Safetica: I v cloudu mohou být data v bezpečí

Od roku 2007 pomáhá firma Safetica zlepšovat bezpečnost dat. Svou nabídku teď doplnila o nový SaaSový produkt.

Jak se s novým byznys modelem změnila sama firma i její vize, to v rozhovoru vysvětluje CEO Safetica Richard Brulík.

V západní Evropě a Americe má Safetica už dnes úspěšný byznys, ale potenciál je ještě mnohem větší, naznačuje plány pro další expanzi Richard Brulík.

Hraje v úspěchu firmy roli i region, ve kterém působí?

Když porovnám situaci dnes a zhruba deset let zpátky, je úžasné, jak IT komunita v Brně funguje. Celkově to všem pomáhá se výrazně rychleji posouvat a sdílet zkušenosti. Lidově řečeno „neobjevujeme znovu kolo“. Můžeme přicházet s novými výzvami, sdílet své zkušenosti a díky tomu budovat daleko silnější, konkurenceschopnější firmy, které jsou úspěšnější i na zahraničním trhu.

Jak hodnotíte spolupráci s JICem? Přineslo něco konkrétního?

Myslím, že JIC, potažmo síť Enterprise Europe Network, výrazně napomohl našemu růstu, a to v několika oblastech, především formou konzultací se zkušenými lidmi. Jednou oblastí podpory byl rozvoj zahraničního obchodu a nastavení obchodu přes partnery, kde jsme mohli vše probrat a nastavit s JIC expertem s Lukášem Maňáskem, který čerpal ze svých zkušeností z YSoftu při budování globální partnerské sítě.

Dalšími velkými tématy bylo pro nás nastavení personálního managmentu a udržitelného modelu pro zvětšující se technický tým. Zde jsme ocenili mentorování Radovana Musila, taktéž experta JIC, který uplatnil své zkušenosti ze svého působení v AVG Technologies a RED HAT Czech.

Plošný home office přinesl hrozby pro firemní data, zjistil průzkum společnosti Safetica

Začněme jednoduše: Jak vaše služba funguje?

Když to velmi zjednoduším, v oblasti kyberbezpečnosti jsou dvě úrovně zabezpečení. Jedna se stará o bezpečnost firmy a dat proti externím hrozbám. Typicky jsou to antiviry, můžou to být firewally a podobně. Část, kterou pokrýváme my, je vnitřní bezpečnost. Zabraňujeme tedy tomu, aby zaměstnanci, kontraktoři nebo kdokoliv další zneužil – ať už záměrně nebo nezáměrně – data, se kterými firma nakládá.

A firmy se s takovými problémy potýkají často?

Podle statistik, které vycházejí z velkých průzkumů na trhu, potvrzuje zhruba 73 localhost firem, že k těmto interním únikům dochází. A že jsou častější. Neprodáváme tedy jen nějaké pojištění na událost, která může teoreticky nastat. Jedná se o situaci, se kterou se drtivá většina firem dnes už setkala a musela tento problém nějak řešit.

V Evropě musela Safetica ve svých produktech zareagovat na nové požadavky v rámci regulace GDPR.

Jedná se o cílené aktivity?

Velká část úniků je způsobená nesprávným zacházením s daty, tedy nesprávně vyškoleným personálem. Řeknu příklad – jedna zaměstnankyně finančního oddělení například vzala seznam zákazníků a nahrála je na Ulozto.cz v domnění, že stejně postupovaly i její kolegyně. A než si to uvědomila, stáhlo si dokument 15 lidí.

Jak tomu tedy váš systém zabrání?

Pokud by někdo například měl záškodnické záměry a vyexportoval si data o klientech do nějaké tabulky, nepustí náš systém tento dokument přes brány firmy. I kdyby textový soubor přejmenoval nebo data jakkoliv modifikoval, náš systém pozná, z jakých zdrojů pocházejí. Pokud tedy daný uživatel nemá oprávnění, data se k externím adresátům nebo na externí cloudová úložiště nedostanou.

Dvě produktové řady: vedle on-premise nově i SaaS

Svým zákazníkům teď nabízíte dva typy produktů. Původní je on premise, nově nabízíte i online službu – SaaS.

