S podporou zaměstnavatele na zámek, do kina i na dovolenou. V létě vzrostlo využití benefitů

Letos v létě rapidně vzrostlo oproti loňsku využití volnočasových benefitů. Třeba u vstupného na zámky či do muzeí osminásobně, u lístků na koncerty pětinásobně. Lidé tak bohatě využívají v době vysokých cen podporu od zaměstnavatelů a státu, který benefity podporuje daňovými úlevami.

Vedle velkého nárůstu využití benefitů na vstupné do zámků se oproti loňsku o 17 procent zvýšil také objem financování dovolené tímto způsobem.

Popularita volnočasových benefitů v letních měsících vytrvale rostla. Podle dat společnosti Edenred Češi utratili za kulturní a odpočinkové aktivity během července a srpna celkově o 22 procent více než loni. Výrazný nárůst zaznamenal zejména segment kultury, který meziročně vyrostl až o 56 procent.

Lidé benefity častěji využívali i k platbám za dětské tábory a další položky související s návratem do školy. Podle odborníků se Češi učí využívat benefity ve prospěch celé domácnosti.

Lidé si v průběhu roku benefity šetří na léto

Během července a srpna se výdaje domácností za rekreační i kulturní aktivity dlouhodobě zvyšují a ani v roce 2023 tomu nebylo navzdory dozvukům inflační krize jinak. Volnočasové benefity se čím dál častěji stávají nástrojem, jenž pomáhá ulevit rodinným rozpočtům.

Kromě letních radovánek lze totiž tímto způsobem pokrýt třeba i náklady spojené s návratem dětí do školních lavic. „K vyššímu objemu částek utracených za volnočasové aktivity letos bezpochyby přispěla inflace. Zároveň ale mluvíme i o novodobém trendu, kdy se zaměstnanci učí využívat benefity jinak než jen pro vlastní potřeby. Ukazuje se totiž, že volnočasové benefity jsou velmi efektivním nástrojem, jak omezit dopad zvýšených výdajů na rodinné finance. Naše data potvrzují, že se lidé na období prázdnin předem připravují a benefity si v první polovině roku šetří, aby je následně maximálně zužitkovali během letních měsíců,“ komentuje trend Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred.

Se slevou na koncert, do kina i do wellnessu

Největší nárůst popularity meziročně zaznamenaly benefity v oblasti kultury. Objem transakcí za nákup lístků a vstupenek v této oblasti stoupl ve srovnání s loňským létem o více než polovinu. Skokanem roku se staly hrady, zámky a muzea, kde využití volnočasových benefitů oproti minulému roku vzrostlo na více než osminásobek. Na pětinásobek loňských hodnot pak stouply útraty v předprodeji vstupenek na koncerty.

V ostatních kategoriích byly nárůsty mírnější. O necelou třetinu stouplo využití benefitů v kinech, které dlouhodobě drží v oblasti kultury nejvyšší podíl, o 26 procent pak vzrostly útraty v divadlech. Využití benefitů v zábavních parcích pro rodiny s dětmi naopak mírně kleslo.

Zaměstnanci využívají benefity často pro své děti – na platbu táborů i školních učebnic

Nerostl však pouze zájem o kulturu. V červenci a v srpnu Češi stále častěji uplatňovali své zaměstnanecké benefity i v dlouhodobě populárních kategoriích cestování a odpočinku. O 17 procent více než v loňském roce utratili zaměstnanci za cestování, ať už se jedná o ubytování v hotelech nebo zájezdy. Populární byly v létě i lázně a wellness, kde útraty vzrostly o pětinu.

Další významnou položkou, která zaznamenala v létě nárůst, jsou dětské tábory, za které lidé s pomocí benefitů utratili o polovinu (52 procent) více.

Jaké benefity nejčastěji zaměstnanci požadují?

S rychle se blížícím koncem prázdnin také stouplo využití benefitů v oblastech souvisejících s návratem dětí do škol. O téměř pětinu více než v loňském roce utratili lidé za knihy, učebnice a pracovní sešity. Mírně naopak klesla obliba jazykových kurzů. „Dlouhodobě se zasazujeme o to, aby zaměstnanci měli v rozhodování, jak své odměny uplatní, co největší volnost. Volnočasové benefity totiž v moderní společnosti platí především za důležitý nástroj sociální mobility. Lze je použít například na jazykové kurzy, ale i rekreační tábory pro děti. Stejně tak mohou pokrýt i skupinové sportovní aktivity s rodinou či přáteli,“ dodává Aneta Martišková.

Tisková zpráva společnosti EdenRed

• Teritorium: Česká republika
• Témata: Analýzy a statistiky
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme