Na druhou stranu výstavbě závodu v Rumunsku nenahrává komplikovaná vnitropolitická situace – padla vláda, je před prezidentskými volbami a pravděpodobně před předčasnými parlamentními volbami. Překvapující je také rychlost oznámení tohoto záměru, a to z obou stran – jak německé, tak rumunské.
Společnost Volkswagen oznámila v úterý 15. října 2019, že odkládá konečné rozhodnutí o výstavbě nového závodu v Turecku z důvodů bezpečnostní situace a mezinárodních sankcí. Jednou z možných alternativ by mohlo být západorumunské město Arad. Město již dalo k dispozici 1 100 hektarů pozemků, z toho 400 ha pro samotný závod a zbytek pro výrobce autodílů. Rumunská vláda poslala společnosti konečnou nabídku, včetně čtyř dimenzí, které Volkswagen zvažuje při posuzování lokality (infrastruktura, logistika, finanční podmínky a trh práce).
Arad má se svými 170 000 obyvateli vhodnou pozici pro vybudování továrny na automobily, město je spojeno dálnicí s maďarskou hranicí a nachází se 60 km od regionální metropole Temešváru.
V tuto chvíli je samozřejmě předčasné predikovat, jak se nakonec leadeři koncernu rozhodnou, nicméně Turecku dali jasně najevo, že nic není jisté, a „náhradní“ plán výstavby nového závodu má své opodstatnění. A zdá se, že informace o rumunské lokalitě je určena i České republice – koncern s přesunem výroby počítá.
Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Bukurešti (Rumunsko). Autor: Rudolf Opatřil, ekonomický rada.