Soutěž Nápad roku přilákala již více než 2 000 inovativních startupů. Převažují softwarové produkty

Akcelerační soutěž Vodafone Nápad roku koncem září uzavře již 15. ročník. Do něj se v letošním roce přihlásilo celkem 136 startupů, převážně z Prahy, kde zájem dlouhodobě narůstá.

Za svou existenci soutěž přilákala 2 253 firem a projektů a přes 8 500 lidí se zúčastnilo vzdělávacích a networkingových akcí. Do firem, které programem za jeho historii prošly, bylo investováno více než 320 milionů korun. Mezi přihlášenými firmami dominuje v posledních třech ročnících ze 48 % zejména vývoj softwaru.

Ilustrační fotografie

„V letošním roce jsme objevili celou řadu inspirativních firem a startupů, a to jak mladých talentovaných podnikatelů, tak především ostřílených veteránů z jednotlivých odvětví. Každoročně je vidět mnohem větší ambice zakladatelů prorazit na zahraničních trzích a ukázat svůj startup světu. Jsme nadšeni, že právě my můžeme být tím místem, kde se tak děje,“ komentuje situaci Martin Kešner, zakladatel soutěže Nápad roku. 

Přihláškám dominuje především Praha, kde zájem o investice a účast vzrostly od roku 2021 téměř o 10 % na celkových 37,5 %. Zájem o soutěž projevují především účastníci starší 40 let, proto chtějí pořadatelé více motivovat mladé začínající podnikatele a dodat jim sebevědomí, aby se odhodlali do soutěže více vstupovat. Zdaleka nejvíce přihlášených firem a startupů je z oblasti softwaru (až 48 %), hned za ním jsou pak služby (20 %).

Soutěž chce nalákat více mladých talentů

„Letos po několika ročnících sledujeme trend rostoucího zájmu starších a zkušenějších zakladatelů, než tomu bylo v předchozích ročnících. Rádi bychom proto do příštích ročníků motivovali více mladé lidi pod 20 let, kteří letos představují v našem programu skromných 4,9 %, aby se nebáli rozjet své podnikání a ukázali, jakým směrem se budou světové trendy v jednotlivých sektorech v budoucnu vyvíjet. Nápad roku je důkazem, že je možné z původní myšlenky vytvořit fungující, rychle rostoucí a úspěšnou firmu, a jsem velmi zvědavý, kdo letošní ročník nakonec vyhraje,“ dodává Kešner. 

Neméně důležitým bodem je, že téměř 50 % všech účastníků má již startupy ve fázi prvních platících zákazníků, a potřebují tedy další finanční injekci pro vývoj a růst. Ve fázi prototypu, kdy startup teprve vzniká, se nachází přibližně 27 % všech zúčastněných startupů, zatímco startupů ve fázi testování je kolem 10 %. 

Vodafone Nápad roku je nejstarší startupová soutěž v České republice a na Slovensku, která slouží jako finanční a kreativní injekce pro nové projekty a geniální nápady mladých a nadějných podnikatelů. Soutěž byla založena v roce 2007 a za tu dobu se do ní přihlásilo 2 253 projektů, z nichž řada slaví úspěchy na domácím i zahraničním trhu. Soutěže se může zúčastnit jakákoli firma, jejíž produkt či služba není na trhu déle než dva roky.

Redakčně upravená tisková zpráva

• Teritorium: Česká republika
• Témata: Inovace a startupy
• Oblasti podnikání: Software a ICT služby

Doporučujeme