Vozy metra si prohlédla v rámci své listopadové oficiální návštěvy Polska také předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová.
Vlaky Varsovia, jak jsou označovány soupravy pro varšavské metro, mají délku 118,2 metru, jsou složeny ze šesti propojených vagónů a mohou se pohybovat rychlostí 90 km/h. Maximální přepravní kapacita celé soupravy je 1500 cestujících.
Primátor Varšavy Rafał Trzaskowski při slavnostním zahájení provozu zdůraznil, že se jedná o moderní, prostorné a velmi úsporné vlaky. V průběhu dalších týdnů budou postupně nasazovány do provozu další soupravy.
Jak připomněl primátor, život ve městě se postupně vrací do stavu před nástupem pandemie covidu a varšavské metro denně využívá 700 tisíc pasažérů, tj. 181 milionů cestujících ročně. Metro se intenzivně rozvíjí a od roku 2019 bylo otevřeno 11 nových stanic. Připravuje se prodloužení současných dvou páteřních linií a rozšíření celé sítě.
Češi vybaví města budoucnosti chytrými stromy nebo multifunkčními lavičkami
Náhrada sovětských vozů
Pro realizaci těchto ambiciózních plánů jsou potřebné nové vlakové soupravy. Varšavské metro se navíc postupně zbavuje původních sovětských vozů, které jsou nabízeny mimo jiné bezplatně jako součást materiální pomoci Ukrajině.
První souprava Varsovia dorazila z Plzně do Varšavy na konci dubna 2021, kdy byly zahájeny noční testovací jízdy, které byly potřebné pro získání povolení k provozu UTK (Úřadu pro kolejová vozidla). Po dokončení schvalovacího řízení byl zahájen provoz první ze čtyř dodaných souprav. Poslední souprava Varsovia by měla být dodána do konce roku 2023 s tím, že město Varšava může využít opci k nákupu ještě dodatečných osmi souprav.
Novou soupravu Škoda Transportation si v rámci oficiální návštěvy Polska na stanici Stadion Narodowy prohlédla také předsedkyně dolní parlamentní komory Markéta Pekarová Adamová, která ocenila, že se jedná o příklad úspěšně se rozšiřující česko-polské ekonomické spolupráce.