Sektor rychloobrátkového zboží v Číně v roce 2021 a vyhlídky pro letošní rok

Poradenská firma Bain & Company společně s Kantar Worldpanel zpracovaly report zabývající se čínskými spotřebitelskými trendy v sektoru rychloobrátkového spotřebního zboží.

Celkový objem jejich prodejů za rok 2021 vzrostl o 3,1 %, ale zaostával za růstem čínského HDP. Průměrná prodejní cena byla však meziročně nižší o 0,9 %.

Ilustrační fotografie

Report uvádí, že po 4,1% propadu v roce 2020 zaznamenaly nápoje v roce 2021 růst o 5,9 %. Nejvýrazněji rostly sycené nápoje, jejichž prodaná hodnota stoupla o 16,7 %. Balené potraviny na druhou stranu v minulém roce zaznamenaly propad, objem jejich prodejů klesl o 2 %, zatímco jejich průměrná prodejní cena stoupla o 0,8 %. Například prodej instantních nudlí v tomto období klesl o 9 % kvůli tomu, že se lidé přestali zásobit během klidnějšího období pandemie.

Report dále uvádí, že čínští spotřebitelé vykazují větší cenovou citlivost. Při nákupech vyčkávají na speciální akce, kdy se jimi požadované zboží prodává se slevou, nebo v případě okamžité potřeby sáhnou po levnějších variantách produktů. Zároveň více využívají online platformy umožňující hromadné, tzv. komunitní, nákupy, díky čemuž mohou požívat množstevních slev.

Revoluce proti plastům. Startup Refork vyvinul rozložitelné příbory

Tržní podíl u zkoumaných produktových kategorií se celkově zvýšil ve prospěch domácích značek na úkor těch zahraničních. Avšak zatímco se domácí firmy zaměřují na růst objemů prodejů, zahraniční firmy se zaměřují na prémiový segment s vyšší prodejní cenou. Letošní rok bude pro tento sektor v Číně turbulentní a s velkým množstvím nejistoty.

Autor: Ondřej Plaček, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Pekingu. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Teritorium: Asie | Čína | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Maloobchod | Obchod | Potravinářský průmysl

Doporučujeme