Ruský úprk z českých lázní

Sankce vůči Rusku odstartovaly stahování ruských občanů z tuzemských lázní.



Česká lázeňská města se v nedávné minulosti stala pro mnoho ruských občanů oblíbenými rezidencemi. Smetánku z východu přitahovala jejich poloha u německých hranic a české ceny. Zhruba před osmi až jedenácti lety se rusky mluvící investoři předháněli, kdo nakoupí více nemovitostí v centrech Karlových Varů a Mariánských Lázní. Vyhledávali byty v původní staré zástavbě i v novostavbách a neváhali připlatit statisíce oproti běžným cenám nemovitostí v těchto městech.

Po anexi Krymu Ruskem v roce 2014 a zavedení protiruských sankcí západními zeměmi se však situace dramaticky změnila. Mezinárodní politické klima, oslabení rublu a dalších faktory způsobily, že Rusové začali tuzemské lázně houfně opouštět. Většina z nich se přitom pokoušela své luxusní byty prodat, samozřejmě s co možná nejmenší ztrátou. Není ovšem komu.

„Trend masivního opouštění lázeňských měst jsme sledovali po celý loňský rok. Návrat rusky hovořících investorů se zjevně nekoná.“ Lucie Bulvasová, realitní makléřka z Mariánských Lázní

„Odliv ruských investorů, kteří dříve nakupovali luxusnější byty v centru a lázeňské zóně, pozorujeme už několik let, přičemž v roce 2017 značně zesílil vlivem oslabení rublu. V loňském roce tento trend pokračoval s tím, že situace kolem předražených bytů vlastněných těmito majiteli se v podstatě nezměnila. Většinu neprodejných bytů, které byly v nabídkách realitních kanceláří začátkem roku 2018, v nich najdete i nyní,“ popisuje Marcel Bajgar, vedoucí pobočky společnosti M&M Reality v Karlových Varech.

Návrat se nekoná

Podobné zkušenosti mají také další lázeňská města. „Trend masivního opouštění lázeňských měst jsme sledovali po celý loňský rok. Návrat rusky hovořících investorů se zjevně nekoná. Začalo se sice vracet trochu více ruských turistů, ale to jsou pouze lázeňští hosté, nezajímají se o koupi nemovitostí. Většina z nich si již spočítala, že koupě nemovitosti a pravidelné měsíční platby jsou pro ně v porovnání s pobyty v hotelech nevýhodné, “ konstatuje Lucie Bulvasová, realitní makléřka z Mariánských Lázní. Zájem ruských investorů v Česku se tak nyní soustředí již jen na Prahu a Brno.

Typickým příkladem předražených nemovitostí v Karlových Varech jsou zrekonstruované byty ve starší zástavbě lázeňské zóny a přilehlém okolí s rozlohou přes 90 metrů čtverečních, které jejich majitelé nabízejí k prodeji za 7 až 16 milionů korun.

„Lidé jezdí za kvalitou a pohodlím. Z pohledu měst to znamená například i to, aby byly v rámci kraje sjednocené systémy parkování, sdílení automobilů nebo kol.“ Jan Kuchař, starosta Františkových Lázní

Ve městě se podle Marcela Bajgara sice prodávají některé nemovitosti velmi rychle, jedná se ale o byty menší, a především v jiných cenových hladinách. „Kdybych měl pro srovnání uvést rozumně stanovenou prodejní cenu, tak bych zmínil byty 2+1 o rozloze 60 metrů čtverečních v oblíbených částech města, jako jsou třeba Tuhnice nebo Horní Drahovice, které se dají pořídit za 1,4 až 1,6 milionu před rekonstrukcí a za 1,7 až 2 miliony korun po rekonstrukci,“ popisuje Bajgar.

To, že se zájemci o luxusní sídla hledají jen velmi těžko, je dáno charakterem města. Mzdy jsou zde jedny z nejnižších v republice, lidé pracují převážně ve službách a lázeňství, citelně chybí zastoupení průmyslu, vyšší nezaměstnanost způsobuje odchod mladých lidí za pracovními příležitostmi do větších měst.

Blízkost a pracovní poptávka z Německa láká i k odchodu za prací do zahraničí. Velmi dobrá dostupnost a podstatně nižší ceny bytů v okolních menších městech v blízkosti Karlových Varů navíc umožňují lidem s průměrnými a nižšími příjmy pořídit si nemovitost levněji a dojíždět za prací. Pokud navíc dojíždějí pracovat do Německa, vůbec nemají potřebu bydlet přímo v Karlových Varech.

