Vedle tradičních exportních destinací se podařilo zrealizovat také například historicky první vývoz do Dominikánské republiky. Důležitým obchodním partnerem byla agentura pro společnosti vyvážející do Číny, kterou většinu roku omezovaly přetrvávající lockdowny.
Českému sklářství se v posledních letech opět daří rozvíjet obchodní aktivity v zahraničí, a to také díky aktivnímu zapojení zahraničních kanceláří agentury CzechTrade. „Skláři se potýkají s energiemi ve větší míře než mnohé jiné sektory, ale ani letošní složitý rok neubral z jejich apetitu orientovat se na vývoz. CzechTrade proto nabízí rozšíření exportu do nových, i často netradičních destinací, a také služby Design Centra CzechTrade pro zvýšení přidané hodnoty exportních produktů,“ uvádí generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal s tím, že agentura pomohla firmám realizovat obchodní případy zejména v zemích mimo Evropskou unii.
Mezi úspěšné případy patří například vývoz křišťálových mís a váz společnosti Bohemia Jihlava do Dominikánské republiky. Výrobky v sobě spojují kvalitu, moderní designové provedení a v neposlední řadě konkurenceschopnou cenu, a právě tato kritéria rozhodla o úspěchu nabídky. K tomu přispěl také fakt, že je společnost nositelem značky „Cristal de Bohemia“, která má v Latinské Americe velice dobré renomé.
„Šlo o první export této firmy do karibské oblasti a současně o historicky první vývoz do Dominikánské republiky, na kterém se naše agentura podílela. V této oblasti vidíme potenciál pro řadu českých exportérů a již nyní máme rozjednané další obchody,“ přibližuje Tereza Vítková, zástupkyně CzechTrade v Mexiku.
Malé a střední podniky mohou žádat o dotaci na kreativní služby v rámci výzvy Design Credits
Velice důležitým partnerem je pro české exportéry zastoupení v čínské Šanghaji. Tamní kancelář se podílí na organizování proexportních veletrhů a dalších akcí, jichž se aktivně zúčastnily např. firmy Šenýr Bijoux a Crystal Bohemia.
„Zatímco v Evropě jsou opatření proti covid-19 naprosto minimální, v Číně výrazně ovlivňovala všechny směry života včetně podnikatelských aktivit prakticky celý rok. I přes ztížené podmínky se českým firmám podařilo realizovat zajímavé obchody a šířit slávu českého skla a bižuterie v Asii. Jsme moc rádi, že jsme s tímto úspěchem mohli pomoci,“ uvádí Aleš Červinka, ředitel regionálního centra CzechTrade v Číně.
Právě pandemie koronaviru výrazně ovlivnila poslední roky a byla také důvodem odkladu úspěšného exportu Sklárny Jílek do Velké Británie. Jedna z nejstarších skláren ve střední Evropě byla v roce 2019 součástí expozice českého designu na veletrhu London Design Fair, avšak k dotažení obchodu došlo až v průběhu loňského roku.
„Jsme rádi, že se na naši agenturu obrací stále více firem z tak tradičního odvětví, kterým v Česku sklářství je. Expanze na zahraniční trhy může být alespoň dílčím řešením nesnadné situace a naši odborníci v jednotlivých zahraničních pobočkách jsou proto připraveni poskytnout komplexní služby, které povedou k realizaci zajímavých obchodních příležitostí. Věříme, že v letošním roce k tomu přispěje také naše silnější zastoupení v českých regionech, kdy budeme firmám ještě blíže než doposud,“ uzavírá Radomil Doležal s pozvánkou na blížící se největší proexportní akci v Česku – Meeting Point CzechTrade, která se uskuteční ve dnech 20. a 21. února 2023 a během níž si mohou zájemci o zahraniční obchod domluvit bezplatné konzultace s odborníky z jednotlivých světových zastoupení.