Se sušeným masem se dostali do řetězců, nyní zkoušejí Německo

Veletrh v Německu předčil očekávání firmy a přinesl jí mnoho důležitých kontaktů. Dosud Fine Gusto své výrobky bez éček a konzervantů prodávala na českém a slovenském trhu.



Od začátku podnikání se David Novák a Pavel Doležal věnovali zdravé stravě. Oběma bylo něco přes dvacet a chtěli přijít na trh s něčím, co by mělo vysokou nutriční hodnotu, bylo zdravé a pokrylo potřebu bílkovin.

Značku Fine Gusto od počátku směřovali jako synonymum zdravého a hlavně dobrého jídla. „Krabičkovou stravu jsme spouštěli o pár týdnů dříve, než sušené maso. Pavel navrhl zapojit sušené maso do konceptu krabičkové stravy a myšlenka byla na světě,“ vzpomíná David Novák.

„Bohužel se nám nepodařilo najít žádného dodavatele sušeného masa, který by splňoval naší podmínku – tedy aby neobsahovalo chemii a bylo zároveň chutné. A to byl moment, kdy jsme vycítili příležitost a pustili se do toho,“ pokračuje David Novák.

Proto se rozhodli, že si maso udělají sami. „Tou dobou jsme ovšem nevěděli, o čem to celé bude. Vytvořili jsme byznys plán, a čísla vypadala celkem fajn, tak jsme se do toho vrhli,“ konstatuje Pavel Doležal.

Hledání vhodných prostorů

Dvojici doplnil ještě třetí společník Tomáš Čihák. Poměrně dlouhou dobu hledali vhodný provoz, který by splňoval veterinární podmínky pro výrobu a ještě delší dobu trvalo vyřízení všech neuvěřitelně přísných legislativních podmínek.

„Pomohl nám s tím můj kamarád, který dal k dispozici nepoužívanou kuchyň hotelu v Přelouči u Pardubic. Čekalo nás hodně úprav a rozpočet byl omezený, tak jsme si navlékli montérky a šli přestavovat. Za pár týdnů jsme měli hotovo a mohlo se začít, ovšem pomalu,“ popisuje David Novák začátky výroby nového sortimentu.

Fine GustoOd nápadu k prvnímu prodanému balíčku to trvalo zhruba rok. „Určitě bychom stíhali rychleji, ale kolega Pavel v tu dobu pracoval naplno ve financích, Tomáš dělal elektriku a já jsem řešil své aktivity v asset managementu. Takže jsme zpočátku k masu přistupovali spíše jako ke koníčku, než že bychom to vnímali jako práci na plný úvazek,“ pokračuje David Novák.

Výrobní postupy a správnou technologii sušení vymýšlel Pavel Doležal spolu s Tomášem Čihákem. Výsledkem je maso, které neobsahuje žádná éčka, glutamáty, barviva ani cukry a není mleté. Firma totiž cílí na zdravý životní styl a její zakladatelé věří, že se sušené maso hodí do jídelníčku téměř každého, kdo má rád maso.

Je to pouze maso a sůl, a tuto filozofii chceme držet. Věříme, že odráží trend společnosti, kdy lidé dbají o své zdraví a není jim jedno, čím se stravují,“ popisuje Pavel Doležal a pokračuje: „Je to rychlá svačina, pokud si člověk nechce dávat chemické náhrady. Vysušené maso si ponechává veškeré živiny masa syrového a je to tedy na poměr cena/výkon velice efektivní zdroj energie.“

Například 25 gramů masa Fine Gusto je vysušeno z 80 gramů masa syrového. Odpaří se pouze voda, takže ve 25 gramech sušeného je koncentrována výživová hodnota 80 gramů syrového.

„První naší prodejní akcí byl dvoudenní sportovní Spartan Race, který jsme pojali velice megalomansky. Nejenže jsme tam prodávali maso, také jsme dělali catering a stánky pro zhruba třicet tisíc lidí. To znamená hamburgery, párky, pivo a podobně. Bez zkušeností. Asi si každý dovede představit, jak jsme to ve třech lidech a třiceti brigádnících zvládli,“ popisuje David Novák.

„Pár dní bez spánku a výsledek kladná nula. Naštěstí nám nepršelo, jinak by to byla opravdu veliká ztráta,“ vzpomíná David Novák, jak se svými společníky zjistili, že z nich stánkaři nebudou. „Je to dřina,“ připojuje s úsměvem.

Pozitivní ale bylo, že od prvních zákazníků získali na akci velmi dobré hodnocení svého zboží. A tak pokračovali v prodejích cílovým zákazníkům, jako jsou fitcentra, osobní trenéři, sportovní akce. Prodeje šly nahoru, byť pomalu.

