Singapur je lídrem v automatizaci, platí to také o letišti Changi

Singapur je jedním z tahounů automatizace a digitalizace na světě, takže jedno z největších letišť světa, Changi Airport, nemůže zůstat stranou.

Po akvizici autonomních sekaček na trávu se automatizace dostává i do čím dál kritičtějších součástí letiště – jde o automatické celní odbavení a komplexní řešení vykládky, převozu a nakládky zavazadel. V souvislosti s výstavbou moderního terminálu 5 bude třeba takových řešení více, aby se kapacita letiště mohla do deseti let téměř zdvojnásobit.

Automatizaci letiště hodně „pomohla“ pandemická zkušenost městského státu. Po zavedení autonomních robotických sekaček na trávu se již přes rok zkoušel i provoz zavazadlových souprav TractEasy bez řidiče. Ty se od dubna 2023 budou moci na Terminálu 3 pohybovat úplně bez řidiče poté, co najela po letišti více než 2000 km.

Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?

Testování revoluční novinky

Zároveň probíhá také testování jiné sady zavazadlových souprav bez řidiče od britské společnosti Aurrigo, které by mohly předznamenat revoluci v automatizaci jedné z důležitých činností odbavení letadla. Letiště Changi totiž jako první na světě testuje schopnost těchto souprav autonomně nakládat a vykládat kontejnery se zavazadly na stojánce letadla. Vozidla dodaná v únoru 2022 jsou plně elektrická a k autonomnímu provozu využívají senzory Lidar. Než dostala povolení ke zkušebnímu provozu, musela projít celkem 380 různými testy (virtuálními i fyzickými).

Dle singapurského Úřadu pro civilní letectví (CAAS) toto vše má zajistit jak vyšší efektivitu, tak i snížení závislosti na (drahé a málo dostupné) pracovní síle. Nasazení souprav TractEasy má i další výhodu, testování prokázalo schopnost bez větších problémů pracovat v poměrně silném dešti a blescích, kdy personál (na rozdíl od autonomních souprav) má zakázán přístup na letištní plochu.

Automatizace celní kontroly

Automatizace se projevuje i v oblasti, která je pro Singapur citlivá – celní kontrola. Singapur na letišti Changi pro všechny bezvízové státy bez rozdílu zavedl možnost využít automatických kiosků pro celní kontrolu na příletu i na odletu, kde systém vyhodnotí, zda je třeba lidské prověření pasažéra. Toto platí pro všechny cestující, kteří předem splní povinnost vyplnit formulář Arrival Card a elektronicky jej odešlou.

Pro CAAS jsou tyto dílčí automatizační kroky důležité i s ohledem na výstavbu terminálu 5, který by měl po dokončení v polovině 30. let odbavit 50 milionů cestujících ročně, což je více než současné terminály T1 a T3 dohromady.

To znamená, že bude potřeba spousta automatizace, která by zajistila efektivitu odbavení i bezpečnost. Zde Velvyslanectví ČR v Singapuru vidí velkou příležitost pro české firmy, které nabízejí chytrá softwarová, ale i robotizační řešení v oblasti automatizace letištních činností. V tom jim rád pomůže i ekonomický tým českého velvyslanectví v Singapuru v čele s velvyslankyní Michaelou Froňkovou. Ekonomického diplomata a ředitele kanceláře CzechTrade je možné kontaktovat i prostřednictvím e-mailu: petr_manousek@mzv.cz, singapore@czechtrade.cz.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Singapuru (Singapur). Autoři: Petr Manoušek, ekonomický diplomat, Ladislav Graner, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade.

• Teritorium: Asie | Singapur | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas | Doprava, logistika

Doporučujeme