Je to tak. To původní řešení vyvíjíme od roku 2007 a postupně ho zdokonalujeme. Reagujeme na požadavky jednotlivých trhů – například na nové legislativy v rámci GDPR v Evropě, v jiných zemích pak na požadavky lokální legislativy. Když jsme si ale před zhruba dvěma lety dělali analytiku využití našeho produktu, zjistili jsme, že 80 localhost zákazníků používá jen 20 localhost produktu.

Co z toho vyplývá? Nevyužívají specifika pro ostatní trhy?

To byl jeden důvod. Druhý je, že zde je velký potenciál pro zjednodušení a tím zvýšení efektivity. Rozhodli jsme se proto pro vývoj zcela nového SaaS řešení. Jeho implementace je pro zákazníka rychlá a jednoduchá. Skloubili jsme tedy klíčové funkcionality ze stávajícího on-premise řešení s formou SaaSové distribuce. A tak jsme v loňském roce na trh poslali nový produkt Safetica Nxt.

Nákup softwaru jako SaaS je populární v zemích jako jsou Finsko nebo Švédsko, uvádí Richard Brulík.

Znamená to, že budete teď držet oba produkty nebo přecházíte postupně na SaaS úplně?

Dnes jsme na začátku. Zhruba 90 localhost zákazníků zatím máme na on-premise řešení, zbytek na SaaSovém, kde klientela postupně narůstá. Naším cílem je mít na konci příštího roku 50 localhost nových zákazníků už na SaaSu. Na druhou stranu on-premise řešení má svoje místo a má význam pro spoustu zákazníků – třeba v případě, kdy kvůli interním směrnicím nebo regulaci nemůžou využívat SaaSové produkty. Jejich data jednoduše nesmí být umístěna na jiných serverech anebo opustit danou zemi.

Digitrony slaví comeback. Český startup uspěl s technickou stavebnicí

On-premise řešení jako cenné know-how

Nakolik jste při vývoji SaaSového řešení mohli vycházet z toho onpremového?

Díky naší architektuře jsme mnoho klíčových komponent mohli naportovat do cloudového světa. Významnou měrou čerpáme ze security expertízy, kterou máme a kterou jsme za ta léta nasbírali. Víme, jak má software koexistovat s antiviry, firewally tak, aby se nerušily, ale naopak se vzájemně doplňovaly. Ta znalost nás zásadně posunuje oproti konkurenci, která vzniká na zelené louce. Jedná se o zkušenosti, které se nedají nastudovat během pár týdnů nebo měsíců. Zároveň jsme museli nabrat spoustu nových expertíz a odborností ze SaaS světa.

O jak moc unikátním řešení se bavíme?

Když budu mluvit o ochraně před vnitřními hrozbami, ročně nám přibývají maximálně jednotky konkurentů. Je opravdu potřeba technologická znalost, roky zkušeností a pochopení návazností. Existuje určitý pool konkurentů, kteří se na trhu několik let pohybují, někde navíc jen lokálně. V rámci SaaSové security jsou však jednotky konkurentů. I proto jsme se rozhodli razantně investovat do této oblasti byznysu, kde vidíme obrovský potenciál.

V čem je SaaS řešení pro zákazníka výhodnější?

To, co se v rámci on-premového řešení dělá velice složitě, jde v tom cloudovém velmi snadno. Dokážeme, samozřejmě zcela anonymně, sledovat cestu zákazníka skrze produkt a měřit adopce jednotlivých funkcionalit. Díky tomu můžeme zákazníky navigovat a cílit edukaci pomocí e-learningových kampaní. Tak, aby věděli, že můžou využívat více funkcí.

Co vás teď dalšího čeká v rámci vašeho SaaS řešení?

Našim cílem je dostat se více do západní Evropy a do Ameriky, kde už dnes máme úspěšný byznys, ale potenciál toho trhu je mnohem větší. Časem bychom tam chtěli otevřít i pobočku. Více aktivní můžeme být v Asii. V Austrálii v loňském roce zavedli nová regulační opatření, tamní trh má pro nás aktuálně mnoho zajímavých oblastí. A když to vezmu obecně: procento nákupu softwaru jako SaaS se zvyšuje, země jako Finsko nebo Švédsko upřednostňují SaaS až v 75 localhost nákupů. Takže věřím, že se nám díky vývoji produktu Safetica Nxt otevřou mnohé nové možnosti.

Zdroj: Enterprise Europe Network, autor: Petr Dostál

• Oblasti podnikání: Nanotechnologie | Software a ICT služby

Doporučujeme