Situace ve vinařském sektoru v USA

Na počátku března se na veletrhu Vinexpo New York 2022 představí sedm vinařství z České republiky. Exportéři vín z ČR mají asi největší šanci na úspěch u prémiových vín.

V této souvislosti je tak vhodné zmínit stav v oblasti výroby a prodejů vín v USA a výhled do nejbližšího období. K tomuto tématu v tomto týdnu vyšla i zpráva Silicon Valley Bank, která se stavem vinařství zabývá přes 20 let.

Ilustrační fotografie

Závěry zprávy naznačují, že exportéři vín z ČR mají asi největší šanci na úspěch u prémiových vín. Konkurence u běžných stolních vín, ať už cenou či množstvím, ze strany kalifornských, francouzských nebo španělských vín je obrovská. Segment prémiových vín také během covidu vzrostl o 21 %. Ukazuje se, že velká část spotřebitelů pije sice méně vína co do objemu, ale vybírá si kvalitnější druhy.

Na druhou stranu, slabou stránkou prémiových vín v USA je jejich cena. Například restaurace a bary byly po léta baštou pro zkoušení nových vín spotřebiteli. Vzhledem k mnoha faktorům (složitý systém distribuce, pozůstatky prohibice, enormní cenové přirážky) ale výsledné ceny na vinných lístcích snížily objem prodaného vína v tzv. on-premise obchodu. Některé podniky si účtují až 30–35 USD za sklenku prémiového vína, zatímco spotřebitel si může jako alternativu dát např. nový druh koktejlu za 15 až 20 USD nebo speciální pivo za cca 12 USD.

České technologie triumfovaly na Světové výstavě Expo v Dubaji

Zajímavý, ale nepřekvapivý je fakt, že věrnost ke konzumaci vína se přisuzuje spíše starší generaci. V generaci 65+ by na společenskou akci přinesla láhev vína polovina respondentů nedávného průzkumu The Harris Poll (následuje pivo s 18 %). Kdežto v generaci 35–64 je to pouze 29 % a víno je tak vyrovnáno s pivem. Ve věkové skupině 21–34 je víno až na 4. místě po pivu, lihovinách a hard seltzeru.

Pro prémiová vína ale zůstává výhled do roku 2022 příznivý. Co do prodejů se očekává dvojciferný růst, i když s nižším tempem. Tento růst by měl být podpořen znovuotevřením nebo vyšší návštěvností restaurací a barů, pokračováním silného trendu nákupu po internetu a také vyšší osobní návštěvností vinařství po celých Spojených státech.

Pokračování oficiální účasti moravských vinařů na veletrhu Vinexpo 2022 tak má dobrý potenciál rozšířit prodeje prémiového vína z ČR na americkém trhu.

Autor: Petr Ježek, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme