Roboti spasitelé? Lidé jim věří víc než nadřízeným

Globální studie provedená společnostmi Oracle a Workplace Intelligence (firma zaměřující se na poradenství a výzkum v oblasti HR) ukázala, že stále více lidí čelí v práci zvýšenému stresu, úzkosti, depresi ze sociální izolace a pocitům vyhoření. Do studie se zapojilo 12 tisíc respondentů z 11 zemí.

Lidé čelí v zaměstnání stále častěji zvýšenému stresu, úzkosti nebo depresi. Pandemie covid-19 vše ještě zhoršila. Pomůže zaměstnancům řešit problémy v práci umělá inteligence?

Tlak pandemie

Osmasedmdesát procent z nich tvrdí, že se jejich problémy na pracovišti i mentální zdraví v důsledku pandemie zhoršily. Podle 85 procent respondentů problémy v zaměstnání negativně ovlivňují i jejich mimopracovní život, ať už jde o rodinné vztahy, nebo kvalitu spánku. Šestasedmdesát procent účastníků průzkumu se domnívá, že podniky by pro své zaměstnance mohly v tomto ohledu udělat víc. 

A konečně 68 procent zaměstnanců by si o svých pracovních problémech a jejich dopadu na vlastní duševní stav raději promluvilo s robotem než se svým šéfem.

Zvýšený stres vyvolaný pandemií reportuje mnohem více lidí než frustraci z běžných pracovních problémů, jako jsou tlak na výkonnost (42 procent), zdlouhavé a rutinní úkoly (41 procent) či přílišná pracovní zátěž (41 procent). Více než třetina (35 procent) účastníků průzkumu uvedla, že v důsledku pandemie věnuje práci měsíčně alespoň o 40 hodin více času. Práce z domova jako celek je ovšem celkově hodnocena kladně a 62 procent respondentů nyní tuto možnost hodnotí lépe než před pandemií.

68 % zaměstnanců by o svém stresu a úzkosti v práci hovořilo raději s robotem než s nadřízeným.

Technologie pomáhají 

Velká očekávání mají účastníci průzkumu od technologií. Nové technologie by podle nich neměly pouze zefektivňovat spolupráci mezi lidmi ve změněných podmínkách, ale i zlepšovat jejich duševní zdraví. K výhodám robotů patří dle respondentů vyšší objektivita, to, že lidi nesoudí, a schopnost poskytovat rychlé odpovědi. Osmdesát procent lidí je otevřeno možnosti mít robota jako svého terapeuta nebo poradce. 

Podle 75 procent respondentů jim umělá inteligence dokázala s jejich problémy v práci pomoci. Za hlavní přínosy AI uvedli poskytnutí potřebných informací pro zvýšení efektivity práce (31 procent), automatizaci úkolů a snížení pracovní zátěže, což funguje jako prevence proti vyhoření (27 procent), a snížení stresu díky stanovení priorit (27 procent). Umělá inteligence také umožnila lidem pracovat kratší dobu (51 procent). 63 procent respondentů se obecně domnívá, že umělá inteligence zvyšuje pracovní produktivitu, ale dle 54 procent zlepšuje také spokojenost s prací. 

Hackeři útočí

Podle společnosti Avast od března vzrostl počet phishingových útoků o stovky procent. Z průzkumu Phishing Attack Landscape Report společnosti GreatHorn vyplynulo, že 38 procent lidí se letos setkalo s phishingovým e-mailem. Phishing je technika snažící se adresáta přesměrovat na podvodný web, rozkliknout nebezpečný odkaz nebo z něj přímo vylákat peníze. Více než 90 procent pokusů o útok začíná phishingem. V době pandemie se útočníci nezdráhali posílat e-maily nabízející zdravotní pomůcky, stálicí je zneužívání „značek“. Mezi nejčastěji napodobované patří Google, Amazon nebo WhatsApp. V phishingových útocích vede Facebook, WhatsApp a PayPal.  

Převzato z časopisu Profit.




• Oblasti podnikání: Věda, výzkum a vývoj
• Teritorium: Česká republika