Sázka na crowdfunding, která vyšla. Úspěšná kampaň stála u zrodu knižního nakladatelství

Původně šla cestou crowdfundingu, z projektu se časem stalo nakladatelství. Úspěšná podnikatelka Monika Tomíčková zúročila své zkušenosti z korporátu i neziskového sektoru ve světě knih.

I přesto, že start nakladatelství Zlatý květ byl povedený, dnes by Tomíčková udělala některé věcí jinak. Například by Zlatý květ nechala déle ve fázi projektu předtím, než by založila společnost. „To jsou zkušenosti, které nabývá člověk postupně,“ dodává podnikatelka. Přiznává také, že nejtěžší pro ni bylo skloubit všechny aspekty jejího pracovního života a učinit konečné rozhodnutí. Kvůli svému knižnímu byznysu totiž opustila neziskový sektor, kde se jejímu projektu mimořádně dařilo. Bylo proto obtížné opustit jej ve chvíli, kdy byl na vrcholu.

Hromadné financování se Tomíčkové osvědčilo. „Skrz crowdfunding přicházejí nejen peníze, ale i komunita lidí a zpětná vazba,“ říká. Zejména poslední jmenované je podle podnikatelky obzvláště důležité, protože právě zpětná vazba u tradičních prodejních kanálů chybí. Ke správnému fungování prodeje skrze crowdfunding je podle podnikatelky důležité nabídnout nejen zboží samotné, ale i přidanou hodnotu. „Nejen jako, že tady mám (…) skvělou knihu, kterou prodávám, ale i to, co ta kniha dělá a co může lidem nabídnout,“ popisuje svůj přístup k hromadnému financování. Cílovou částku pro svůj první crowdfundingový projekt se Tomíčkové podařilo vybrat za týden a celkem získala zhruba 180 procent cílové částky. U její třetí kampaně se požadovaná suma vybrala již za pět dní.

Poslechněte si díl podcastu Kateřiny Haring Podnikatelka, kde Monika Tomíčková popisuju jak se dostala do knižního byznysu a jak vnímá elektronické knihy.

Vydávání knih je podle podnikatelky náročné odvětví, zejména kvůli nízkým maržím. „Když dám knihu do distribuce, což znamená, že jí dostanu do knihkupectví, tak mi ta distribuce ukrojí 50 až 55 procent ceny knihy“. Ve zbývající částce jsou pak veškeré výrobní náklady i provoz nakladatelství. V řadě knihkupectví se pak platí nemalé sumy navíc za propagaci a prémiové umístění titulů, což přináší další náklady. Tomíčková navíc upozorňuje, že knihy se nakladateli zaplatí až ve chvíli, když si je koupí koncový zákazník.

Stejně jako u mnoha dalších obrů covidová doba proměnila i tuzemský knižní trh. Kromě finančních problémů jednoho z hlavních distributorů se částečně změnila i mentalita velkých nakladatelů. Ti se postupně přeorientovávají z kvantity na kvalitu. „Moje zbožné přání je, že začne mizet ta kvantita. To znamená, že trh přestane být zaplavován obrovským množstvím knih,“ říká podnikatelka. Pro lepší představu, před koronavirem v Česku ročně vycházelo 16 až 18 tisíc titulů a jako bestseller se počítá kniha, které se prodá přes dva tisíce kopií.

Co Tomíčková radí zejména začínajícím podnikatelům a podnikatelkám? „Kamarádi jsou fajn, ale co je psáno, to je dáno,“ varuje. Při podnikání s dalšími společníky, zejména pak s osobami blízkými, je důležité veškeré detaily podchytit smluvně. „To, že je někdo dobrý kamarád, neznamená, že bude dobrý byznys partner,“ popisuje podnikatelka svou zkušenost.




• Témata: Uspěli v podnikání
• Oblasti podnikání: Kreativní průmysly