S prodejem ovčí vlny se Martin Bernátek prosadil na internetu, jeho Ovečkárna boduje i v zahraničí

Jeho e-shop funguje také na Slovensku, v Rumunsku a v Maďarsku. Až odezní epidemie koronaviru, vrátí se na trhy v západní Evropě. Postupně chce od jednostranného zaměření přejít k širšímu sortimentu zaměřenému na přírodní produkty prospěšné zdraví.  

Interiér kamenné prodejny společnosti ve Zlíně. | Czech Wool Company

Výrobky z kvalitní ovčí vlny zažívají v posledních letech renesanci. V Česku za svoji rostoucí popularitu vděčí také e-shopu Ovečkárna.cz, za nímž stojí podnikatel Martin Bernátek. „Prvním impulsem začít podnikat byl můj táta, který koncem 90. let vyprofiloval po částech svůj sortiment na stánku čistě na sortiment z ovčí vlny. Když mi bylo 18 let, jeho byznys fungoval částečně jako velkoobchod pro trhovce, a tak jsem od něj dostal stánek a zboží na dluh, se kterým jsem byl vyslán prodávat na trh sám za sebe. Ze začátku jsem se jako mladý styděl za to, že prodáváme výrobky z ovčí vlny, nebyl to zrovna pro mě atraktivní sortiment k prodeji,“ vzpomíná Martin Bernátek.

Využil ale svého obchodního ducha, který mu byl vlastní už od mala, a prodej na stánku ho začal postupně více bavit i díky tomu, jak lépe poznával sortiment a pochopil jeho přednosti a výhody. „Nyní jsem hrdý na to, co nabízíme, protože materiál, kterým je ovčí vlna, je prospěšný pro zdraví a pomáhá mnoha lidem s různými problémy,“ zdůrazňuje Martin Bernátek.

A tak v roce 2011 začal s výrobky z ovčí vlny sám podnikat. Nejdříve jako živnostník, jak ale rostly prodeje, transformoval v roce 2015 svoji společnost na s.r.o. „U zrodu po celou dobu stála po mém boku má současná manželka Lucka. Tehdy jsem měl mnohem blíž k technologiím, takže pro mě bylo poměrně přirozené zkusit prodávat na internetu. Založil jsem si vlastní e-shop s ovčími produkty. Brzy po mém vzoru i táta. Začali jsme tak oba prodávat online, ale každý po svém a pod svou vlastní značkou,“ pokračuje Martin Bernátek.

Větší objem i lepší kvalita

Tehdy bral ještě od svého otce veškeré zboží. Ale protože se Ovečkárně po krátkém čase začalo velmi dařit, potřebovala mnohem více zboží. „Mimo kvantitu jsem ale mnohem více začal řešit kvalitu. Jenže táta už byl etablovaný a stačilo mu to, co už měl. Nechtěl se rozvíjet. Dostalo se to až do stavu, kdy jsme se nepohodli a on mě odstřihl od dodávek. Šlo o to, že na stáncích jsem prodával jeho zboží pod jeho značkou, ale na internetu jsme si začali konkurovat,“ popisuje Martin Bernátek složitou fázi svého podnikání.

Zakladatel společnosti Martin Bernátek s manželkou. | Czech Wool Company

Na ovčí vlnu se přitom podle jeho slov v předchozích desetiletích trochu zapomnělo. „Opomíná se to, jak skvělé vlastnosti má. Především se ale zapomnělo na to, že vlna je udržitelný materiál. Největší výzvou textilního odvětví bude vytvořit větší zdroje vlny a jejího zpracování. Věřím, že v budoucnu to bude ještě více standardní materiál, jako je třeba poslední dobou len,“ plánuje Martin Bernátek.

Od doby, kdy začal podnikat, jeho firma každým rokem roste. „Neberu to jako něco těžkého, vše šlo tak nějak postupně. Řekl bych, že je to přirozený vývoj a přijde mi to úplně normální. Celou dobu po mém boku stojí má manželka, která je pro mě velkou oporou. Musím se přiznat, že dříve jsme to dělali spíše pro peníze, ale nyní jsem radikálně změnil názor a rád bych vybudoval velkou firmu, kde budu moct zaměstnat co nejvíce lidí a vytvořil tak v rámci podnikání jakýsi pojem, kdy nebude našim hlavním cílem zisk,“ pokračuje Martin Bernátek.

