Spolupráce s vysokými školami se dostává do popředí zájmu firem. Jde jak o oblast praktické přípravy studentů v reálném prostředí firem, tak i o spolupráci na výzkumu, vývoji a inovacích (VaVaI).
Přetrvávající překážky a nedostatek společenské podpory
Novela vysokoškolského zákona z roku 2016 umožnila profilovat studijní programy VŠ na akademické a profesní. Profesní programy mají rozšířenou praktickou výuku a povinnou spolupráci s firmami či jinými poskytovateli praktického vzdělávání. Zapojení firmy nebo jiného poskytovatele spočívá nejen v tom, že zajistí praktickou výuku na pracovišti, ale také v tom, že zadává témata bakalářských/magisterských prací nebo poskytuje odborníky z praxe, kteří se přímo zapojují do výuky studentů.
Přestože zaměstnavatelské organizace tyto profesní programy propagují a firmy dostávají motivaci se do praktické výuky zapojit, počet profesních programů nijak výrazně nestoupá. Příčinou jsou nejen přetrvávající předsudky a obavy na obou stranách, ale i nízký společenský tlak na to, aby se vysoké školy otevíraly reálnému světu.
Cesta k vyšší úrovni inovací v ČR
V oblasti VaVaI je spolupráce firem a vysokých škol velmi potřeba. Vysoké školy totiž disponují rozsáhlými vědeckými znalostmi a výzkumnou infrastrukturou, vybudovanou v předešlých letech. Spolupráce tak pomáhá převádět výzkumné výsledky do praxe a umožňuje firmám dosáhnout vyššího stupně inovací, než by zvládly vlastními silami.
Příběhy úspěšné spolupráce firem a vysokých škol:
Na to, že je nutné více podporovat spolupráci firem a akademické sféry, tak upozorňují doporučení pro ČR od Evropské komise a Národní politika VaVaI ČR 2021+ nebo na ni směřují některé cíle nového zákona o VaVaI a transferu technologií. Posílení této spolupráce je zakotveno také v programovém prohlášení vlády. Současný stav v ČR však nenaplňuje potenciál a nedosahuje úrovně nejinovativnějších států.
Svaz podporuje spolupráci firem a vysokých škol
Cílem Svazu je proto zanalyzovat a vyhodnotit stav a úroveň spolupráce v oblasti VaVaI, transferu inovací, praktické výuky studentů a celoživotního vzdělávání. Na základě těchto poznatků a zahraničních příkladů dobré praxe pak navrhne opatření, která by měla zlepšit spolupráci firem a vysokých škol, potažmo posílit konkurenceschopnost ČR a zvýšit kvalifikaci zaměstnanců.
Získané informace a návrhy se využijí ke komunikaci se státní správou a vysokými školami s cílem zlepšit současný stav. Součástí sociálního dialogu bude i komunikace s odbory, jejichž představitelé (společně se zástupci státní správy) dostanou pozvání, aby se zapojili jak do focus groups, tak i do minikonference, kterou Svaz uspořádá v závěru roku. Tyto aktivity budou probíhat v rámci činností podle § 320a písm. a) zákoníku práce.