Brzy po ránu stojíme nedaleko přistávací dráhy na letišti Václava Havla v Ruzyni. Silný vítr strhává čepice a deštníky nadšených planespotterů s mobily v rukou a fotoaparáty na krku, ale pohrává si i s velkými dopravními letadly.
Je 30. října 2017, den po nejničivější bouři, která se za posledních deset let přehnala Evropou.
Když přilétá mírně opožděný let z čínského Chengdu, laikovi zatrne. Pár vteřin před dosednutím na ranvej to vypadá, že Airbus 330 Sichuan Airlines přistání nezvládne. Letoun dlouhý 60 metrů se zakymácí a prudce nakloní na levou stranu. V poslední možné chvíli ale pilot vzdušného obra srovná a hladce dosedne na plochu. I přes řev motorů zaslechnete úlevné vzdechy okolostojících.
Umění pilotů čínských aerolinií je mimo jiné vizitkou české letecké školy F AIR. „Uzavřením dlouhodobého partnerství se Sichuan Airlines se naše letecká škola dostala na úroveň top výcvikových organizací v Evropě,“ pochvaluje si ředitel společnosti F AIR Michal Markovič.
„F AIR v posledních letech také významně posílil kooperaci s velkými evropskými a českými aeroliniemi jako je například náš největší dopravce Travel Service. Na spolupráci s velkými mezinárodními společnostmi kontinuálně pracujeme,“ dodává podnikatel.
Inspirace v Oxfordu
Příběh letecké školy, která dnes provozuje tři desítky letadel – a jejíž klienti z řad amatérů i profesionálů si mohou vybírat ze všech dostupných certifikovaných kurzů na motorových letadlech – se začal psát těsně po revoluci na malém benešovském letišti.
„F AIR začínal v pronajatém kousku hangáru s jedním kluzákem typu L-23 Blaník a jedním instruktorem, který se výuce létání věnoval pouze ve svém volném čase. Postupem času přibývala další letecká technika i zaměstnanci, a tak jsme mohli začít i s výukou na motorových letadlech,“ vzpomíná Michal Markovič.
A proč on sám rozhodl vstoupit v tak nejisté době do nejistého projektu? Čerstvý pilot si chtěl splnit sen, který měl od studií. „Vlastně už v dětství mě lákala velká doprava, neboť můj otec byl dopravním pilotem u ČSA. Studium oboru profesionální pilot na vysoké škole v Žilině mě přivedlo na myšlenku vytvořit moderní leteckou školu. Velkou inspirací mi byla jedna z největších škol na světě – Oxford Aviation Academy,“ přibližuje.
A k vysněnému cíli směřuje mílovými kroky. I když věhlasu oxfordské akademie zatím nedosáhli, nakročeno mají správným směrem.
„V roce 1992, kdy jsem do F AIR přišel, se jednalo se spíše o klub přátel létání, který měl dva větroně a jedno pronajaté vlečné letadlo. Postupem času se pro mě škola stala životní profesí, moji seberealizací a přináší mi skutečnou radost z práce a jejích výsledků. Tvoříme velké hodnoty pro lidi a to je pro mě velká odměna,“ říká poněkud pateticky. Lidé v branži nicméně uznávají, že má být na co hrdý.
Velký skok kupředu znamenalo pro školu pořízení prvního ultralehkého letounu italské provenience. V polovině 90. let pak zařadili do provozu novou řadu letadel Piper a začali se zabývat výukou profesionálních pilotů – včetně kvalifikace pro přístrojové létání a vícemotorové letouny.
„V roce 2000 jsme se stali první školou v celé střední a východní Evropě, která splnila požadavky pro certifikaci podle nových evropských mezinárodních leteckých předpisů JAR-FCL1. Na sklonku roku 2003 společnost investovala do unikátního letového simulátoru. Díky němu se nám znovu podařilo zvýšit kvalitu výcviku a přípravy pilotů a zůstat o krok před konkurencí,“ doplňuje Markovič.
Na počátku tisíciletí se navíc přestěhovali do nových a větších prostor. „Přibyla restaurace, terasa, nové učební prostory, centrální dispečink, a nakonec jsme zakoupili i hangár, kde jsme začínali. Dnes máme ideální zázemí jak pro výcvik profesionálních pilotů, tak pro výcvik soukromých pilotů, kteří mají létání jako hobby,“ shrnuje ředitel F AIR.
Velká čínská anabáze
Doslova skokem vpřed bylo nedávné uzavření zakázky na zmíněný výcvik pilotů Sichuan Airlines. Jak dlouhou a trnitou cestu ovšem museli ujít, než získali potřebný certifikát?
