Rozšíření letiště v Penangu má přispět k dalšímu ekonomickému rozvoji Malajsie

Další rozvoj letecké konektivity v Malajsii je v plném proudu. Správa letišť vypsala výběrové řízení na expanzi mezinárodního letiště v Penangu, jehož kapacita již nestačí poptávce a požadavkům na rozvoj turismu.

Rozšíření navýší kapacitu ze současných 6,5 milionu cestujících ročně na 12 milionů. Zdvojnásobení čeká rovněž přilehlé parkoviště, které se rozšíří ze 1700 parkovacích míst na 3400.

Ilustrační fotografie

Podobný rozvoj se bude týkat i budov terminálu, které je v plánu navýšit z 55 000 m2 na 115 000 m2. Zahájení stavebních prací je naplánováno na 3. kvartál 2024, přičemž práce na terminálu o rok později. Modernizace je naplánovaná na 33 měsíců.

Strategická poloha

Toto rozšíření zapadá do širšího rámce podpory konektivity, kterou Malajsie vnímá jako zásadní faktor svého rozvoje. Předurčuje ji k tomu strategická poloha i růst sektoru napříč celou Asií. Ministr dopravy Anthony Loke potvrdil, že projekt byl již schválen centrální vládou Malajsie, která na expanzi vyčlenila v přepočtu asi 4,5 miliardy korun ze svého fondu na rozvoj letišť. Projekt tak navazuje na další z významných infrastrukturních investic v Penangu – vznik sítě lehké kolejové dopravy.

ExportMag.cz: Digitrony slaví comeback. Český startup uspěl s technickou stavebnicí

Penang představuje ikonu gastroturistiky, jelikož je v širokém povědomí jako destinace s významnou kulinářskou nabídkou. Rozkládá se zde nejmenší národní park Malajsie, stejně jako Penang Hill – biosférická rezervace s lanovkou a mnoha možnostmi aktivního vyžití. Severní část je přitom vyhledávaná i pro své pláže a noční život. Rozvoj letiště však nevychází pouze z předpokladu turistického ruchu. Penang je hlavním centrem elektronického a elektrotechnického průmyslu v Malajsii, významnou destinací přílivu zahraničních investic a také hospodářským pólem růstu. Expanze je tak podložena reálnými čísly a poptávkou.

Šance pro české firmy

Příležitosti pro české firmy přinesou zejména stavba nové věže řízení letového provozu, sídla úřadu civilního letectví Malajsie (CAAM), kontrolního stanoviště, dalších návazných budov a místních infrastrukturních prací. Stavební práce se budou týkat i dalšího zařízení v nepřístupné části letiště včetně chodníkových prací a dalších souvisejících projektů.

Dodavatelé se pak budou moci podílet na vzniku úplně nové budovy hlavního terminálu a renovačních pracích na stávajícím terminálu. Českých firem se zkušenostmi z takových projektů přitom máme nemálo. Za zmínku stojí například letiště Changi v Singapuru, kam dodávají světelné instalace skláři z Česka, letiště Bombaji se svítidly z Čech či úspěch Česka při dodávkách radarů letišti Jakarta.

Další možnosti uplatnění představuje trénink řídícího provozu a letištního personálu. Poptávka se však bude týkat obecně všech technologií a služeb, vybavení či zabezpečení vzdušného prostoru. Příležitosti se také naskýtají i v segmentu cvičných letadel a bezpilotních leteckých systémů (UAVs, drony).

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Kuala Lumpuru (Malajsie). Autor: Milan Dostál, obchodní rada.

• Teritorium: Asie | Malajsie | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika | Letecký průmysl

Doporučujeme