K úspěšnému exportu České republiky významně přispívají také firmy z Plzeňského kraje. Od roku 2018 zpracovala agentura CzechTrade v Plzeňském kraji celkem 969 zakázek pro 204 firem, z toho nejvíce v roce 2021, kdy to bylo 244 zakázek.
Mezi země, kam místní firmy směřují své zahraniční aktivity nejčastěji, patří Německo, Velká Británie, Švédsko a Rumunsko. Agentura CzechTrade pomáhá firmám především konzultačním či poradenským servisem přímo v zahraničí, také pořádáním vzdělávacích akcí či poskytováním konzultací přímo v regionu v rámci akce Roadshow, která byla po Ostravě, Pardubicích a Liberci završena v Plzni.
„V rámci naší Roadshow po regionech jsme se ještě více přiblížili také firmám z Plzeňského kraje, kde je velký potenciál v řadě průmyslových oborů od strojírenství po energetiku. Na akci dorazilo 30 zástupců firem s ambicemi prodávat své výrobky v zahraničí, což je skvělá zpráva nejen pro krajský, ale celkově český export,“ říká Vladimír Degťar, ředitel sekce služeb pro exportéry CzechTrade a dodává, že mezi hlavní průmyslové obory patří strojírenství jako výroba strojů a techniky, stavebnictví, obráběné komponenty a konstrukce z kovů a energetika.
Setkání se zaměřila na Německo
Firmy z Plzeňského kraje v současné době nejčastěji vyvážejí do evropských teritorií, jako je Německo, Velká Británie, Švédsko či Rumunsko. Právě Německu se CzechTrade primárně věnoval na Roadshow v Plzni. Zástupci firem získali praktické informace, proč exportovat do Německa, a tipy na perspektivní obory, příležitosti a zajímavé exportní akce v tomto teritoriu. „Německo má nejsilnější ekonomiku v Evropě, je to velmi stabilní a rozmanitý trh s mnoha příležitostmi. Nejlepší cesta, jak otevřít potenciální spolupráci v Německu, je kvalitní prezentace, reference a perfektní němčina, dále také profesionální komunikace na sociálních sítích, která je často podceňovaná,“ říká Adam Jareš, ředitel regionálního centra CzechTrade pro střední Evropu.
Na jaké trhy se zaměřila zastávka Roadshow CzechTrade v Liberci?
Firmy mohou využívat individuálních služeb CzechTrade buď z tuzemska nebo přímo v teritoriu. „Firmám na zahraničních trzích poskytujeme kompletní servis od původní vize po konečný export. Naše individuální služby zahrnují například vyhledání obchodních partnerů, ověření zájmu o výrobek nebo dlouhodobou exportní asistenci, která firmám pomůže prosadit se na zahraničním trhu,“ říká Vladimír Degťar a dodává: „Díky našim dlouhodobým zkušenostem a znalostem daného trhu a prostředí se firmám naše spolupráce vyplácí nejenom u samotné realizace byznysu, ale také při počátečním vyjednávání. Exportéři také získají drahocenné kontakty, které nadále rozvíjejí pro své byznysové aktivity.“
Přišli zástupci třicítky firem
Odborná akce v Plzni, která proběhla na konci listopadu, byla poslední zastávkou akce Roadshow po regionech agentury CzechTrade. Poprvé předávala informace a know-how úspěchu na zahraničních trzích v Ostravě, poté v Pardubicích a Liberci. O akci v Plzni projevilo zájem 30 českých firem primárně z oblasti software a ICT služeb, hojně zastoupený byl i stavebnický segment.