Situaci chce zvrátit vedení ministerstva dopravy, které plánuje velkou rekonstrukci mostů formou PPP, chystají se také klasická výběrová řízení. Oboje představuje šanci pro české projektanty i zhotovitele.
Zatímco před pěti lety byl počet mostů klasifikovaných v kategorii „špatný stav“ 782, letos to bylo již 1918. Vysoký nárůst lze pozorovat rovněž v kategorii velmi špatný stav mostu. V havarijním stavu je aktuálně téměř 60 mostů. V nejhorším stavu jsou mosty v Prešovském kraji, kde jich je v uspokojivém až havarijním stavu přes tisíc, druhý nejhorší stav má Banskobystrický kraj a třetí Košický kraj.
ExportMag.cz: Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva
Zakázky na poradenské služby
Národní dálniční společnost (NDS) má ve správě 850 mostů a letos plánuje opravit sedm z nich za více než 20 mil. eur. Půjde o dva mosty v úseku dálnice D1 Trnava – Horní Streda, jeden v okolí Trnavy na silnici R1, jeden na D1 na Liptově, dva v okolí Zvolena a jeden u Galanty. Radikálně chce situaci zlepšit současné ministerstvo dopravy pod vedením ministra Jozefa Ráže ml., což také deklarovala čtvrtá vláda Roberta Fica ve svém programovém prohlášení. Investice do mostů a jejich rekonstrukce jsou pro ministerstvo dopravy naprosto klíčové, prohlásil Jozef Ráž ml.
Kroky k opravě, výstavbě a provozu vybraných mostů na silnicích I. třídy prostřednictvím projektů PPP již ministr Ráž začal a vyhlásil veřejné zakázky na poradenské služby za téměř 8 mil. eur. Cílem studie je odpovědět na to, kolik mostů a jakým způsobem se zrekonstruuje, a současně se určí potřebný finanční rozsah PPP projektu. Poradce pak následně připraví veřejné zakázky na budoucího koncesionáře, upřesnilo ministerstvo dopravy.
Fond po vzoru Česka
Ministerstvo dopravy a výstavby SR považuje koncepční řešení problematiky mostů za mimořádně důležité. Aktuálně se proto zabývá možností vytvoření Fondu dopravní infrastruktury po vzoru Česka.
Kromě problémů s finančním zabezpečením údržby a opravy mostů zápasí Slovensko rovněž s nedostatkem fundovaných odborníků v této oblasti. Kvůli neodborným postupům byly v mnoha případech finanční prostředky investovány do oprav neefektivně a neřešila se tak samotná podstatu problému.
Opravy či rekonstrukce mostů na Slovensku mohou být významnou příležitostí pro české firmy z oblasti stavebních konstrukcí a mostů, ale i pro odborníky v oblasti projektové dokumentace. V Česku existuje několik firem, které mají s opravami a rekonstrukcí silničních mostů bohaté zkušenosti, a tak by své know-how mohly nabídnout na Slovensku. Jednotliví správci mostů budou postupně na rekonstrukci mostů vypisovat výběrová řízení. České firmy by proto pravidelně měly sledovat oznámení o nových veřejných zakázkách.