Rapidně rostoucí střední třída, ale také zásadní omezení mezinárodního cestování v Číně znamená, že na tento zdrojový trh by mělo být dbáno se zvýšenou pozorností.
I proto je dalším pozitivním krokem březnové podepsání memoranda o porozumění mezi Malajsijskou asociací cestovních kanceláří a agentur (MATTA) s Asociací českých cestovních kanceláří a agentur (ACCKA) v Praze s cílem posílit obchodní spolupráci mezi aktéry cestovního ruchu z Malajsie a České republiky.
Obě strany se shodují na tom, že obrovský potenciál odchozího trhu České republiky do Malajsie je výsledkem rychle se rozvíjející ekonomiky země. Počet českých turistů do Malajsie za posledních několik let vzrostl a optimismus v podobě rychlého růstu v blízké budoucnosti nenarušila ani nedávná pandemie koronaviru. Naopak.
Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?
Malajsie tak vnímá, že více než 60 % českých obyvatel vycestuje ročně do zahraničí, což představuje celkem 5,1 milionu dovolených (minimální délka pobytu 4 noci) v roce 2019. Malajsijská asociace cestovních kanceláří rovněž sleduje obrovský potenciál v podobě nárůstu segmentu luxusního cestování, cestování na dlouhé vzdálenosti a během zimní sezóny. Z pohledu této asociace je rovněž zajímavé, že většina českých cestovatelů preferuje plážové a slunné destinace.
Potenciál růstu tohoto sektoru však nereflektuje pouze zájem Čechů o Malajsii, ale i rostoucí počet turistů z Malajsie do České republiky, který každoročně stoupá o 15 % (do období koronavirové pandemie). Malajsie byla rovněž po dobu dvou let, a to jara 2022, poměrně striktně uzavřena, a to jak pro příjezdový cestovní ruch, tak pro výjezdový, jelikož turisté byli povinni po návratu podstupovat týdenní či delší karanténu. Uvolnění od 1. dubna 2022 tak znamenalo „otevření hráze“, jakkoli tento zájem je spíše pozvolný.
Oblast jihovýchodní Asie patří mezi rostoucí zdrojové trhy příjezdového cestového ruchu a zejména ve světle uzavření mezinárodního cestování v Číně z důvodu pandemie koronaviru, představuje významnou oblast, na kterou se zaměřuje při svých aktivitách jak Velvyslanectví České republiky v Kuala Lumpur, tak CzechTourism.
Další rozvoj spolupráce v cestovním ruchu – a to na úrovni největších asociací v zemích – přináší příležitost pro účastníky v sektoru, ať se již jedná o cestovní kanceláře a agentury, dopravce, hotely a ubytovací zařízení, ale i letiště a další. Toto oživení přichází i v návaznosti na uskutečněný projekt na podporu ekonomické diplomacie, který Velvyslanectví České republiky v Kuala Lumpur uskutečnilo s agenturou CzechTourism v říjnu 2022.