Oslovuje všechny generace

Typickým zákazníkem Ovečkárny jsou ženy ve středním věku. Zájem ovšem má i mladší generace. Hlavně díky funkčnímu prádlu z merino vlny, které vyhledávají hlavně aktivní lidé. „Další cílovou skupinou jsou starší lidé v předdůchodovém až důchodovém věku, kteří hledají právě blahodárné účinky vlny, které jim pomáhají s různými problémy. Hlavně co se týká bolesti kloubů, zad a podobně. Další skupinou zákazníků jsou lidé, kteří mají problém s nohama –  nabízíme totiž i zdravotní obuv, díky které mohou předcházet typickým problémům s chodidly. A pokud je již mají, tak projevy mírnit, nebo dokonce výrazně zlepšit,“ konstatuje zakladatel e-shopu.

Základem sortimentu společnosti jsou výrobky z ovčí vlny. | Czech Wool Company

Díky dominantnímu postavení nemá firma v oboru přímou konkurenci. „Celý trh s tímto sortimentem si tvoříme doslova sami. A nejedná se pouze o produkty z ovčí vlny, ale také o zdravé obouvání, na které se nyní hodně zaměřujeme,“ konstatuje Martin Bernátek.

V současnosti má firma 14 zaměstnanců na hlavní pracovní poměr. Přes hlavní, zimní sezonu pomáhá balit balíčky i spousta brigádníků, kteří si rádi přivydělají před Vánoci. „Co se týká obratu, tak minulý rok byl pro nás opravdu úspěšný a dopadl nad očekávání. Splnili jsme si daný cíl, dokonce jej i obratově přesáhli – samotný obrat byl 42 milionů korun. Tento rok jsme si stanovili další růst a celkový obrat kolem 65 milionů korun. Prozatím od začátku roku plníme každý měsíc nad plán i přes aktuální situaci okolo koronaviru,“ popisuje Martin Bernátek a navazuje: „Pokud bychom se blížili k danému cíli již před koncem roku, jsme připraveni aktivity utlumit tak, abychom se spíše zaměřili na naše služby stálým zákazníkům a udrželi si stejnou kvalitu, co se týká rychlosti vyřízení požadavků zákazníka.“

Česko už je e-shopu malé

V roce 2019 se úspěšná firma rozhodla více expandovat do zahraničí. Již od roku 2017 se jí přitom dařilo na Slovensku, a proto chtěla vyzkoušet i další země. Nyní působí kromě Česka a Slovenska také v Rumunsku a Maďarsku, kde patří mezi přední e-shopy s tímto sortimentem.

E-shop odbavuje velké množství zboží. | Czech Wool Company

Letos Ovečkárna vyzkoušela země více na západ a sever, konkrétně Belgii, Nizozemí, Anglii, Dánsko a Norsko. „Bohužel, vzhledem k aktuální situaci jsme dále v této expanzi nepokračovali, protože situace ve světě je špatná a nebyla jistota, že se naše balíčky dostanou do těchto zemí. Nyní čekáme, až bude přívětivější situace a k expanzi se zase vrátíme,“ pokračuje Martin Bernátek.

Do budoucna chce svůj internetový obchod dál vylepšovat. „Jakmile jsme více pochopili naše zaměření, už se neprofilujeme jen jako e-shop s výrobky z ovčí vlny, ale jako internetový obchod s produkty pro zdraví z přírodních materiálů. Tím se náš obchod stal vlastně nevyčerpatelnou studnou. Získali jsme obrovský prostor, kam se můžeme dále rozvíjet. A protože jsme ještě ani nenaplnili poptávku, kterou máme v Česku a v dalších zemích, tak máme stále kam růst. Rádi bychom více rozšiřovali sortiment pro zdraví a nabídli tak našim zákazníkům vše, co si pod tímto pojmem dokážou představit, pod jednou střechou,“ uzavírá zakladatel e-shopu.

Dalibor Dostál

E-shop Ovečkárna.cz v kostce

Internetový obchod Ovečkárna.cz založil Martin Bernátek. Je nejviditelnější částí jeho společnosti Czech Wool Company. Ta vyrábí také vlastní výrobky pod značkou Ovečka Vlnka. Ovčí vlna přitom patří k jednomu z nejstarších textilních materiálů spolu s hedvábím z Číny a lnem z Egypta. Vlna má například přirozenou schopnost odvádět vlhko od těla do okolního prostředí. Dokáže pohltit vodu až do 35 procent vlastní hmotnosti. Poté, co se sníží vlhkost okolního prostředí, se voda opět začne odpařovat do vzduchu. Pocit mokrého oblečení u vlny přichází mnohem později než u jiných materiálů.

• Teritorium: Česká republika
• Témata: Zahraniční obchod

Doporučujeme