Robotické BringAuto dokáže rozvážet materiál v továrně, chystá se i na doručování balíčků

Nové technologie přinesou firmám úsporu nákladů i zaměstnanců. Společnost vyrobila zařízení na dálkové ovládání i s autonomním řízením. Než vyjede do ulic, bude potřeba nejenom další vývoj, ale i změna legislativy.

Autonomní robotické automobily výrazně změní dopravu. Ať už ve firmách, nebo při nasazení v rámci doručovacích služeb. Plánuje to alespoň brněnská technologická společnosti BringAuto. Ta vznikla v srpnu roku 2019 s cílem robotizovat takzvané doručování poslední míle (last mile delivery).

Foto: BringAuto

„Nejsme typičtí mladí startupisté. Máme za sebou dvacet let zkušeností se založením a rozvojem firmy. Ta se však převážně zabývá vývojem softwaru na zakázku, takže společnost zaměřenou na vývoj produktu a jeho uvedení na trh je něco, co řešíme poprvé,“ popisuje manažerka společnosti Andrea Najvárková.

Zakladatelé společnosti mají zkušenosti s vývojem softwaru v oblasti teleoperací nebo autonomie. „Pokud však člověk nevidí naše řešení, vlastně neví, jak vše funguje. Proto jsme přišli s nápadem ukázat, jak autonomní robot jezdí. To znamenalo začít s hardwarem – vymyslet design robota a spojit hardware a software tak, aby vše fungovalo,“ konstatuje Andrea Najvárková.

Hledání dodavatelů

Inovativní projekt musí překonávat celou řadu výzev. A nejen v technické oblasti. „Například řešíme pozdní dodání hardwaru, jenž mnohdy nefunguje. Není lehké najít spolehlivé dodavatele. Já sama jsem dříve byla více v pozici dodavatele a myslím, že jsem se vždy snažila dodávat věci včas a v co největší kvalitě, proto mě nemile překvapilo, že některé společnosti fungují jinak,“ zmiňuje Andrea Najvárková.

Foto: BringAuto

V současné době v BringAuto dokončují industriální delivery robot, který lze využít na dovoz materiálu, zboží nebo třeba i chemických vzorků v uzavřených průmyslových areálech. „Jeho výhodou je, že se může převážet cokoliv 24 hodin denně, což znamená pro firmy ušetření nákladů, ale i lidských zdrojů,“ vysvětluje Andrea Najvárková. Podle ní je největším přínosem řešení z produkce brněnského startupu škálovatelnost, šetření nákladů, ale i lidských zdrojů – lidé se mohou věnovat více kreativním činnostem. Navíc jde o řešení ekologické, robot jezdí na elektřinu.

První návrhy po měsíci

Typickým zákazníkem pro podobné zařízení je větší průmyslový areál, kde se opakovaně po stejné trase něco převáží. Konkurencí pro českou technologickou společnost je například firma EffiBOT, která pracuje na vývoji robota pro vnitřní i vnější prostory továren.

Foto: BringAuto

Pro BringAuto nyní pracuje sedm zaměstnanců na plný úvazek a 5 brigádníků. Ti za několik měsíců udělali velký kus práce. „Jeden z prvních našich zaměstnanců byl designér Honza Zbořil, který do měsíce po nástupu přišel s vizualizací last mile delivery robota,“ pokračuje manažerka BringAuto. Letos na jaře firma uspořádala první demo day, kde jezdili už dva její roboty. Jeden takzvaně teleoperovaně, tedy dálkově řízený, a druhý autonomně.

Kdy se první dopravní roboty objeví v praxi? „Do ostrého provozu můžeme vyjet hned, aby robot fungoval stoprocentně si ještě chvíli budete muset počkat. Už v červnu spouštíme pilotní provoz autonomního delivery robota pro svoz chemických vzorků v BorsodChemu MCHZ v Ostravě,“ zmiňuje Andrea Najvárková.

Firma dokázala zareagovat i na nedávnou koronakrizi. Vyvinula „sprejovacího robota“ pro rozprašování dezinfekce například v nákupních centrech a dalších místech s koncentrací většího počtu osob. Robot Sprayer ale nakonec nebyl realizován, protože firma na dokončení projektu nezískala finance.              

Čekání na nový zákon

Provoz autonomních robotů pro rozvážku ale nebude v budoucnu jen otázkou uzavřených továrních nebo nákupních areálů.

Foto: BringAuto

„Delivery roboty postupně přeberou dovozy za pomoci lidí. Last mile delivery roboty nahradí ve městech dovážková auta s řidičem. Myslím, že nebude trvat dlouho a po silnicích budou jezdit třeba BringAuto roboti, kteří nám objednanou zásilku přivezou přesně na čas. Myslím, že lidé jsou na světě proto, aby se věnovali zajímavějším činnostem než je opakující se rozvoz balíčků,“ plánuje Andrea Najvárková.

K realizaci těchto vizí však bude muset ještě dojít ke změně legislativy. Ta zatím provoz aut bez řidiče na silnicích neumožňuje.

Dalibor Dostál

Společnost BringAuto v kostce

Brněnský startup BringAuto vznikl v létě roku 2019. Vyvíjí robotická auta na elektrický pohon s dojezdem 100 kilometrů. Ta najdou využití nejen při doručování zásilek nebo rozvozu materiálu v továrnách, ale například i v rámci ostrahy objektů nebo jako pojízdné prodejní automaty.




• Témata: Inovace a startupy
• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl | Doprava, logistika
• Teritorium: Česká republika