„Cesta k etablování na čínském trhu byla skutečně dlouhá. Úspěch se dostavil až po sedmi letech vytrvalé práce, která zahrnovala pracovní cesty do Číny, účast na významných výstavách, přijímání bezpočtu delegací a v neposlední řadě úspěšné absolvování auditu. Díky tomu jsme získali jako třetí škola v Evropě a sedmnáctá škola na světě certifikát, který opravňuje letecké školy sídlící mimo území Číny k výcviku jejích profesionálních pilotů,“ prozrazuje Markovič.
Uzavření dlouhodobého partnerství se Sichuan Airlines prý znamená posun F AIR mezi top výcvikové organizace, jinými slovy vstup mezi světovou elitu.
„Je to nás znamením, že to co děláme, děláme dobře a zároveň obrovskou motivací pokračovat v upevňování námi dosáhnuté pozice na trhu. Díky navýšení počtu studentů F AIR nakoupil pět nových letadel a v příštím roce plánujeme další rozšiřování flotily. Rovněž jsme významně posílili jak instruktorský tým, tak pozemní personál,“ dodává.
Výcvik pilota, který smí usednout do kabiny stroje, jenž přepravuje stovky cestujících, není jednoduchý. Zapotí se instruktoři i budoucí mistři pilotního řemesla. Jinak to ani být nemůže – náklad, který piloti přepravují, je příliš cenný.
Čínští partneři musejí v F AIR absolvovat čtrnáctiměsíční kurz, na jehož konci získají evropskou i čínskou licenci obchodního pilota. Kurz zahrnuje 948 hodin teoretické a 230 hodin letové výuky.
Instruktoři se zárukou
Většina firem dnes v tuzemsku bojuje s nedostatkem kvalifikovaných lidí a ani kvalitních leteckých instruktorů není v Česku nazbyt.
Instruktor musí být držitelem platné licence obchodního pilota s instruktorskou kvalifikací. „Na získání této kvalifikace je potřeba úspěšně absolvovat jak teoretický, tak praktický výcvik. Standardně se minimální nálet instruktora pohybuje okolo 250 hodin,“ prozrazuje Markovič.
Přesto je většina zaměstnanců F AIR včetně kvalitního instruktorského týmu původem z České republiky: „Jsme pyšní na to, že jsme schopni vytvářet nová pracovní místa pro naše lidi, nicméně tým instruktorů čím dál častěji doplňují instruktoři ze zahraničí.“
Ředitel F AIR připouští, že plánují další expanzi: Nákup nových letadel, rozšíření působnosti, nabírání nových instruktorů… Konkrétnější být ale nechce. „Počítáme s tím v naší dlouhodobé strategii, ale tuto myšlenku zatím nechci dále rozvádět,“ dodává.
V současnosti mezi Čechy stále roste zájem o létání na malých strojích, a to i mezi laiky, kteří touží dívat se na svět z ptačí perspektivy. „Pokud se chcete naučit létat, máte několik možností v různých cenových hladinách. Záleží, co od toho očekáváte a za jakým účelem chcete licenci využívat. Dnes již není problém licenci získat během třech měsíců intenzivního výcviku,“ usmívá se Markovič.
Exportní příběh roku
Příběh největší letecké školy ve střední Evropě oslovil i porotce soutěže DHL Unicredit Exportní cena 2018. Vavříny posbírali v kategorii „Exportní příběh roku“. A co pro ně úspěch ve zmíněné soutěži znamená. Může přinést firmě větší publicitu?
„Samozřejmě, že je to pro nás určitý způsob prezentace a reklamy, ale daleko cennější je pro nás hodnota ocenění jako takového. Jsme rádi, že naše dlouholetá snaha přináší tak významný ohlas,“ komentuje výsledek Markovič.
Soutěžící v kategorii „Exportní příběh roku“ oceňuje přímo agentura pro podporu exportu CzechTrade. Ta má ostatně lví podíl na tom, že se firma F AIR prosadila v nejlidnatější zemi světa.
„Úloha CzechTrade v našem uplatnění na čínském trhu byla nezaměnitelná. Už od prvního setkání v roce 2013 nám agentura velmi aktivně pomáhala s organizací seminářů, výstav, prezentací, obchodních schůzek a dalších akcí. Myslíme si, že je to především osobní zásluha vedoucí zahraniční kanceláře v čínském Chengdu Ladislava Granera,“ doplňuje Michal Markovič.
Stručně o F AIR
Škola F AIR vznikla v roce 1990 v Benešově. Aktuálně provozuje třicet letadel a její instruktoři školí profesionály a i soukromé „hobby“ piloty. Největší letecká škola ve střední Evropě má certifikaci na výcvik pilotů významných aerolinií, například Travel Service nebo čínských Sichuan Airlines.