Software pro podporu cestovního ruchu vyvinutý na plzeňské univerzitě zabodoval v Madridu

Software DestinACE na konferenci AIEST získal prestižní cenu Petera Kellera i druhé místo v kategorii nejlepších příspěvků. Od roku 2015, kdy se ceny v rámci konference udělují, se ještě žádnému českému zástupci nepodařilo některou z hlavních cen získat.

Petr Štumpf a Petr Janeček z Fakulty ekonomické Západočeské univerzity v Plzni (ZČU) získali jako první Češi jednu z hlavních cen na konferenci Mezinárodní asociace vědeckých expertů v cestovním ruchu AIEST. Kolegům a kolegyním z celého světa prezentovali software DestinACE, jenž simuluje nejrůznější scénáře, a manažerům destinací tak může pomoci se strategickým plánováním a rozhodováním.

Zcela vlevo prezident AIEST Harald Pechlaner, třetí a čtvrtý zleva Petr Štumpf a Petr Janeček | ZČU

Konference AIEST je významné vědecké setkání v oboru cestovního ruchu, které se koná pravidelně od roku 1949 vždy v poslední srpnový týden. Akci hostí pokaždé jiné místo, po předloňském Lucernu a loňském Kolíně nad Rýnem se letošní konference konala v Madridu. Fakultu ekonomickou a s ní i ZČU reprezentovali Petr Štumpf a Petr Janeček, který je zároveň vedoucím Institutu turismu v národní agentuře CzechTourism. Účastníkům z téměř dvaceti zemí celého světa představili nový online software DestinACE pro podporu rozhodování manažerů destinací cestovního ruchu.

„Prezentovali jsme novinku, na jejímž vývoji se poslední čtyři roky podíleli spolupracovníci z Jihočeské univerzity a ze slovinské University of Primorska, ale také řada odborníků z praxe z Plzeňského kraje, Jihočeské centrály cestovního ruchu nebo agentury Živý kraj. Po našem vystoupení se na nás obrátili kolegové například z Německa, Švýcarska, Velké Británie a Nového Zélandu, kteří o náš software projevili zájem,“ popisuje Petr Štumpf z katedry marketingu, obchodu a služeb.

DestinACE slouží destinačním manažerům pro podporu strategického plánování a rozhodování v místech cestovního ruchu tím, že dokáže simulovat scénáře budoucího vývoje zvolené destinace, pomůže například při rozhodování o stanovení poplatků z pobytu či rozpočtu na marketing, při výběru cílových segmentů návštěvníků, vyčíslení budoucích příjmů z cestovního ruchu nebo při určení dopadů na životní prostředí a místní obyvatele.

Cestovní ruch je zpátky na předcovidových číslech. Pomohou i chystané festivaly

Vystoupení vědců vzbudilo ohlas u ostatních, kteří v průběhu celé konference hlasovali o nejlepší příspěvky v kategoriích Nejlepší celkový příspěvek, Cena Petera Kellera za propojování teorie a praxe a Cena za nejlepší doktorandský příspěvek pro mladé vědce. V konkurenci téměř čtyř desítek prezentací se zástupci ZČU prosadili hned ve dvou kategoriích a z Madridu si odvezli nejen prestižní cenu Petera Kellera, ale navíc i druhé místo v kategorii nejlepších příspěvků. Od roku 2015, kdy se ceny v rámci konference udělují, se ještě žádnému českému zástupci nepodařilo některou z hlavních cen získat.

Vznik softwaru DestinACE podpořila Technologická agentura ČR z programu Éta. Vítají jej i organizace destinačního managementu z celého Česka. „CzechTourism byla jedním z aplikačních garantů tohoto projektu a jsme velmi potěšeni, že se nám daří implementovat vědecké výsledky do praxe. O to se Institut turismu v rámci národní agentury snaží i ve spolupráci s dalšími univerzitami a vysokými školami. Mezinárodní zviditelnění je pak úspěchem nejen české vědy, ale i celé České republiky,“ říká Petr Janeček.

Petr Štumpf prezentuje software DestinACE | ZČU

Cena Petera Kellera nese jméno švýcarského emeritního profesora univerzity v Lausanne a bývalého prezidenta asociace AIEST. Působil rovněž jako předseda komise cestovního ruchu Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj a je považován za zakladatele nástroje pro implementaci inovací do politiky turismu InnoTour. Jako průkopník udržitelnosti v turismu formuloval už v roce 1979 švýcarskou koncepci cestovního ruchu se zaměřením na ekonomiku, společnost a životní prostředí.

„Ceny Petera Kellera si nesmírně vážíme. Setkání s ním před dvěma lety v Lucernu bylo pro nás velkou inspirací. Tento člověk se ve své aktivní kariéře podílel na rozvoji turismu v akademickém prostředí i v praxi v mnoha mezinárodních institucích. Společně se zakladateli asociace AIEST se však také významně zasloužil o prosazování turismu jako vědního oboru. Po druhém místě v kategorii nejlepších příspěvků z předloňska jsme si znovu potvrdili, že čeští vědci se v tomto oboru mohou srovnávat s celosvětovou špičkou,“ dodává Petr Štumpf.

Doporučujeme