S restartem byznysu po koronaviru pomáhají středočeským firmám podpory na inovace

Podniky působící na území Středočeského kraje mohou využít jednoduchou dotaci k realizaci svých inovací nebo k posílení propagace.  Kvůli současné ekonomické situaci je možnost čerpání prodloužena z 8 na 12 měsíců.

Foto: Středočeské inovační centrum

Celkem deset milionů korun mohou využít firmy ze Středočeského kraje na znovunastartování svého podnikání po koronavirové krizi. Podpora Středočeského inovačního centra (SIC) směřuje na vylepšení služeb, produktů i komunikace. Program takzvaných inovačních a kreativních voucherů je administračně jednoduchý a rychlý.

Během čtyř let investoval Středočeský kraj v rámci tohoto projektu do zvýšení konkurenceschopnosti 143 malých a středních podniků z regionu přes 36 milionů korun. Kvůli současné ekonomické situaci způsobené pandemií koronaviru prošly oba programy oproti minulým výzvám významnou změnou. Míra podpory se navýšila ze 75 procent na 85 procent. Příjem žádostí probíhá přes on-line rozhrání a žadatel musí prezentovat svůj projekt před hodnotící komisí osobně nebo formou videokonference. Doba realizace projektu byla prodloužena z 8 na 12 měsíců od podání žádosti. 

Půl milionu na inovace

Výše podpory u inovací činí až 500 000 korun. „Inovační voucher bych určitě doporučil všem firmám, ať to vyzkouší a hlavně se nebojí spolupracovat s výzkumníky. U nás v Česku jsou geniální nápady i lidé a my musíme najít způsob, jak s nimi spolupracovat,“ prohlásil Martin Jotov, jednatel středočeské firmy IQ Structures, světového lídra ve vývoji hologramů pro průmyslové využití. Právě tímto způsobem firma financovala spolupráci založenou na využití znalostí vědců z Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR.

Foto: Středočeské inovační centrum

Podpora inovací umožnila vznik i dalších projektů. Firma Amcon ve spolupráci s Fakultou strojní ČVUT vyvinula speciální kontejner, který obsahuje veškerou technologii ke kvalitnímu odkalování odpadní vody a jejímu zpětnému navracení do přírody. Nové zařízení ušetří městům a obcím na spotřebě elektrické energie, chemikálií a údržbě až 60 procent nákladů. „Díky Inovačnímu voucheru jsme mohli navázat spolupráci s ČVUT a využít jeho výzkumný potenciál, který ve firmě nemáme. Určitě v tom budeme pokračovat a vyčleníme na to i vlastní peníze, “ říká Roman Ther, firemní konstruktér Amcon.

Také další projekt přináší zlepšení v oblasti životního prostředí. „V našem oboru je velká konkurence. Inovační voucher nám pomáhá být lepší. Díky této dotaci dnes umíme zlepšit vlastnosti starších, už používaných spalovacích kotlů, takže dosahují parametrů těch moderních. To je rozhodně dobré pro naše zákazníky,“ říká Bořivoj Pražský, jednatel firmy Gemos CZ. Společnost využila finance ze SIC na spolupráci s akademiky z Vysokého učení technického v Brně. Společný výzkum zaměřili na nalezení možnosti úpravy komor starších typů spalovacích kotlů tak, aby získaly zlepšené emisní a funkční parametry moderních hořáků a majitelé je nemuseli nákladně celé vyměňovat.

Od cukrárny po audio systém

Využít služeb odborníků na komunikaci, architektů, designerů nebo fotografů mohou firmy s pomocí kreativního voucheru. „Mohou si vybrat z více než 100 kreativců a zažádat o příspěvek do 300 000 korun, který SIC pokryje z 85 procent,“ popisuje Barbara Svojanovská, projektová manažerka SIC.

Foto: Středočeské inovační centrum

„I když máte výjimečný výrobek, nikdo se o něm nedozví, pokud ho neumíte zpropagovat. Jen myšlenka nestačí,“ říká Zlata Otavová, středočeská cukrářka, která na potravinářské výstavě v italském Rimini získala ocenění za unikátní produkt.

Pro úspěšný byznys jí však chyběla kvalitní propagace. „Pomocí kreativního voucheru jsme si nechali připravit profesionální prezentaci naší firmy. Spolupráce s kreativním týmem zahrnovala návrh a tvorbu webových stránek včetně multimediální prezentace, návrh brandu  – firemní logotyp, propagační materiál a obalový materiál na nově vyvinutý výrobek. To vše podle nejnovějších trendů designu a komunikace,“ dodává Zlata Otavová.

K propagaci využili voucher i podniky z dalších oborů. Technologická společnost vyvíjí audio systémy vyrobené inovačním způsobem s vysokou estetickou hodnotou. Jako první na světě uvedla například na trh komerčně dostupnou audio sestavu vyrobenou z písku pomocí 3D tisku. „Kreativní voucher jsme využili k podpoře vizuální komunikace. Výsledkem bylo natočení profesionálního audiovizuálního spotu, který tak mohl být prezentován na řadě domácích i zahraničních výstav a serverech, zaměřených na design a technologie. V loňském roce získal ocenění Inovace roku, kterou uděluje Asociace inovačního podnikání ČR. V letošním roce se pak firmě podařilo vstoupit na japonský trh,“ popisují výhody kreativního voucheru Ondřej Chotovinský a Martin Hřeben, jednatelé společnosti DeepTime

Žádosti do konce ledna

Propagace často pomohla firmám k zajímavé sebereflexi. „Spolupráce s kreativním subjektem vnesla do prezentace naší společnosti nový úhel pohledu a pomohla nám zefektivnit komunikaci se zákazníkem, ale i širokou veřejností,“ uvádí Luboš Hajský, jednatel společnosti Devinn, zaměřené na vývoj a inovace v automobilovém průmyslu, především světelnou techniku a výzkum v oblasti alternativních zdrojů energie.

Foto: Středočeské inovační centrum

U některých výrobků je design a jeho funkčnost zásadní. „Díky finanční podpoře jsme dosáhli na spolupráci s profesionální návrhářkou, která připravila vše od návrhu až po konstrukční podklady pro výrobu. Odezva zákazníků nás utvrzuje v tom, že to byl krok správným směrem,“ říká Jana N. Paterová, jednatelka společnosti Friendi, která jako první přišla na trh s nápadem navrhnout, vyrábět a prodávat organizér na sedačku vedle řidičky nebo řidiče.

Kvůli koronaviru byla doba realizace projektu prodloužena z 8 na 12 měsíců od podání žádosti.  Žádosti přijímá SIC do 31. ledna 2021.

Dalibor Dostál

Pravidelné novinky e-mailem