Kvalitních dodavatelů je nedostatek

Fine Gusto„Vyzkoušeli jsme také spoustu našich kamarádů, kteří se chtěli realizovat v obchodě. Bohužel jsme zjistili, že tento postup moc nefunguje. Neměli jsme příliš financí a museli jsme nakupovat nové věci do výroby. Náš původní rozpočet byl překonán více než dvojnásobně,“ pokračuje David Novák.

Se svými společníky půl roku ladili procesy výroby, kvalitu masa a kvalitu dodavatelů. To bylo i přes velkou konkurenci na trhu poměrně obtížné.

První zajímavá čísla z prodejů začala přicházet zhruba po šesti měsících. „Seznámili jsme se s pár lidmi, kteří nám začali ukazovat, jak potravinářství funguje. Ostatní aktivity jsme začali pomalu omezovat,“ říká David Novák.

S rostoucí výrobou ale investice dále narůstaly a již byly na více než čtyřnásobku původně stanoveného rozpočtu. „Přestala to být legrace, museli jsme se všichni začít zaměřovat na to, abychom podnikání posouvali dále a dostávali firmu z červených čísel,“ popisuje David Novák zlom ve vývoji firmy.

„Nevýhoda a zároveň výhoda tohoto oboru je ta, že pokud ho berete vážně a chcete vše dělat dobře, obnáší to mnoho investic, ovšem s nejistou návratností. Jelikož nemáte odbyt, je to začarovaný kruh a musíte si věřit, že to, co vyrobíte, zvládnete také prodat. Velice nám pomohla spolupráce se sítí multikin Cinestar. To byl bod, kdy jsme se začali více dostávat do povědomí zákazníků a rychleji růst,“ popisují podnikatelé další důležitý okamžik.

V tomto období z firmy odešel Tomáš Čihák,. „A tak jsme museli máknout ještě více, jelikož obchod rostl a s ním exponencialně chaos ve výrobě. Jeli jsme na tři směny, abychom to zvládli. Bylo to velice náročné období a těžká zkouška našich schopností,“ podotýká David Novák.

Milionový obrat po půl roce

Fine GustoPrvní půl rok zakončila firma v roce 2014 obratem kolem jednoho milionu korun. Za rok 2015 dosáhla nárůstu o více než tisíc procent. Krátkodobě by ve Fine Gusto chtěli udržet růst nad 50 procenty ročně, dlouhodobě pak 15 až 30 procent. Na plný úvazek dnes společnost zaměstnává devět lidí a k tomu 20 až 30 brigádníků ve výrobě.

„Nyní jsme na trhu něco přes rok a půl a stabilita výroby se nám zlepšuje. Potýkáme se ale s problémy nedostatku kvalitních lidí, což je dnešní trend a nic překvapujícího. Soustředíme se proto také na vybudování kvalitní firemní struktury, abychom stavěli na pevnějších základech,“ popisuje David Novák další vývojovou fázi firmy ze start-upu do standardně fungující společnosti.

Výrobky z Fine Gusto navíc mají slibnou perspektivu, protože na českém trhu je tento segment poměrně v začátcích. Nyní se sušené maso z Pardubic prodává v sítích drogerií DM, obchodů Tesco, Žabka, Point, dále v multikinech Cinestar a také na volném trhu ve vietnamských večerkách nebo ve fitcentrech. Na Slovensku je to hlavně v síti Tesco. 

Směr Německo

Firma se také začala více soustředit na export. „V těchto aktivitách nám velice pomáhá agentura CzechTrade, se kterou jsme nedávno navštívili veletrh ISM v Kolíněnad Rýnem. Tam nás seznámili se spoustou zajímavých lidí a ukázali nám další možné cesty rozvoje,“ oceňuje David Novák.

„Veletrh jsme jeli navštívit bez očekávání, jelikož to byl náš první, a nevěděli jsme, co to obnáší a co si pod tím představit. Předčilo to však naše očekávání, přínos byl opravdu veliký,“ pokračuje podnikatel. V současnosti s německým zastoupením CzechTrade v Düsseldorfu plánuje oslovit německé řetězce. 

Připouští, že pro firmu s tak krátkou historií je expanze na nejnáročnější evropský trh obtížná. „Ale máme rádi výzvy, je to spíš o naší vizi a našich dlouhodobých cílech. Chceme ukázat, že i v dnešní době jde ‚offline‘ podnikání rychle rozvíjet a zároveň tvořit hodnoty,“ zdůrazňuje David Novák.

„Zatím se držíme hesla ‚není umění vyrobit, ale prodat‘. Ale je pravda, že občas se zamýšlíme nad tím, kde vlastně to umění je, když třeba strávíme několik nočních za sebou v provozu,“ uzavírají mladí podnikatelé s nadsázkou.

Dalibor Dostál

• Teritorium: Evropa | Německo | Zahraničí

Doporučujeme