Sladký byznys. Češi objevují kytice z čerstvého ovoce

Před devíti lety si Klára Sezgin přivezla sladkou inspiraci pro svůj byznys ze studií v Turecku. Dnes má její firma Frutiko vyrábějící ovocné kytice tisíce spokojených zákazníků.

Dostaly jste už k narozeninám nebo svátku místo klasického pugétu růží kytici z čerstvého ananasu, jahod, hroznů či melounů?

Petra Svobodová, která žila šest let v Londýně, si za kanálem La Manche ovocné kytice v dárkovém balení oblíbila: „V Británii jsou populární už dlouho, Berry Bouquets jsou na trhu od roku 2005, ale byla jsem přesvědčená, že to ve střední Evropě nikdo nezná.“

Proto ji nenapadlo, že sladkou lahůdku a líbivou dekoraci v jednom potká i v rodné Praze. „Kolegyně mi už měsíc po návratu prozradila, že si od jedné firmy, která nám dodává cukroví na vánoční večírky, objednávají domů ovocné kytice. Od té doby mi je manžel pravidelně dává k Valentýnu a já s nimi dělám radost ženám v naší rodině. Musím říct, že květiny od Frutika strčí svou nápaditostí ty britské do kapsy,“ směje se Petra Svobodová.

Inspirace od Bosporu

Populární produkty firmy Frutiko se na českém trhu objevily před devíti lety. V současnosti vyrobí v pražských Modřanech zhruba stovku kytic, bonboniér či dortů denně. Do 24 hodin od objednání vám je doručí kamkoli, ať jste v Aši nebo v Jablunkově. A zájem o výrobky, které lahodí nejen oku, ale i chuťovým pohárkům, stále roste.

Čím vás Frutiko potěší?

Kromě ovocných kytic a bonboniér (z čerstvého ovoce a prvotřídní belgické čokolády) začali ve firmě postupně vyrábět dortové kytice i klasické narozeninové dorty. Tradičně zde pečou vánoční cukroví. Specialitou je jedlý tisk, kterým si můžete nechat ozdobit dorty, cukroví či zákusky. Na přání vám přidají i řezané růže a další květiny, případně doručí dárkové koše.

Zakladatelka a spolumajitelka firmy Frutiko Klára Sezgin si přivezla inspiraci, ale i potřebné know-how ze studií v Istanbulu. Projekt rozjela v roce 2012 se svým tureckým manželem a švagrovou.

„Moje spolubydlící a později švagrová pracovala ve firmě, kam takové kytice dodávali prakticky každý den. V Turecku byly populární už tehdy. Rozhodli jsme se, že něco podobného zkusíme v Česku. Od začátku jsme věřili, že s nápadem prorazíme,“ popisuje Klára Sezgin.

Ačkoli šlo o jejich první podnikatelskou zkušenost, ukázalo se, že na startu rodinného byznysu vsadili s manželem na správnou kartu. Od začátku bylo jasné, že o „na pohled hezký a zároveň zdravý dárek, který vám doručí až domů,“ bude zájem i mezi Čechy.

Začátky přesto nebyly jednoduché. „První tři roky jsme já a švagrová dělaly prakticky zadarmo. Co jsme ve firmě vydělali, to jsme okamžitě investovali do vybavení výrobny a marketingu. Vytvářeli jsme ostatně produkt, který nikdo neznal – museli jsme Čechy naučit, co jsou ovocné kytice a proč by je měli kupovat,“ říká podnikatelka.

Kromě online marketingu vsadila Klára Sezgin i na nabízení vzorků zdarma, aby si mohli zákazníci její produkty „osahat“. „Nejlepší reklamu dělá takový výrobek sám sobě. Když vám přijde do open office ve firmě jedlá kytka, každý je zvědavý, co je to zač, a každý chce kousek ochutnat,“ usmívá se.

Několik set tisíc korun spolkly v prvních měsících investice do zařízení pro výrobu, první chladicí vůz i chladicí boxy. Výhodou bylo, že se Frutiko nastěhovalo do bývalé výrobny proslulé pražské cukrárny Hájek & Hájková, solidně vybavené pro jeho potřeby.

E-shop s vlastními kurýry

Frutiko funguje jako klasický e-shop. Na internetových stránkách najdete kompletní sortiment více než 200 výrobků a kytice a bonboniéry si nechávají zákazníci z Prahy a středních Čech doručit firemními kurýry.

Jinde v republice vám přivezou sladký dárek zástupci kurýrní služby Messenger.

„V prvních letech jsme zásobovali jen Prahu a střední Čechy. Postupně jsme ale začali rozvážet po celé republice. Po třech letech jsme sehnali přepravce, který to skvěle umí. Kytice rozvážejí ve speciálních termoboxech. V noci předáváme zboží k přepravě a následující den se doručuje. Objednat si je samozřejmě musíte vždy den dopředu,“ doplňuje Klára Sezgin.

Frutiko má v Česku aktuálně jedinou pobočku, a to v Praze. Zhruba tři roky ovšem fungovala i výrobna kytic v jihomoravské metropoli.

„V Brně už zůstalo jen výdejní místo. Výrobky se značkou Frutiko tady prodává partnerská firma Lahůdky Brno. Zároveň do okolí doručují zásilky, které jim vždy ráno přivážíme,“ popisuje podnikatelka.