Předražené a neprodejné

Ani v Mariánských Lázních se nabídka rusky mluvících majitelů nepotkává s poptávkou. „Tato klientela nakupovala v minulosti především tří a více pokojové byty, s rozlohou nad 100 metrů čtverečních. Dnes se je snaží prodávat za ceny začínající v těch nejlepších případech na čtyřech milionech korun, ale šplhající až k neuvěřitelným 20, či dokonce 30 milionům korun,“ popisuje Lucie Bulvasová. Sice podle ní existují cílové skupiny, které by byty v lázeňských centrech od těchto majitelů nakupovaly, jedná se ale především o zájemce z Prahy a středních Čech, jejichž představy většinou naplňuje byt o velikosti 60 metrů čtverečních za cenu do 2,5 milionu.

3 + 1 za 20 milionů? Rusové se snaží prodat byty v českých lázních a jejich ceny hodně nadsazují.

Výsledkem jsou stovky neprodejných bytů v obou městech. „Kolik přesně jich je, se velmi těžko zjišťuje. Někteří majitelé se bohužel mylně domnívají, že čím víc realitních kanceláří bude jejich byt nabízet, tím je větší šance, že se prodá. Některé byty nabízí už i pět kanceláří najednou a počet nabídek se tím hodně zkresluje. Nicméně odhaduji, že to může být až polovina z aktuální nabídky nemovitostí v Karlových Varech,“ říká Marcel Bajgar.

Lucie Bulvasová odhaduje podíl neprodejných „ležáků“ patřících rusky hovořícím majitelům na realitním trhu v Mariánských Lázních zhruba na 30 procent.

Podle odborníků přitom protiruské sankce nejsou jediným důvodem, proč Rusové z českých lázní utíkají. „Jedním z nich je, že už je to tady jednoduše nebaví. Hodně z nich zjistilo, že kromě lázeňské léčby jim nemáme vůbec co nabídnout, a jdou o dům dál,“ osvětluje Lucie Bulvasová.

Města hledají řešení

Pro česká lázeňská města bude podle expertů klíčové, aby dokázala lépe reagovat na současné i budoucí potřeby svých návštěvníků. Odpovědi na tyto otázky jim poskytne také analýza, kterou připravila společnost Mastercard a Destinační a informační agentura Františkovy Lázně.

„Pokud se chtějí města dále rozvíjet a být připravena na narůstající požadavky turistů, musí se neustále prohlubovat spolupráce mezi veřejnou a soukromou sférou. Města mohou připravit v mnoha oblastech zázemí a podmínky, ale konečný efekt – kvalitu a variabilitu turistických, lázeňských a dalších volnočasových služeb – má v ruce právě soukromý sektor. Bez něj a jeho proaktivní role tato rovnice nikdy nebude plně fungovat,“ vysvětlil Petr Zlámalík, odborník Mastercard Advisors na oblast Smart City.

Projekt se skládá z analytické a návrhové části. Řeší pět hlavních oblastí západočeského lázeňského trojúhelníku: dopravu a mobilitu, služby a infrastrukturu, bezpečnost, životní prostředí a komunikaci.

„Dnešní doba umožňuje díky technologiím mnohé zjednodušit, učinit věci pohodlnější pro uživatele. My jako města bychom měli tuto příležitost využít jak ve spravování vlastních věcí, tak k oslovování potenciálních návštěvníků. Náš region je vlastně možné co do počtu obyvatel vnímat jako jedno větší město, i když plošně rozsáhlé. A kromě lázeňství nabízí i neuvěřitelné kulturní, historické, technické i přírodní bohatství,“ řekla primátorka Karlových Varů Andrea Pfeffer Ferklová.

Podle starosty Františkových Lázní Jana Kuchaře mají města malým a středním podnikatelům poskytnout co nejlepší podmínky. „Díky projektu víme, na co se budou muset podnikatelé zaměřit, tudíž i to, na čem musíme zapracovat my. Lidé jezdí za kvalitou a pohodlím. Z pohledu měst to znamená například i to, aby byly v rámci kraje sjednocené systémy parkování. Stejné by to mělo být i se systémem sdílení automobilů nebo kol. Lidé by měli mít možnost si je v jednom městě půjčit, ve druhém vrátit a zaplatit za ně stejně, jako třeba za jízdné v hromadné dopravě. To je ale samozřejmě jen jedno z řady opatření, ke kterým by měla města v lázeňském trojúhelníku přistoupit,“ zdůraznil Jan Kuchař.


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Dalibor Dostál.

• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas | Služby

Doporučujeme