Nutnost vyrovnat se s karanténou a dalšími omezeními donutila tuzemské firmy začít o robotizaci a automatizaci uvažovat i u profesí, u kterých se to dříve nepředpokládalo. Automatizace tak začíná z průmyslové výroby pronikat ve větší míře i do sektoru služeb.
„Změní poskytované služby, přispějí k zániku celé řady původních profesí a naopak ke vzniku profesí nových, vyžadujících jiné vzdělání a schopnosti,“ prohlásil Jonathan Appleton, ředitel asociace sdružující centra sdílených podnikových služeb ABSL.
Pokladní bez jména
Letos muselo mnoho firem čelit situaci, jak snížit přímý kontakt mezi lidmi v důsledku pandemie koronaviru. Řada obchodních řetězců proto urychlila své plány na rozvoj samoobslužných pokladen. V červenci je jako první drogistický řetězec přidal Rossmann. „Je důležité odpovědět na trend, který vyžaduje současná situace. Platba na samoobslužné pokladně celý nákupní proces urychlí,“ uvedla Olga Stanley, manažerka komunikace tohoto řetězce.
Také nákup ve Stavebninách DEK lze dnes vyřídit bez nutnosti kontaktu s dalšími lidmi. Stačí zastavit na parkovišti před prodejnou a zboží objednané přes internet naloží zákazníkovi přímo na korbu či do kufru auta.
Dobře utajená recepční
V kancelářských budovách se zatím bez fyzické přítomnosti lidí neobejdeme, alespoň část služeb lze nicméně automatizovat velmi efektivně. Služba E-Reception české společnosti M2C dokáže například velmi dobře zastat práci recepčních při odbavování návštěvníků kancelářských budov, ale třeba také v hotelech či na parkovištích. Většinu procesů zvládne návštěvník sám prostřednictvím samoobslužného kiosku.
„Zejména v budovách s vysokou frekvencí návštěv tato technologie výrazně usnadní a zrychlí jejich registraci, ohlášení a navigaci na požadovanou schůzku,“ vysvětluje Matěj Bárta, generální ředitel M2C.
Pochopitelně se v případě potřeby může návštěvník obrátit i na recepční. Ta už ale nemusí sedět v budově fyzicky, kontakt totiž proběhne jednoduše prostřednictvím videohovoru.
Drink od robota barmana
Společnost Baier Engineering vyvinula ve spolupráci s Aalen University první plně automatický mobilní barmanský systém na světě. Jako barman se používá robot Kuka KR 16 z řady KR CYBERTECH, který obsluhuje a vybírá platby.
Díky speciálnímu příslušenství může „neúnavný“ barman nalít až 20 sklenic piva za minutu – bez rozlití jediné kapky. V plně automatickém barmanském a míchacím systému připravuje robot Kuka nápoje přesně a spolehlivě stejně jako člověk.
Jakmile je objednávka zadána přes dotykovou obrazovku, robot uchopí příslušnou sklenici, kterou naplní a podá nápoj u přepážky. Koktejly, točené pivo, nealkoholické nápoje – nabízený sortiment lze individuálně programovat podle události. Platba se provádí pomocí speciálních čipových karet, které robot současně používá ke kontrole věku hosta.
Řidiči na odpočinku
Situace, kdy bude možné z jednoho místa obsloužit více pracovišť, budou přibývat. „Nevylučoval bych vznik nějakého centra pro řízení autonomních vozíků, které bude obsluhovat více firem po celém světě,“ nastínil například nedávno pro technologický web Svět chytře možnosti využití částečně autonomních vysokozdvižných vozíků projektový manažer jesenické společnosti Fenix Trading Petr Bubík.
Podle něho budou tyto vozíky stále potřebovat dohled ze strany člověka, místo jednoho řidiče na jeden vozík však bude jeden operátor sledovat třeba deset vozíků. Sám přitom může být klidně tisíce kilometrů daleko.
Anonymní bankéři
Místo poboček by banky mohly budovat jakési digitální kiosky, jejichž prostřednictvím se klient spojí se svým bankéřem. Ostatně už dnes banky využívají takzvané chatboty, kteří vyřizují poměrně velké množství dotazů klientů místo živých operátorů.
„Chatbota, ať už vědomě, nebo nevědomě, využije na tři tisíce klientů měsíčně,“ uvádí Jakub Komenda z Monety Money Bank. Banka také jako jedna z prvních na světě zavedla již v roce 2018 Apple Business Chat umožňující klientům komunikovat s bankou přímo pomocí aplikace Zprávy (iMessage).
Neúnavný zedník
Co kdyby vám například dům postavil místo zedníka robot? „Cihlu již do ruky nebere přidavač a do polohy ve stěně nepokládá živý zedník, ale obojí zastane stroj v podobě robotického ramene. Maltu obvykle nahrazuje syntetické lepidlo, které stroj na cihly před pokládkou sám stříká,“ nastiňuje budoucnost stavebnictví Jan Matička z Atelieru DEK, patřícího pod společnost Stavebniny DEK.
Převzato z časopisu Profit.