hostů. Loni na podzim, kdy inflace byla výrazně nižší, uváděli přitom lidé jiný hlavní důvod – a to ten, že si doma připraví jídlo lépe a kvalitněji. Vysoké ceny byly tehdy až druhou z příčin odklonu od restaurací.
Propad návštěvnosti hlásí nyní i samotní provozovatelé restaurací. Situace je podle nich nyní výrazně horší než loni na podzim, kdy začínala zatím poslední větší covidová vlna. Nižší počty hostů než v době před pandemií nyní hlásí 68,2 procent restaurací. To je podstatně více než loni koncem září, kdy pokles hlásilo 46,7 procenta provozů. Podobné je to s ekonomikou gastroprovozů. Pokud se odhlédne od inflace pak konečné příjmy z prodeje jídla mají nyní nižší než před pandemií skoro tři čtvrtiny restauračních zařízení. Loni v září to pak hlásila jen necelá polovina provozovatelů.
Chodí také méně stravenkářů
Hospodští si také stěžují na to, že jim ubývají i tradiční hosté, kteří tvořili velkou část jejich obědových tržeb – ti co mají stravenky. Pokles jejich počtů hlásí 62 procent restaurací. Ještě loni na podzim to bylo 45,1 procent provozovatelů.
„Data z průzkumu jednoznačně ukazují, že lidé se obávají vysokých cen a hledají levnější variantu obědů. U lidí se stravenkami je odklon od restaurací přeci jen o něco menší. To ukazuje, že stravenka funguje jako motivační nástroj k návštěvě restaurace, což v současné situaci potvrzují i restauratéři. Když totiž máte jen hotovost, více přemýšlíte nad výdaji,“ říká Aneta Martišková, šéfka firemních vztahů společnosti Edenred.
Zdražilo víc než 80 procent restaurací
To co nyní hospody trápí nejvíce je enormní růst nákladů, ať už surovin nebo energií. Za hlavní problém ho vidí devět z deseti hospodských. Propad návštěvnosti je pak s odstupem na třetím místě – ten trápí dvě třetiny gastro zařízení.
Naprostá většina restaurací v poslední době zdražila. Od úplného rozvolnění podmínek pro návštěvu restaurací zatím zvýšilo své ceny přes 82 procent restaurací. Loni na podzim se ke zvýšení cen po předchozích lockdownech přihlásilo bezmála 69 procent restaurací. Nynější zvyšování cen s ohledem na prudce rostoucí ceny vstupů pokračuje.