Nejoblíbenějším a nejprodávanějším modelem na kuvajtském trhu je vůz SUV Škoda Kodiaq. Proto byl právě nový model Kodiaq představen v Kuvajtu jako první. Automobilka si pro premiéru vybrala autosalon, který byl jedním z prvních v novém vzhledu „CI“ a plně digitalizovaných.
Prodeje vozů Škoda Auto se po převzetí jejich distribuce rodinou Behbehani od roku 2021 vyšplhaly ze 75 kusů na tisíc kusů ročně. V příštím roce by měl odbyt přesáhnout 1 100 aut. Zásluhy je třeba přičíst spolupráci se stakeholdery v odběratelsko-dodavatelském řetězci, vynikající práci českého a regionálního týmu vedeného Lukášem Honzákem, místního týmu Škoda Auto a brand managmentu v Kuvajtu. Nelze opomenout ani skvělý výkon současného generálního manažera Mahera Issy, který si vzal budování značky Škoda v Kuvajtu za své. Během tří let se mu podařilo zvednout prodeje o 1 366 %.
ExportMag: Světelný tunel nebo les ze skla. Česká svítidla září za mořem i v Arábii
I přes nepříznivou situaci na straně dodávek, ať již vlivem narušení odběratelsko-dodavatelských řetězců, tak v důsledku problémů s přepravou vlivem blízkovýchodního konfliktu – se Škoda Auto v Kuvajtu úspěšně prosadila. Obsadila tak první příčky českých vývozců do této země. Úspěch vozů české tradiční značky v Kuvajtu, který lze považovat za naprosto výjimečný globálně, ale i ve srovnání s ostatními zeměmi Zálivu, předčil veškerá očekávání.
Kuvajtský trh se vyznačuje závislostí na importech a vysokou konkurencí z celého světa. Díky vysoké kupní síle, nízkým cenám pohonných hmot a preferencím kuvajtských spotřebitelů jej charakterizuje dominantní individuální doprava s aspektem na luxusní a vyšší kategorie vozů SUV. Přes určité bariéry vstupu na trh, jež jsou dané jeho specifiky, například odlišnou právní úpravou či vzdáleností, se českým firmám daří na trh úspěšně pronikat. Podle údajů Českého statistického úřadu se české vývozy za prvních devět měsíců, oproti stejnému období roku 2023 zvýšily o 50 %.
Českým exportům dominují produkty z automobilového průmyslu. Vedle nich se uplatňují i další výrobky s vysokou přidanou hodnotou, jmenovitě z oblasti farmaceutiky, designu, elektrotechniky či sklářství. Vzhledem k téměř stoprocentní závislosti kuvajtských spotřebitelů na dovozech jsou příležitosti pro české vývozce značné a stále zdaleka nevyčerpané.
Výhodou je, že české produkty jsou obecně považovány spíše za ty kvalitnější a povědomí o unikátním a inovativním provedení se v Kuvajtu rychle šíří. Existující bariéry vstupu je možné překonávat, o čemž svědčí i úspěšný obchodní případ Škoda Auto. Obchodně-ekonomický úsek velvyslanectví v Kuvajtu je připraven českým exportérům poskytnout relevantní informace a se vstupem na trh i do budoucna pomáhat.