Všechny kytice a bonboniéry jsou při předání dárkově zabalené ve fólii či krabičce s mašlí a blahopřáním, do nějž je vytištěn osobní vzkaz pro příjemce.

Zatímco v Praze poptávka dlouhodobě roste, v Brně byla situace komplikovanější. „Poptávka stagnovala, ale výrazně se nám zvyšovaly náklady. Počítat musíte s růstem mezd i inflací, nájmy se postupně zvedly až na čtyřnásobek. Dvě výrobny v Česku pro nás byly neúnosné,“ prozrazuje spolumajitelka.

Nedostižný Valentýn

A kdo si kytice z Frutika objednává nejčastěji? „Zhruba devět z deseti zákazníků jsou soukromé osoby, ti, co sami (nebo případně jejich blízcí) něco slaví.“

Největší nápor je tradičně na Valentýna a dále na Vánoce. Nejslabšími měsíci jsou obvykle červenec a srpen.

Provozovna je i výdejním místem, zákazník si zavolá a může si zde kytici kdykoli vyzvednout.

Klára Sezgin, spolumajitelka Frutiko

Mezi klienty Frutika patří nicméně i desítky podniků, které si objednávají zejména cukroví na Vánoce či dekorace na firemní akce.

„Eventové či svatební agentury naše výrobky využívají na rauty a oslavy jako občerstvení a zároveň dekoraci,“ doplňuje podnikatelka.

Být cukrářkou není podmínkou

Být vyučeným cukrářem není při výrobě ovocných a čokoládových kytic a bonboniér podmínkou. „Musím mít ale ve firmě někoho, kdo vyučeným cukrářem je, zaškolí vám nové zaměstnance a zároveň je garantem výroby,“ říká Klára Sezgin.

Každý den ráno dostává Frutiko čerstvé ovoce od velkoobchodu Gastrofresh. V té nejkvalitnější belgické čokoládě Callebaut máčejí ananas, jahody či banány, které jsou základem ovocných kytic i bonboniér. Chuťovou symfonii dolaďují lískové ořechy, pistácie nebo strouhaný kokos. Na dortových kyticích najdete pečené muffiny či popcakes.

Úplnou novinkou jsou pak uzeninové kytice se sýrem a čerstvou zeleninou. „I když jsme to zpočátku nechtěli a dlouho se tomu bránili, nechali jsme se nakonec přesvědčit zákaznicemi, které je chtěly pro svoje partnery,“ usmívá se Sezgin. Zajímavostí je, že základem každé kytice není ovoce, ale zelenina – totiž čerstvý salát.

Workshopy a (možná) Německo

Firma má v současnosti dvě desítky kmenových zaměstnanců, tucet z nich pracuje ve výrobě. Tři řidiči zajišťují distribuci po Praze a okolí.

Pracovníků bude ale zřejmě přibývat. V plánu je totiž stěhování do větších prostor a ve hře je stále i budoucí expanze do sousedního Německa.

„Momentálně řešíme především stěhování do prostornějšího objektu. V Modřanech je nám to již malé, chceme mít i místnost pro workshopy, kde by zástupci firem i další zákazníci mohli absolvovat kurzy výroby kytic,“ odhaluje plány podnikatelka.

Klára Sezgin se dušuje, že své know-how před nikým neskrývají: „Naopak. Pro reklamu je dobrý ten, kdo o vás nejvíc mluví a nejvíc o vás ví. Chceme říct našim zákazníkům: pojďte se podívat, jak pro vás kytice připravujeme a můžete si to zkusit sami.“

Workshopy jsou podle jejích slov i motivací pro zaměstnance, respektive šikovné floristky, které ocení, že se dostanou do styku se zákazníky, což se jim běžně nestává, a mohou je inspirovat.

Expanze za hranice je stále s otazníkem, v Německu by nicméně byli bez konkurence. Dobýt tamní trh může být pro Frutiko velkou výzvou. „Výhodou by mohlo být to, že mluvím plynně Turecky. V Německu je hodně Turkyň, které ovocné kytice znají, určitě by se mi s nimi dobře spolupracovalo,“ je přesvědčena Klára Sezgin.

Rub a líc koronavirové krize

Roční obrat firmy je zhruba 20 milionů korun. Čistý zisk představuje zhruba 10 až 20 procent z obratu. Nejlepší výsledky mívá firma tradičně v únoru, kdy je svátek sv. Valentýna.

Vůbec nejúspěšnějším měsícem v historii podniku byl ale duben 2020. „Původně jsme měli obrovské obavy, že nás kvůli covidu zavřou, případně, že budou mít lidé hluboko do kapsy a nebudou za naše výrobky utrácet. Paradoxně se nestalo ani jedno. Prarodiče nebo rodiče měli narozeniny, rodina je nemohla vidět, tak jim aspoň poslali dárek od nás. Na číslech se to projevilo tak, že jsme měli během dubna vyšší než čtyřmilionový obrat což byl absolutní měsíční rekord,“ prozrazuje zakladatelka firmy Frutiko.

Jakub Procházka




• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl
• Teritorium: Česká republika