Téměř dvě třetiny respondentů využily možnost neposílat zaměstnance na periodické pracovně-lékařské prohlídky v kategorii 1 a 2, které jsou dle nové úpravy dobrovolné. Tuto možnost naopak nevyužili ti, u jejichž zaměstnanců to není možné, z důvodu práce v noci či na vyhrazených technických zařízeních.
Řada firem také teprve posuzuje možná právní rizika, než periodické prohlídky zruší. Na otázku, zda firmám vyhovuje, že řidiči referenti už nejsou zařazeni mezi práce s rizikem, odpovědělo 94 % respondentů kladně.
Pravidelné prohlídky zaměstnanců se ruší, firmy ušetří stamiliony
Úkolem výboru je lépe koordinovat přípravu a zlepšit podmínky pro rychlejší a efektivnější realizaci strategických investic v oblastech dopravy, bydlení, energetiky, vzdělávání a výzkumu, vývoje a inovací a investic vyžadujících pro udělení pobídky souhlas vlády. Výbor by měl dostat resorty k jednomu stolu, aby mohly efektivně rozhodovat o změnách zákonů, které spadají pod více ministerstev.
Z pohledu Svazu průmyslu a dopravy ČR jsou nyní největší příležitosti na změny povolovacích procesů a zaměstnávání pracovníků ze třetích zemí. Následně by na výboru rád řešil například větší využitelnost odpočtů na výzkum a vývoj. V delším horizontu by se pak výbor měl zabývat strategickou energetickou bezpečností, dekarbonizací a potřebnými investicemi, dostupností bydlení, výzkumem a vývojem, koncepcí vzdělávání, financováním dostavby dopravní a jiné infrastruktury apod.
Moderní trh práce
Svaz je od vzniku výboru velmi aktivní. Předložil například vlastní návrhy, jak zjednodušit a zefektivnit zaměstnávání pracovníků ze třetích zemí. Jde o 11 bodů, které usnadní získávání potřebných zahraničních pracovníků úpravou stávajících programů a zrychlením celého procesu s využitím digitalizace vyřizování žádostí o příslušná oprávnění.
Sedm z těchto cílů vyžaduje minimální legislativní úpravy. Jde o rozšíření stávajících vládních programů o nové bezpečné země, zavedení nového Programu nedostatkové profese, navýšení kvót u stávajících zemí, zrušení testu trhu práce, rozšíření specifického okruhu osob bez povolení k zaměstnání (například studentů), zavedení bodového systému a legislativní zakotvení tzv. uznaného zaměstnavatele.
Další čtyři cíle jsou koncepčního charakteru a vyžadují nadresortní přístup pro legislativní řešení. Je to možnost podání žádosti o zaměstnaneckou kartu nebo modrou kartu na území ČR, flexibilní změna zaměstnavatele, rozšíření mimořádných pracovních víz a zkrácení lhůt v příslušných schvalovacích procesech díky digitalizaci. Takové změny vyžadují vzájemnou spolupráci řady resortů a také vyčlenění finančních prostředků. Vedle maximálního zapojení tuzemských pracovníků je zjednodušení zaměstnávání pracovníků ze zahraničí krok, který pomůže posílit konkurenceschopnost a zvýšit přidanou hodnotu hospodářství naší země.
Povolovací procesy
Českou ekonomiku brzdí také jedny z nejpomalejších povolovacích procesů v Evropě. Výbor dává příležitost zkrátit stavební řízení klíčových investic od přípravy do dokončení případných investic. Proto Svaz podpořil návrhy ministerstva dopravy a ministerstva průmyslu a obchodu na úpravu liniového zákona, podle kterého se povolují stavby dopravní, vodní, energetické a telekomunikační infrastruktury. Mezi ty patří například dílčí územní rozvojový plán výrazně urychlující územní plánování klíčových dopravních staveb.
Dále například návrhy, které umožňují výkupy pozemků u dopravních staveb již po platném posouzení EIA či brání zbytečným obstrukcím. Kromě toho by měla novela liniového zákona řešit také např. těžbu, což je klíčové pro zajištění surovin nezbytných pro výstavbu. Strategické průmyslové investiční stavby pak budou ve zrychleném režimu.
Zároveň členové Svazu navrhli další úpravy, které nakonec podpořila i Sněmovna. Svaz tak se členy při jednáních s resorty i vůči gesčnímu Hospodářskému výboru prosadil například rozšíření mezitímního rozhodnutí (jednostupňové rozhodnutí o vyvlastnění ještě před rozhodnutím o konkrétní výši náhrady) na stavby a zařízení distribuční soustavy elektřiny a plynu. To je zásadní jak pro zajištění energetické bezpečnosti, tak pro posilování kapacity pro připojování obnovitelných zdrojů.
SP ČR také z důvodu technologické neutrality úspěšně požadoval kromě dobíjecích a vodíkových stanic také doplnění stanic LNG. Podařilo se také zrušit některou zbytnou administrativu. Dnes vlastník silnice, který musí pro výstavbu drobné technické infrastruktury, např. nových přípojek či výměn vedení, která zasáhne do jeho komunikace, vydat jako podklad pro řízení o tomto zásahu svůj souhlas, přestože je následně řádným účastníkem tohoto řízení a může uplatňovat námitky. Nově by již toto zbytné vyjádření nemělo být potřeba.
Všechny tyto návrhy by měly pomoci snížit deficit České republiky v povolování klíčových staveb, plně ho ale samozřejmě neodbourají. Bohužel další návrhy k povolování sítí elektronických komunikací neprošly a SP ČR je bude i do budoucna řešit. Svaz bude i nadále podporovat výraznější zjednodušení stavební legislativy a nástroje na zrychlení přípravy staveb. Mezi ty patří mimo jiné tzv. akcelerační/go-to zóny pro rychlejší výstavbu obnovitelných zdrojů včetně souvisejících sítí a infrastruktury nebo přesunutí některých staveb z nižších stavebních úřadů na ty vyšší, kde by měla být zajištěna větší jednotnost, odbornost a rychlost rozhodování.
V současnosti je ale největším problémem ohrožené spuštění digitalizace stavebního řízení. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže totiž zrušil výběrové řízení ministerstva pro místní rozvoj na digitalizaci stavebního řízení a vytvoření jednotlivých informačních systémů. Svaz průmyslu bojuje, aby to neohrozilo účinnost nového stavebního zákona a aby k digitalizaci došlo co nejdříve.